AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.884

Hur fungerar Trip Track

Sida 1 av 2
Danne Umeå
Jag fick nyss en tidig midsommarpresent av polisen

Fortkörning på en öde 80 väg (förutom snutbilen då)

117 för fort enligt dom

Jag misstänkte att det var en snut och höll lite koll i backspegeln så dom inte drog på efter mig när jag körde om.
Dom var helt ur mitt synfält ett bra tag sen dök dom upp igen snabbt bakom en kurva.

Förstod då vilka det var och saktade snabbt in.

Vilka krav ställs på trip track mätningen som dom använde?

Tänkte när dom inte ens hade mig synlig hela tiden från jag körde om tills dom stannade mig.
Skulle också vilja veta om deras system behöver kalibreras vid någon bestämd intervall.

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Så du blev klockad för 197 km/h?

//Stenback
Danne Umeå
Ah skrivfel, blev klockad på 117 så 37 för fort
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den mäter hur lång tid du har använt för att köra en viss sträcka. Hur fort de har åkt eller om de sett dig absolut hela tiden saknar betydelse. Eftersom mätningen alltid blir lägre än din maxfart så har du med andra ord kört inihelvete fort om din genomsnittsfart är 117 km/h på en 70 sträcka. Ta böterna och gå vidare.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det blir inte bara böter, utan kortet lär ryka. Det är nog där skon klämmer.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Måste de inte se dig hela tiden, obruten siktlinje eller vad det kallas på juristspråk, annars kan ni ju teorin ha bytt chaufför utom synhåll för polisen och eftersom det är föraransvar på fortkörning och inte ägaransvar i Sverige så kanske du har en chans där. Men jag är inte jurist så jag vet inte egentligen. Fråga en riktig jurist.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det bara är en förare i bilen så är det ingen chans att de går på den
Danne Umeå
Vi var 2 med körkort i bilen
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag förstår helt det sura för dig i de detta, men oftast är det enklast att ta konsekvenserna av sitt handlande...

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Polisen har skrivit en rapport, i den lär framgå hur länge ni var ur sikte. Om det var 14 sekunder typ så kommer en tingsrätt avfärda alla sådana påståenden som orimliga. Visst du kan ju ta det dit om du vill sitta och skämmas offentligt men sannolikheten att de skulle göra en annan bedömning än polisrapportens är extremt liten.
thekinglives
Danne Umeå: Mina tips: Tycker helt tvärt om mot många andra här i tråden.
Klart du ska "strida" det är din rättighet och delvis din skyldighet.

Om du inte godkänt överträdelsen har du goda chanser att slippa få körkortet återkallat, böterna är det värre med.
förhala ärendet så länge det går,med andra ord svara inte på post, till slut skickar de en delgivningman som söker upp dig, försök att undvika denne också.
Lyckas du med detta kommer ni ses i tingsrätten, du kommer troligen bli fälld då
åklagaren oftast går på polisens linje, Men du kommer inte behöva få körkortet återkallat.

Det grundar sig på följande, ett körkortsingripande är inget straff, utan en åtgärd.
Du anses som olämplig att ha körkort under den tiden spärrtiden löper.
När du är klar i tingrätten har det gått betydligt längre tid en vad din spärrtid skulle blivit, därför finns det inget behov av någon återkallelse.

En annan sak att betänka för oss som inte samtycker med straffen för hastighetsrelaterade brott, hade alla gjort som jag beskriver ovan hade staten
slutat jaga fartsyndare på det sätt man gör idag, det hade blivit ett stort hål i statsfinanserna.

Lycka till
thekinglives
tillägg: tids nog kommer du bli delgiven, det är efter det ni hamnar i tingrätten, efter att du blivit delgiven är det jätteviktigt att du inte håller dig undan längre, det kan bli dyrt och kännbart, men innan delgivning kan du i princip vara hur otillgänglig som helst.
Men förbered dig på att delgivningmannen dyker upp både hemma och på arbetet.
Så är du en sån som tycker det är jobbigt eller har kollegor chefer samboar, barn fruar som är vän av ordning och pk så då hade jag gått på Löwets och Mats linje här ovan.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
<raljant alert>
och alla vi andra jublar åt att våra skattepengar som avsatts till rättsväsendet går till viktiga saker som att delge fortkörare som vill hålla sig undan så bildelsligor inte hinns med att jaga...
<raljant off>

Visst har man rättigheter i en rättsstat men var och en får väga om det är värt besväret att hålla sig undan delgivning, gå till tinget osv för en fortkörning...

/Patrik

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
thekinglives
325cabrio: prioretera måste alla göra, när inte inkomsterna finns.....

fakta: du behöver inte gå till tinget, går utmärkt att närvara via telelänk.

Du behöver heller inte betala några kostnader i samband med rättegång i tingsrätt.Det är din rättighet och den ska man naturligtvis ta tillvara.

Minsta lilla fel, som tex att hastighetsmätaren inte är kalibrerad i snuthäcken medför avskrivning.
Danne Umeå
Tack för alla svar.!

Det är just det där med kalibreringen som jag är intresserad av.

Måste den göra med någon intervall med trip track.

thekinglives
Tror inte det är avgörande, de "polisen" kringår det genom att referensmäta den efter, typ genom att skjuta med en nykalibrerad laserpistol.

Har du lämnat ifrån dig körkortet på plats? Har du skrivit på erkännandet?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Länk

Länk

Risken finns väl dock att polisen inte enbart går på hastigheten utan rapporterar det som vårdslöshet i trafik och då är det svårt att luta sig mot att hastigheten inte mätts exakt korrekt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har åkt dit vid två tillfällen. Båda gångerna har polisen, utan att jag ens frågat, visat att utrustningen är kalibrerad. Det där med kalibreringen är ju av lika stort intresse för polisen med, det är ju inte särskilt meningsfullt att slösa bort sin arbetstid på att jobba ”fel”.
Danne Umeå
Fick lämna körkortet men skrev inte på nått
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En del dåliga råd här. Man kan ju börja med det här med att försöka hålla sig undan delgivning. För en fortkörning är det förenklad delgivning som gäller. Dvs det skickas två försändelser till folkbokföringsadress och såvida inte dessa skickas i retur av Postnord så anses du delgiven. Efter detta måste du dyka upp på huvudförhandling annars kommer du hämtas av polisen. Och ja, de hämtar för såna här grejer. Kanske inte inför den andra gången, kanske inte den tredje. Men den fjärde gången, eller den femte.

Inför din chef på ditt jobb, inför din dotter på hennes fotbollsträning, inför dina barn och dina grannar hemma - kommer du få sätta dig i en polisbil och åka till Tingsrätten. Fundera på hur bra det är för din karriär, din relation, ditt anseende. Allt detta är också helt meningslöst eftersom fallet är solklart hur det kommer sluta.
Saknar Löwets detaljkunskaper men håller i princip med honom. Att konstra och försöka med smarta knep är en strategi med osäkert resultat, i sämsta och troligaste fall ett värre.

Erkänna, betala och - som det åtminstone kunde lyckas med förr - "be om nåd" genom att få t ex arbetsgivaren att skriva ett intyg om nödvändigheten för den anställde att kunna köra bil i jobbet. Eller, kanske, för att ta sig dit.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.