|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett antal felkoder som jag försökt tyda men behöver lite hjälp på traven för att slutligen kunna "åtgärdsprioritera" beroende på allvarlighetsgrad. Bilen är 10 år gammal och varit i min ägo i strax över två år. Felkoderna är lästa med hjälp av en Bosch KTS 560 OBD: Instrumentering Kombiinstrument 3.0 A559 CAN-kommunikation Felaktig Centralt elsystem A6D1 Extra vattenpump för extra-/parkeringsvärmare Felaktig A6CF Givare för föreoreningar (AUC) Felaktig 9C5E Kylmedelstrycksensor Felaktig Komfort EZS 3.0 A114 Elektronisk rattpelarlåsning Ledningsfel Om jag förstått det rätt så beror felen på följande saker och kan tilldelas "åtgärdsprio" därefter (1 högst, 5 lägst): A559 - Låg batterispänning ? Dags att byta batteri? Start/stop funkar som det ska, ljud och AC funkar när motorn är avstängd. Får dock upp en batterisymbol om jag inte har igång bilen efter ett par minuter vilket jag tycker känns rimligt (P4). A6D1 - Restvärmepump som används sällan? Kan det vara en säkring? Kan inte komma på en praktisk konsekvens som jag kännt av direkt... (P5) A6CF - Friskluftskvalitetssensor? Ingen praktisk påverkan som jag kännt av. Byte krävs? (P4) 9C5E - Byte utav trycksensor behövs? Även här inget jag påverkats av direkt... (P3) A114 - Osäker vad denna har för praktisk betydelse. (P5) En gemensam nämnare för samtliga felkoder är att jag inte kännt av de i någon bemärkelse. Inga konkreta varningssymboler lyser i instrumentpanelen (bortsett från en liten varningstriangel till vänster om erlagd körsträcka). | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det finns tusentals koder i en modern bil numera och det mesta är för allt extra lull-lull - så inget man märker då en genomsnittsperson bara använder en mycket liten del av alla finesser på en bil (och ofta inte märker skillnad om finessen är aktiverad eller deaktiverad). Dessutom är det vanligt att felen endast är intermittenta. Det är bra att du har en summering av de felkoder som finns nu. Jag skulle rekommendera att som första steg radera alla felkoder och se vilka som dyker upp igen. Kan iallafall kommentera ett par av dessa felkoder. *** A559 CAN-kommunikation Felaktig *** Kan vara vadsomhelst (inklusive svag/instabil batterispänning). Se om den kommer tillbaka. *** A6D1 Extra vattenpump *** Klassiker. Yes, det är den extra vattenpumpen. Används till restvärme men även för att säkerställa fullgott flöde genom värmepaket även vid tomgång och andra scenarios (säkerligen start/stopp för de fordon som har detta som option). Det är i princip allt själva pumpen som kärvar då och då eller inte går igång som den ska. Byte av pumpen brukar oftast åtgärda denna felkoden. Jag har haft min 120i i 5 år nu med den felkoden, men inte orkat åtgärda det. Jag vet jag kanske borde göra det någon gång - men finns bättre/viktigare saker tycker jag att åtgärda eller göra förebyggande maintenance på denna modellserie! Det är inte så vansinnigt dyr reparation, men jag prioriterar andra saker på bilen än den onödiga prylen. Inte viktigt överhuvudtaget - sätt den långt ned på din prioritetslista. *** A6CF Givare för föreoreningar (AUC) Felaktig *** Klassiker. En sensor för automatisk känna av "dålig luft" och stänga friskluftintaget. Den där sensorn sitter vid högra fjäderbenstornet (om jag minns rätt). Ruggigt lätt att man kommer åt den eller skadar den om man är oförsiktig och hänger och klänger när man exempelvis ändrar kupefilter eller gör annat jobb runt kupefilter eller saker bak på motorn (som kräver att man tar bort de bakre plastdelarna närmast torpedväggen). Är precis lika vanligt att man glömmer koppla in kontakten dessutom! Är dessutom ganska utsatt så om man tvättar eller får stora mängder vatten där så kan den tillfälligt knasa till sig. Fullständigt onödig sak - absolut längst ned på din prioritetslista. *** 9C5E Kylmedelstrycksensor Felaktig *** Ja, där en av sensorerna för AC-systemet. Osäker på vilken dock. Men det sitter ju en sensor vid "grusfällan" som alla 1-Serier och 3-Serier har från den här tiden kom med fabrik från. Nu skapar "grusfällan" läckage i AC-systemet och inte en trasig sensor, men kan vara värt att undersöka AC-systemet vid den här åldern på bilen. Jag har rengjort "grusfällan" två gånger nu på min 120i, samt även fått hela AC-systemet översett, testat och uppladdat. Den berömda "grusfällan" är ett ställe där enorma mängder grus samlas och håller sin fuktighet och gör att AC-röret som går längs med höger ramben ärgar sönder. Du kan se röret och "grusfällan" i de fyra bilderna här nedan - röret går som sagt på högra sidan längs rambenet - och "grusfällan" består av en skyddsplåt som verkar vara gjord för att samla grus :-) Länk Länk Länk Länk Just AC-systemet är viktigt att göra underhållande service på, ju längre man drar ut på att åtgärda fel (speciellt när det inte håller tätt) desto dyrare blir reparationerna. Så AC-systemet som sådant skulle jag sätta där uppe i toppen på din lista. *** A114 Elektronisk rattpelarlåsning Ledningsfel *** Inte helt ovanligt att det elektroniska rattlåset fjantar sig på vilken modell som helst på moderna bilar. Men jag skulle avvakta något och se om denna felkod kommer tillbaka. |
| Tack för ett utförligt svar! Får inte längre upp 9C5E efter att jag fått AC:t påfyllt (kanske berodde på detta). Gällande AUC, A114, A6D1 och eventuellt A559 så avvaktar jag med åtgärd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.