AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
530

E46 Touring -02: Elhiss HB fallerat. Möjligt att reparera eller köpa nytt?

Hej!
Har en E46 Touring 2002 som elhissen högerbak sa stopp för någon dag sedan. Inte upplevt några problem tills det helt plötsligt lät som en stenkross och rutan tog stopp.

När jag öppnat upp dörrsidan hade vajern kuggad över eller liknande då den satt fastklämd. Efter några svordomar har jag nu fått lös hela mekanismen och blir fundersam på om man skall försöka sig på att laga? Såg att dem går runt för runt 500:- på skroten, inget superfarligt men kastar gärna inte ut pengar i onödan :-).

Går detta att laga? Hur skall vajern sitta i hjulet? Motorn fungerar utan problem.
Blev osäker på om det går att länka bilder direkt i forumet men här är länk med två bilder: Länk

Tack på förhand.

Det går nog att hitta ny hissmekanism på ebay.de
Om du har en aning om vad som gått sönder, är väl första ansatsen att laga, antar jag. Åtminstone hade jag själv satsat på det.

Den här sidan på newTIS.info innehåller en del som kanske kan hjälpa:

Länk

Mer specifikt denna:

Länk

Sen finns det säkert någon YouTube-film, även om de bra är sällsynta.

Har du förresten sökt här på AP, trådar eller mektips?

Sista(?) utvägen blir kanske att riva den andra dörrens klädsel och se hur det skall vara.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den lät som en stenkross är sannolikheten ganska stor att någon/några vitala delar är söndertrasade mer eller mindre...

Jag tror inte det är någon större vits med att försöka lappa ihop mekanismen om du kan hitta en "ny" för en femhundring...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.