|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 325d Lci -09 med Radio professional-HU. När jag startade bilen för andra gången idag startade HU:n inte - lyser inte och musik/backvarning låter inte. Om man trycker på mata ut CD-knappen så låter det från HU:n, som om den försöker mata ut en skiva. Ingen annan knapp utlöser någon respons. Har kollat säkringarna och de ser hela ut. Inget felmeddelande. Hade av värmefläkten för en vecka sedan (kört ca 20 mil/10 gånger sedan dess), vilket krävde en del lirkande och slitande bland kabelhärvorna för att få ut den. Känns rimligt att misstänka att jag skadat någon kabel när jag höll på med fläkten, men lite konstigt att detta ger symtom så lång tid efter..? Förslag på hur jag avgränsar sökandet efter denna kabel? Andra tips? Jag har läst att vissa kopplat bort batteriet några minuter och sedan har HU:n funkat. Är det bara att koppla ur och i batteriet hur som helst, eller kan det krävas någon kod eller annat om batteriet varit urkopplat? | |
| Börja med att ladda batteriet om du inte är 100%;säker på att det är fulladdat. Bilen slår av för driften onödiga funktioner om du inte har full styrka. | |
| Mats: Jag har kört fem till tio mil varje gång, då kan jag väl vara ganska säker på att batteriet är fulladdat? | |
| Edit: De två senaste turerna var 5-10 mil långa, radion startade inte efter dem heller. | |
|
Hej! Det är ganska vanligt att huvudenheten kan gå sönder på e9x. Typiska symtom är att inget ljud finns, varken från radio eller exempelvis back sensorer. Men att mataren för CD skivan funkar. Det hände mig så jag köpte en ny begagnad och kodade in. (Den kan behövas kodas om bilen enheten är ifrån inte har samma hifi paket som din bil). Annars finns det en tråd i stereo delen av forumet som heter ”vem lagar CCC-enheter” kolla den också. |
|
|
Nusnas: tack för tipsen! Jag ska fortsätta felsöka idag, om de är spänning till hu:n så är det ju förmodligen inte jag som tagit sönder någon kabel. Kolla det i tråden som du tipsade om, spontant låter det ju väldigt dyrt att skicka iväg på lagning. Om det finns eftermarknadsalternativ med pekskärm för ett lägre pris så hade jag kunnat tänka mig det. Men detta under förutsättningen att tex backvarning och rattknappar fungerar som tidigare. Är detta något du satte dig in i när du hade problem med din? Jag har bara hunnit läsa lite grann om detta och just rattknappar är något som verkar kunna bli ett problem. Det kanske finns fler saker man ska tänka på som inte fungerar med eftermarknadsalternativ? |
|
|
Något sent svar… Då kan du nog utesluta batteriet. De gånger jag har varit med om att systemet stängs ned pga dåligt batteri efter kallstart så har systemet startat om sig själv efter ca 15 km körning och då kommer alla funktioner tillbaka. |
|
|
Hej! En begagnad radio enhet kostar ca 2-3kkr. Vet inte vad reparation går på, för mig var det bråttom så jag hade inte tid att vänta på frakten. Det finns en del eftermarknadslösningar jag kikade bland annat på BRLs lösning men det var någonting om man har HiFi DSP så var det krångligare därför valde jag att köra med originalradion. |
|
|
Okej! Idag när jag kom hem märkte jag att stereon helt plötsligt var på, fjärde turen idag. Vet inte när den startade, men märkte det när backvarnaren började pipa... Slog av och på tändningen tre gånger och stereon startade varje gång. Kan det vara batteriet som är dåligt? Ska det inte gå att starta stereon om batteriet är lite halvkass? |
|
|
Jag installerade en efetrmarknadsenhet med android system och 4k pekskärm mm. Hur nöjd som helst med produkten eftersom den uppgraderade mediamöjligheterna något enormt och gav mig bluetooth, handsfree, backkamera mm och gjorde bilen 10 år modernare och även mer trafiksäker. saken är att alla dessa retrofit enheter kopplas in via original enheten. alltså huvuddatorn som är hela enheten i nederkant på konsolen, (klumpen med cd läsarna och volymknappen.) I mitt fall har nu den enheten fåt spader och ger ett "no signal" meddelande på skärmen. iom detta så fungerar den nya procerror enheten helt i blindo och jag har inget som distribuerar ut ljudet i högtalarna. enkelt förklarat, jag har tappat alla navigations funktioner via båda waze och google maps, även spotify, youtube och mediaspelaren som gav mig filmvisningsmöjligheter för passagerarna. Även iDrive knappen i centerkonsolen är livlös och snurrar bara runt runt utan någon kontakt eller stegindikation. Kan det vara så enkelt att enheten ska bytas ut, eller kan det vara idrive knappen och den enheten som felet sitter i? Någon som varit med om liknande problem efter att ha monterat en eftermarknads enhet? Bilen är en 2006 e91 325i Vore oerhört tacksam för svar som kan vägleda mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.