AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.909

Smäller under huven BMW E60

Sida 1 av 2
Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Hej! Någon som vet vad det kan vara som smäller under huven? Det låter ungefär som när en sten slår mot plåten eller som det smäller i bastuaggregat..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Garanterat något fel som är trasigt - vanligt på BMW! ;)

Du får nog beskriva ljudet bättre, tala om när det låter och försöka lokalisera det!

Börja med att öppna huven och lyssna dig fram och kolla om du ser något uppenbart som är trasigt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Det är väl egentligen som ett tickande ljud och det låter bara när man just har startat bilen, sen efter nån minut så slutar det.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kan vara ventiltickande.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Smäller och tickande är väl 2 olika saker?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lokalisera ljudet!

Kommer det från ventilkåpan är det säkert ventiltick eller möjligen ett löst stift (men det är mindre troligt).

När byttes olja och filter senast?
Hur ser oljan ut?
Vilken olja användes?

Mvh
Johan B

Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Farsan tyckte att det lät som ett spjäll. Jag har tidigare haft loss röret som går mellan spjällhuset och luftburken, hela insuget har jag även haft lös och det har låtit ända sen dess. Om det nu är ett spjäll som låter, vad kan lösningen vara?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du har väl M54-motorn i den bilen!?

I så fall är det inte helt orimligt att det är DISA-ventilens spjäll som du hör.
Vanligt fel och har du riktig otur kan sprinten som håller spjället lossna och ramla in i insuget och mosas av ventil och/eller kolv...

Så lossa DISA-enheten (sitter lätt åtkomlig med torx-skruvar) och dra försiktigt den rakt ut. Akta så du inte skadar packningen som är integrerad i enheten, om den inte är skadad så du vill återmontera den...

Mvh
Johan B

Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Nu testade jag att byta olja och oljefilter eftersom oljan såg rätt dålig ut, men ljudet är fortfarande kvar... jag lyssnade lite noggrannare och det låter som typ en mutter av metall som slår mot plåt. Det låter bara när man gasar till lite på tomgång. Låter väldigt illa...
Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Och det verkar låta vid insuget (som jag har haft loss tidigare..)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
DISA-ventilen!

Lossa och inspektera!
Men var försiktig så inte något lossnar och ramlar in i insuget...

Mvh
Johan B

Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Jag kollade disa ventilen och det verkade inte som att sprinten hade lossnat och den såg bra ut
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur rörde sig spjället?
Det ska vara en långsam kontrollerad öppning/stängning - vanligt är att axeln blir sliten i angreppsytan mot spjället och då står det och fladdrar okontrollerat.

Mvh
Johan B

Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Jag testade att dra i spjället och sedan släppa det, och då "snärtade" det igen ganska hårt. Är det så det ska vara eller?
Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Jag testade även att dra ur kontakten ur ventilen medan bilen var igång men samma ljud fortfarande. Det är som att när jag gasar till och sedan släpper gasen att bilen stannar till lite, som att den inte riktigt orkar eller nåt och sen går den ner i tomgång. Det är när jag släpper gasen som det smäller till, men det är inte varje gång det låter..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, den ska slå igen rätt bestämt med bra motstånd.
Händer faktiskt att den stänger så hårt att knacksensorerna i motorn reagerar på det...

Försök lokalisera ljudet mer noga - ta ett "Motorstetoskop" eller en lång skruvmejsel och lyssna på misstänkta punkter, då kan man ofta ringa in varifrån ljudet kommer.
Skruvmejseln använder du genom att sätta spetsen på "mätpunkten" och sedan placera huvudet så att du lägger skaftet mot skallbenet precis framför örat.

Akta så du inte kommer åt rörliga delar bara...

Mvh
Johan B

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag skrev ett mektips för många år sedan om disa ventilen på m54. Detta är inte samma problem men jag nämner det ändå eftersom det löser problemet med knacksensorerna.

// Magnus

Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Verkar inte som att det är disa ventilen. Kan ju nämna att det känns som att bilen nästan inte orkar hålla igång på tomgången.. När man har varvat motorn några gånger så går Varvtalen ner och jag känner att jag måste gasa till lite så att den inte dör. Det låter också inte riktigt som det ska när man varvar på tomgång heller. Kan det vara så att motorn inte får nog med bränsle och att bränslefilter måste bytas eller nåt sånt?
Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Eller är det kanske tändstiften som måste bytas?
Ar
34
Aron Marklund
BMW 520i -04
Har lyssnat lite noggrannare på ljudet och det låter som om motorn misständer..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kan vara en eller flera tändspolar som är dåliga och/eller tändstiften.

En felkodsavläsning visar direkt om du har misständning och då på vilken/vilka cylindrar.

M54 är lite ökända för att käka tändspolar så rådet är att alltid ha en eller två friska sådana i bagaget så du kan byta oavsett var/när du får problem...det räddade mig med E39:an när jag en söndagseftermiddag befann mig dryga 20 mil hemifrån.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.