|
|
|
|---|---|
|
En i familjen fastnade i köbildning och det började ryka ur motorhuven. Vid hemkomst noterade jag att det luktade bränt, att vätskor (olja och kylväska) låg på rätt nivåer men att kopplingen kändes markant annorlunda, den tog men betydligt längre upp i pedalväg. Provkörde bilen och sparkade ned kopplingen för att se om den slirade / svajade men kunden inte höra några tendenser till det. Lämnade in för felsökning som egentligen bara konstaterade att det luktade bränt från koppling och att byte kostar 8000kr. Svänghjul vid behov, 9500kr extra. Bilen rullar dagligen, frågan är om det måste åtgärdas här och nu eller om jag kan rulla vidare några tusen mil utan problem. Eller i vart fall att jag får en förvarning genom att den börjar slira och så. Eller riskerar jag en rasad koppling och tvärstopp på motorvägen? Har som alternativ funderat på att beställa delarna själv från Tyskland då det är mindre än halva priset. Men då gäller det att få med alla delar - och rätt delar. (Har tittat på LUK kit med svänghjul på eBay). Mycket text men i korta drag: Vågar man köra vidare utan åtgärd? Om åtgärd krävs, är det svårt att hitta rätt grejer? Bilen har gått 11700 mil och skulle gärna fått rulla ett par år till innan byte då jag är sugen på en Model Y. | |
|
Om lamellerna är slitna lär du få en succesiv försämring så risken att du får ett totalhaveri utan förvarning är nog liten. Sedan beror mycket på hur bilen körs och även hur den har körts innan... Men jag skulle nog köra lite till och se vad som händer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tänkte ge en uppdatering, har låtit bilen rulla vidare som vanligt och inga tecken på försämring så det får bli planen framöver. Inget kopplingsbyte än med andra ord. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.