|
|
|
|---|---|
|
Hej, håller på att kolla upp en tillfällig bil (tills jag hittar M3:an....) och kollar lite på en 2013 318d touring Manuell växellåda. Vad bör man tänka på med dessa bilar och årsmodell? Såg att det finns en tråd om en 318d XDRIVE men oklart vad är skillnaden ? I alla fall, jag känner ägaren (enda ägaren) och bilen är servad enligt bok och inga reparationer so far, några repor här o där annars verkar vara i bra skick. Jag märkte dock att växelspaken vibrerar lite lätt så undrar vad det kan vara? Bilen ska in på service snart och tänkte att detta är kanske något som borde tas upp? Tips mottages tack. Mvh Ps: 7000 mil | |
|
I praktiken är det ingen större skillnad - fyrhjulsdriften med det som behövs till den och att x-drive inte har sänkt chassi även om det är ikryssat M-sportchassi. Lite vibrationer blir det väl alltid i växelspaken på en manuell bil, men frågan är hur mycket det vibrerar!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@johan b tack för ditt svar. Bilen ifråga är en sk bakhjulsdrif, jag trodde att xdrive är motsvarigheten till audis quattro asså fyrhjulsdriven? Problemet med fördelningslådan är väl också kopplad till xdrive om inte jag läst fel på tidigare poster. Själva vibrationen är inget som låter eller syns men det känns om du lägger handen på spaken. Jag har aldrig upplevt det på vår s40, eller farsans Kia eller svågers A6 så för mig är detta nytt att manuella växelspakar småvibrerar. Enligt min polare så är det ingen han har lagt märke till, vad tror du Johan du som är kunnig? |
|
|
Låter som helt normalt gällande "vibrationerna" i växelspaken. Spakarna har ett länkage och vissa bilmodeller har ett "slappt" dito och då blir återkopplingen till spaken sämre på gott och ont... X-drive skiljer sig mot Quattro, X-drive jobbar med en fördelningslåda där det är ett lamellpaket i oljebad som spänns åt mer eller mindre med en elektrisk motor som får styrsignaler från bilens dator som fördelar kraften utifrån ett antal olika parametrar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret Johan! |
|
| @johan hur ser servicehistoriken på en 2013 med 7000 mil? Luddigt fråga jag vet men vad bör ha gjorts på bilen vid 7000 mil? | |
|
Tja, det är 24månader/3000 mil mellan oljebyten (och kupéfilter). Sedan har du 24 månader mellan bromsvätskebytena. Varannan service är större med luft- och bränslefilter (diesel). Så rimligen om bilen har rullat normal sträcka bör bromsvätska vara bytt två eller möjligen tre gånger. Service med olja och filter två eller tre gånger. Inspektion en eller två gånger. Luft-, kupé och bränslefilter en eller två gånger. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 👍🏽 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.