AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.160

När ska man sälja sin X3a?

Sida 1 av 2
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
En konstig fråga kan tyckas.

Köpte min 2015 X3 2,0D när den var drygt tre år och 7400 mil och nu är den sex år och 12000 mil. Planen var att sälja den efter 3 år, innan de dyrare felen kommer. Men jag är ju nöjd med bilen, den har bra utrustning och troligen kommer inte nästa bil kännas som ett steg uppåt, då det troligen blir en tjänste VW Tiguan, Volvo eller i bästa fall en Audi Q5.

Så när kommer de dyrare felen på dessa bilar? Tänker på hjullager, växellådsproblem, Xdriveproblem, elfel, mm.

Mr C
Min erfarenhet är vid cirka 18k mil. Då behöver stötdämpare m m bytas för att inte åka runt och gunga. Sedan kan allt gå sönder och även åren spelar roll
be
113
begell
X3 30e -20
Beror främst på vad du får för bilen.
Inbytespriser för den generationens X3 är pressade, är du nöjd med bilen så åk vidare mot föreslagna 18000 mil, blir nog billigast.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Tack för input! Trodde den årsmodellen var ganska populär, med tanke på facelift och Euro6.

Mr C
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken prisklass ligger dessa bilar i nu? Spontant så känns det för mig som att senaste X3 var ett ganska stort lyft och det gjorde att förra generationen snabbt känns daterad.

Trivs du med bilen är det nog alltid bäst att bara köra vidare ur ekonomisk synvinkel. Kostnaden för en större reparation är ändå sällan större än vad en nyare bils värdeminskning är över några månader.
Alltid billigare att behålla än att byta. Finns ingen "magisk gräns". Det är bara fördomar och "fingret i luften"-gissningar.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Enligt bilpriser.se runt 165 hos bilhandlare.

Känns ganska lite för en bil med skinn, Navi, drag och vinterdäck.

Mr C
MU
940
MUC
M340i - 2025
Ja det är alltid en gissningslek när optimala brytpunkten är mellan värdeminskning kontra laga dyra fel.

Rent krasst är det nästan alltid, som Grellle skriver, mest lönsamt att köra vidare med det man har.

Men det finns inget tråkigare än att komma in i svängen där man tvingas laga ett dyrt fel och känna att nu måste jag behålla bilen ett tag till för att kompensera för den dyra reparationen, sen kommer nästa fel och nästa fel och till slut byter man ändå för man är så trött på alla dyra reparationer.

I ditt fall tolkar jag det som att du troligen kommer att få en tjänstebil? Om detta inte ligger alltför Iångt bort i tiden så hade jag väntat tills jag hade fått tjänstebilen och sedan sålt X3:an.
Eller åtminstone avvaktat med beslut tills jag vet om och när tjänstebilen kommer.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Nä jag håller med. Jobbigt när man får ta några femsiffriga verkstadsnotor.

Det stämmer att alternativet i nuläget skulle vara en tjänstebil i första hand (som jag tror att min fru kan få) eller lägga till 200.000 kr mot en X3a från 2018 typ.

Mr C
Transocean
Femsiffriga verkstadsnotor är jobbiga men de 200 000 kr du förlorar när du byter mot en begagnad känns ok :-) Ja, förstår dig helt; har varit där själv. Som de andra redan skrivit blir det klart billigare om du behåller din bil. Säg att du måste reparera bilen två gånger för 20 000 kr....då har du fortfarande sparat 160 000 kr. Är ingen jätteskillnad mellan 2015 och 2018 X3 heller.
Är ju en del i självbedrägeriet att intala sig själv att man är mer eller mindre tvingad att köpa en nyare bil av ekonomiska anledningar. Vem här har inte gjort en sån vurpa? ;)

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
@4dy: Skyldig 😁 Men allt här i livet kan ju inte baseras på logik och sunt förnuft, hur kul skulle det vara!
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ja, värdeminskningspengar är inte heller roliga, de är ju egentligen värst och blir oftast större än man trodde, men de sker enligt plan och amorteras är tanken.

En förmånsbil blir ju väldigt prisvärd netto. Klart att det blir dyrare om man skulle byta till en 2018 x3a, men det är ju också pengar som läggs på livskvalitet, välbefinnande och status. :-)

Mr C
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att köpa ny bil för man vill ha det är fullt legitimt! Speciellt på ett bilforum. Men om man försöker hymla med varför man gör det är det annorlunda. 😊
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, man får vara slug och hitta bra argument så man kan lura sig själv att göra "vanvettsaffärer"! ;)

"Villhöver" är ett bra begrepp...!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Jag kan bara instämma vad tidigare framfört.

Min nuvarande bil (F10-535d) som jag köpte ny 2011, har fungerat utmärkt med 0-fel, där inte ens en glödlampa behövts bytas framtill 2018.

Under 2018 behövde jag byta båda de bakre fjädrarna, då vänster bak spruckit. Kostnad 6 500 kr.

2019 blev det absolut dyraste året som inleddes under våren med ett mindre vanligt fel, byte av förbindelserör mellan turbo 1 och 2. Tyvärr upptäckte jag försent att verkstaden (märkesverkstad) uppenbart saknade kompetens, då jag åkte på onödigt många undersökningar före felet hittades. I anslutning till felet byttes även de 6 glödstiften. Det blev dyrt och en "klar" 5-siffrig faktura.

På sommaren 2019 kunde jag konstatera att klimatanläggningen inte längre fungerade. Resultat, byte av hela klimatanläggning. Åter en "klar" 5-siffrig kostnad.

Hösten 2019 fick jag ett oväntat stopp utanför garageport till hotell, som resulterade i bärgningsbil och byte till nytt batteri.

Det fick mig att fundera vad som skulle komma härnäst. Som tidigare inlägg framfört, så förnuftsmässigt är det bästa alternativet att behålla bilen när väl dessa stora reparationer/investeringar i bilen utförts.

Beslöt framtill nu i år att behålla bilen, men "oförnuftet" slog till i februari, vilket resulterade att jag beställde en ny bil.

Tyvärr råkade bilen nu under våren ut för ytterligare en oplanerad reparation efter besiktning, där man konstaterade att de båda främre länkarmarna hade glapp, varför dessa nu fått bytas, vilket kändes extra "surt" inför den korta tid som kvarstår till att bilen bytes in i förmån för ny bil.

Bilen har nu rullat ca 22,5 mil och är 9 år.

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ja Gullan, när man läser det så verkar min plan att byta efter sex år ganska vettig.

Mr C
Är i en liknande situation. Köpte min X3:a ny 2015 och den har i dagsläget gått cirka 7600 mil. Funderat på att byta, men hittar ingen bil jag trivs riktigt bra med. Nya X3:an känns för lik den jag har nu och tycker dessutom stolarna blivit sämre. X5:an är för gungig och hög. 5-serien gillar jag, men den är väl låg i insteget för mig.
Volvo V60 gillar jag också, men jag känner inte att jag får så enormt mycket mervärde jämfört med vad jag har nu. Alfa Stelvio är också helt okej, men har dåliga stolar och för hård fjädring.
Den enda bil jag hittat som jag tycker är ett steg upp på samtliga punkter är Porsche Cayenne, men den är väldigt dyr både i inköp och underhåll. Dessutom så vette sjutton om det är någon bra idé att köpa en bil med stor bensinmotor i dagsläget. Jag köper mina bilar privat och helst utan lån och då känns det som att en Cayenne med bensin-sexa är lite riskabelt. Tänk om miljötalibanerna (:-) ) får för sig att förbjuda bensin om några år.
Återstår då elbilar, men även där har jag svårt att hitta något som passar mig.
Audi E-tron är för dyr och kränger lite för mycket. I-pace lite för hård i fjädringen och har inte tillräckligt bra vägegenskaper för att väga upp det. Båda dessa bilar har dessutom ingen vidare räckvidd.
Så jag tänker nog köra vidare med min X3:a i några år till och sedan byta till en Tesla Model Y alternativt en eldriven Porsche Macan. Hoppas bara Tesla får ordning på produktionen, för det verkar inte direkt vara någon BMW-kvalité på de Model Y som hittills levererats i USA. Själva tekniken och ingenjörskonsten är toppklass hos Tesla, men de har uppenbara problem att skruva ihop bilarna ordentligt.
be
113
begell
X3 30e -20
Samma sits men har bytt en -15 till hybriden.
Vid provkörning av "vanlig" X3 blev jag besviken på den bilens skinnklädda förarstol, sämre än gamlingens. Däremot sportstol med tyg på mitten var ok och valdes.
Förmodligen olika underleverantörer, i så fall ett eländigt lotteri vid beställning av ny bil! Ett klart skäl till att titta på lagerbilar.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Nu går vi in på 2024 och bilen är kvar 😊.

19200 mil har den gått. Funkar jättebra (ta i trä). Det enda som har stört mig med denna bil är motorljudet på tomgång. Typ skördetröska.

Mr C
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Har varit på väg att byta i flera år men den bara går och går utan problem. Närmnar mig 25 tusen mil och det enda jag behövt göra på senare år är att byta hjullager höger bak, vilket kostade 3700 kr. Den känns fortfarande ganska premium jämfört med andra nyare bilar jag kör ibland, t.ex. Tiguan, Karoq och Rav4.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.