AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.395

Märkligt följdfel efter bensinpumpsbyte e39 M5

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag bytte bensinpumpen och redan någon dag efter så börjar bilen igen bete sig som soppatorsk är på gång. Ca 15 liter i tanken.
Jag kom dock till en mack och tankade. Börjar då misstänka att något inte är som det ska med strålpumpen.
Fyllde även en dunk för att vara förberedd och nu idag började det igen vid ca 15l kvar. Man ser i "hidden menu" att soppan inte pumpas över. Så något med strålpumpen är det.

Nu till frågan. Det känns ju lite osannolikt att strålpumpen ger upp 40 mil efter bensinpumpen.
Kan jag ha gjort något fel när jag monterade bensinpumpen. Typ att jag blockerat något?

Vet ej riktigt hur det ser ut där nere i tanken.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du får nog ta dig en titt i tanken igen. Strålpumpen drivs av returtrycket från bränslesystemet. Eller så har den gett upp. Är ju ingen hjärnkirurgi att byta pumpen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar för svar!

Hasso, finns något i konstruktionen som kan ha påverkats när jag har fibblat med den ordinarie besinpumpen?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
En teori här. Den orkar ju pumpa över en del från vänstra halvan men problem kommer inte förrän det är typ 10-15 liter kvar i vänster. Kan ett igensatt bensinfilter "förstöra" returtrycket så den inte orkar pumpa över allt och tömma vänstra halvan?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Hej,

Det vore ju inte första gången som en komponent i en etablerad kedja ger upp, när en annan får nya krafter och stör den gamla balansen.

Med andra ord, byt sugstråle-/ejectorpumpen! Alla symptom stämmer och själva bytet av huvudpumpen kan absolut inte ha haft någon direkt inverkan.

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Eller så pajade pumpen för att filtret är dåligt och den fick jobba för hårt?

Jag byter filter först, är säkert aldrig bytt.
Sen är det bara att åka ut och köra och stirra på "Hidden menu nr6" ;-)

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Inser inte logiken i att sugstrålepumpen - f ö en känd strulpelle - skulle ge upp på grund av ett trögt filter (som sitter efter huvudpumpen).

Bilen visar ju dessutom det standardsymptom, som *alla* rapporterar, när de får soppatorsk, fastän "mätaren visar att det finns bensin i tanken".

Men det skadar ju inte att byta filter. Sen kanske det kan vara dags för nästa byte. :)

/Lennart
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet inte om mitt svar nu hjälper dig på något vis, men jag bytte bränslehuvudpumpen på min M5:a för något år sedan och det blev ju inget följdfel med sugstrålepumpen efter det bytet.

Förmodligen har du bara lite otur om det nu är sugstrålepumpen som också verkar ha havererat i din vagn.

Bränslefiltret bytte jag när jag köpte vagnen för ca 6år sedan..

Mvh Janne.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack Janne, jag har bytt tidigare på två e39 utan följdfel. På dessa byttes dock filtret samtidigt.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu fick jag tid att titta på detta. Erfarenhetsmässigt vet jag att får man nya konstiga fel i samma härad som man varit och pillat, bör första åtgärden vara att backa bandet.
Jag tog ur pumpen och ser att anslutningen från vänstra halvan sitter dikt an där pumpen trycks i. Inte tänkt på det tidigare. Kände på den och kunde trycka ner den lite typ 4-5mm.
Jag måste alltså ha kommit åt den vid bytet av pumpen.
Inte helt ovanligt detta tydligen för när jag googlar har många fått detta följdfel men i de flesta fall har de bytt hela sugpumpen direkt. Sannolikt onödigt.
Nåväl, startade upp bilen och tittade mycket nöjt hur nivån sjönk till noll i vänstra halvan. Mycket skönt. Se bild.
Länk

På denna bild, den övre anslutningen, den är nerstucken bredvid hållaren för huvudpumpen, den hade alltså åkt upp lite.
Länk
Den anslutningen skall alltså ligga i höjd med hålet till vänster på nedan bild.
Behövs inte att den åker mycket för att det inte ska fungera.
Länk

Mvh Ola

Min bilar:
Länk
Snyggt jobbat! :)

/Lennart
Störs du inte av pixelfelen?

Du som är så händig borde väl kunna åtgärda det.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag visste att den skulle komma ;-)
Det är intermittent och aldrig värre än så här.
Jag har gjort det jobbet på min 540 och lovade mig själv att aldrig göra om det.
Ska lämna in det såsmåningom.
Som du säger, väldigt störande.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
olaO: Hehe jo jag skrev det med glimten i ögat utan smilies. Kul att du tog det på rätt sätt:)

Ah jag visste inte att det var så knöligt att rätta till, då förstår jag att du har låtit det vara.
thekinglives
Ola O: Tummen upp....Du jobbar som en sann problemlösare.."ogilla slumpen".
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack King!

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.