|
|
|
|---|---|
|
Har upptäckt att enlitersflaskan med Lahega 11 "Compound" (relativt hög polereffekt - nära rubbing) börjar ta slut. Jag kör medlet med vanlig polermaskin (ej oscillerande) och det funkar väldigt bra på den svarta lacken på BMW:n (som är hård enligt billackeraren). Får inga polerrosor eller andra märken och det blir blankt och fint. Det brukar räcka att vaxa direkt efter poleringen även om det rekommenderas att köra med ett finare medel innan vaxning för maximal glans. Frågan är om man ska köpa motsvarande medel igen (Lahega 11e) eller om man ska satsa på något annat modernare medel. Mildare medel har jag gott om, allt från polish till vaxpolish och vax/sealer etc...så det är lite grövre polermedel jag behöver fylla på. Tips på bra medel som inte ger polerrosor, flammig lack eller annat skumt, mottages tacksamt! Behöver inte nödvändigtvis vara enlitersflaska då en sådan räcker typ tio år eller så för mig... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Länk Länk Länk |
|
Tack för tips! Funderade lite på Maguiars då jag har hört bra om deras produkter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, Prova Sonax "Machine Rubbing Compound". Jag använder det som steg 1. Steg 2 alltid Sonax "Bilpolish". Därefter ett lager Sonax "Flytande Hårdvax". Fantastiskt resultat varje gång. |
|
|
Tack för förslag! Har några enlitersflaskor med Sonax professional, men ingen Compound. Sonax-medlen brukar vara lättarbetade och lämna väldigt lite rester/flammiga effekter i lacken. Såg idag i solskenet att det var en hel del "polerrosor" efter Lahega 11-compounden och den vanliga roterande maskinen. Det såg bra ut i lite svagare ljus men solskenet framhävde alla små polerrepor... Har gått över huven nu med oscillerande maskin och medelhårda trissor plus Hagmans vaxpolish och till sist manuell påläggning av Hagmans Sealer (båda flaskorna hade lite kvar så jag tänkte använda upp slattarna) - blev ganska bra men nu syns det hur mycket stenskott det är i fronten på den svarta huven - ser ut som en stjärnhimmel... :( Vad det lider åker man väl på en omlackering av motorhuven...BMW:s vattenbaserade lack är stenhård säger lackerare jag har pratat med (flera väldigt erfarna sådana) och då slår det bort flisor ur lacken när man får stenskott. Det verkar stämma rätt bra för lacken är svårpolerad - man får gå på med grövre medel än jag är van vid för att få bort repor och liknande och så är det mängder av "chippade" 1-2 mm stora märken där lacken har försvunnit så den vita grundlacken syns tydligt. :/ Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Oftast hänger resultatet mer på själva tekniken och val av maskin och trissa än själva polermedlet. Vad har du för maskin och trissa? Om jag ska göra en tre-stegs så kör jag Mothers HD på ull som är en riktigt bra kombo för o plocka repor, Mothers polish och sedan Mothers CW wax. Men oftast räcker det å köra med ull och HD om man drar av ett lätt varv efter också utan fokus på avverkning. Man kan få utställningsresultat med enbart HD och skippa polish med rätt teknik. Så oftast kör jag bara rubbing och lägger sedan wax. Här kan du botanisera bland produkterna: Länk |
|
|
Har använt upp sista slatten med Lahega compound och polish till taket på Mercan. Körde med Sonax Sealer efter compound/polish på båda bilarna - det är väl samma produkt som lättflytande hårdvax tror jag men i stor-förpackning...blev i alla fall bra på båda bilar utan flamningstendenser eller andra konstiga effekter. Av en händelse pratade jag med en kompis om han trodde det fanns någon som sålde bra polermedel lokalt "i byn" - "Jag har några flaskor med en del kvar som har blivit stående - det var just Mothers Compound, Polish samt vax - ska testa detta på resten av bilarnas ytor nu när huv och tak är fixade... Så initialt blir det Mothers som jag testar nu. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Angående maskiner jag kör med. Är inga "Märkesprylar" utan inköpta för ett antal år sedan på någon rea från typ Jula eller liknande. När det är grövre polering börjar jag med en maskin med enkel trissa på 180 mm och ganska lågt varv/tryck (maskinens vikt och den stadga man måste hålla maskinen med räcker för mig; "trycker" inte) - brukar ha medelhård rondell och compound eller liknande. Har aldrig testat lamullshätta även om jag har några liggande. Därefter (eller börjar med om det är mindre behov av att polera bort grövre repor) kör jag med maskin med två oscillerande polerhuvud med 100 mm diameter - har bara en hastighet som är rätt snabb. Kör medelhård trissa eller möjligen lite mjukare och cleaner eller polish (ibland vaxpolish). Brukar ta ungefär en fjärdedel plus överlappning på motorhuv/tak åt gången. Däremellan skrapar jag av trissorna med en halvslö morakniv för att få bort smutsigt polermedel, innan jag går på nästa sektion. Tejpar över lister och andra detaljer jag inte vill ha polermedel på innan jag börjar - det hjälper mycket för efterarbetet. Täcker över vindrutan med ett gammalt lakan för att slippa få medel på rutan och vid vindrutetorkarna mm. Sedan lägger jag på vax/sealer för hand med vaxpåläggarsvamp och därefter torkar jag av med supertrasa eller ibland en kasserad frottéhandduk. Det brukar räcka - ibland får jag gå i tre steg - compound, polish och vaxpolish innan vax/sealer. Har tidigare kört med Sonax Professional i svarta fyrkantiga enlitersflaskor (Cleaner, Vaxpolish, Vax och Nano-vax/sealer) och Lahega compounden jag nämnde tidigare. Men vissa medel börjar tryta nu så därav frågan i trådstarten. Sonax-produkterna har jag framförallt upplevt som lättarbetade utan flammighet eller liknande. Hållbarheten har väl varit ok men jag tror det finns medel som håller glansen längre... Dock ser jag mig som en glad amatör som försöker lära mig att polera vartefter - tar det lite försiktigt då det kan vara lätt att gå igenom lacken med grövre medel där det är kanter i plåten... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen! Kul att du redan nappat och fått tag på Mothers du kommer inte bli missnöjd, det är lättarbetade produkter som ger bra resultat. Väldigt dryga medel är det också. Behöver inte täcka över lister heller när man kör med deras medel men om du ska lägga en back to black på svarta lister så gör det innan så är du ännu mer safe. En oscillerande dubbelmaskin kommer man långt med och det är i princip amatörsäkert med, ingen risk att man råkar köra för varmt o bränner igenom men givetvis ska man passa sig vid kanter även om det är väldigt låg risk med oscillerande. Fördelen med dessa är att det går att få en bra balans på maskinen jag föredrar dem framför dyrare enkeloscillerande. Jag kör med dubbelsidig 200mm ulltrissa från bilvårdsexperten som är en riktig killer att få bort repor med, kräver dock sin maskin som orkar när den avverkar för annars ryker dem. Har en Flex 14-1. Innan körde jag med ulltrissor till dubbelmaskin med Mothers rubbing och det går också som sagt bara att det tar lite längre tid så egentligen skulle jag nog rekommendera dig o köpa ulltrissor till den i stället och skippa den enklare roterande du har helt för då blir det hologramfritt också. Polish och wax kör jag med medelhårda gula skumtrissor på sådan maskin. Har även mjuka svarta man kan lägga wax med men det är egentligen inte nödvändigt. Länk till 100mm ulltrissorna om du är sugen på att testa till din oscillerande: Länk Jag har massa trissor liggandes till dubbelmaskinen som du bott i närheten kunde du fått låna och testa. Sedan ett extra tips kör ur trissorna från gammalt medel med hjälp av att hålla en diskborste mot dem med maskin på det fungerar bra, speciellt för ull. Sedan om du ska börja testa ull kan du även ha en sprayflaska med vatten för att fukta upp dem lite ibland så du får till rätt friktion mot lacken så det suger till å du får till avverkningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.