AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
734

Vid import-får en svensk köra en tyskreggat bil?

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Tänker köpa en bil i Tyskland. Ponera att säljaren går med på att låta mig köra hem bilen till Sverige på hans skyltar. Får jag köra den bilen som svensk? Säger tyska tullen något om det? Någon med erfarenheter av liknande fall?! Tack.
Hörde nån gång för ett antal år sedan att det var olagligt för en svensk att köra en utlandsregistrerad bil i Sverige. Vet inte om det är så, eller om nån blir "purken" om man gör det...

"Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag"
M3_BMW
Om man lånar bilen så är det inte olagligt för en Svensk att köra en utlandsregistrerad bil här i
Sverige. Har själv lånat mina Norska svärföräldras bil och blivit stoppat flera gånger,inga problem alls. Men det är skillnad på att låna och att äga.

BMW M bilar, när du älskar att köra.
Ingen fara. Jag gjorde precis som du funderar på att göra, och jag blev stoppad i tyska tullen. Visade upp mitt svenska pass, han kollade en sväng runt bilen och de tyska "privatplåtarna" som satt på, samt lär mig åka vidare. No big deal.
Kör på bara, och billigt blir det!
MVH Tobbe
PS MEN var noga med att skicka tillbax dem, de är snorviktiga för tysken att få ur registret. Tyska plåtar fungerar på ett helt annat sätt än i Sverige, men det visste du kanske redan..DS

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.