AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
684

E46 -99 Sedan byta vxl låda

In
11
InfinityTimesTwo
320 e46 99a Sedan
Hej jag har tänkt och byta vxl lådan till bilen för den skrapar på 2an.
Men är lite orolig att jag köper fel, Hur noga är det med och få ifrån exakt samma bil?
Bilen är en 320/46-99a
Funkar det tex med en sånhär? :
Länk

Om ni har nå förslag jag ska testa innan jag byter lådan så uppskattas de gärna, Inte bytt olja på ett tag så kan vara värt och prova de före kanske?
Tack och hare gött.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Så länge som det är en S5D 250G (G i slutet betecknar att den är från Getrag) så bör det fungera.

Nej, skrapar det så har du ett mekaniskt problem. Antagligen är det friktionsmaterialet och den konformade passformen mellan kugghjulshubben och synkringen som är utslitet (och som ofta leder till att tänderna på synkringen är sönderskavda - men en synkring kan ha fina tänder men vara helt sopslut pga utslitet konfriktionsmaterial).

En gapfiller solution kan vara att använda en växellådsolja som kan ge ett lite högre friktionstal för att kompensera att synkringen inte längre greppar runt kugghjulshubben (eventuellt har Redline sådan olja).
Men det löser inte problemet utan best-case-scenario endast skjuter fram problemet en liten tid. Samtidigt är denna typ av växelllådsolja ganska dyr, så denna gissning/temporära fix är ju inte direkt gratis.

Jag kan inte dra mig till minnes att det finns olika utväxlingar på dessa växellådor (fast det är mest erfarenhetet från S5D 310Z och S5D 320Z lådor jag baserar det på).

Eventuellt kan växellänkage och guibon (gummibussningen på utgående axel) skilja sig (om de medföljer) men det spelar ju ingen roll för dessa har du ju på din nuvarande bil.

Rekommenderar att du passar på att byta urtrampningslager samt pivot point ball och dess fjäder (dvs den plastkula som kopplingsarmen lutar sig emot på motsatta sidan av slavcylindern).
In
11
InfinityTimesTwo
320 e46 99a Sedan
Okej tack så mycket, då blire och byta låda + urtrampningslager.
Den där pivot kulan hittar jag inte nånstans som reservdel, bör väl ligga inom kategori "koppling"?
Eller är det slavcylindern man byter isåfall?
Ska man passa på och byta nånting mer medans man har bilen uppe på en lyft som herrn kan komma på? Du verkar ju veta din sak.

De som kommer göras :
Silent block bussningarna (De dunkar till när jag lägger i 1an 2an och backen)
vxl lådan + urtrampningslager.

Bilen i sig har gått 21k

Tack!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hjälp av detta? Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är detalj #6 och #7 jag tänker på
Länk

Om växellänkaget känns sladdrigt (det saknas distinkta lägen för växlarna och det är svårt att veta avgöra vilken växel man lägger i) så finns det ett antal bussningar och dylikt man byter i växellänkaget för att åtgärda detta. Men är mest meningsfullt om man känner att växelspaken och dess lägen är väldigt otydliga och oprecisa - annars ger det inte så mycket.
Det är i första hand #12 man isåfall vill byta, följt av #2 och i vissa fall även #4. Vill man gå all-in så byter man även #5 och #9 men då blir det dyrt och högst ovanligt att man gör detta.
Länk

Dubbelkolla att bussningarna vid växellådsbalken är friska. De kan bli ganska mosiga om det läcker olja på dessa men de kan även separarera helt med tiden (vulkningen mellan gummi och metall släpper) - typ såhär
Länk
Länk
Nu kommer dessa bilder från speciella omständigheter (original bussningar från 1985 med vet-inte-hur-många-tusen-mil som satt på en track day som kördes på semislicks däck och kördes stenhårt på bana - det skapar enorma påfrestningar på olika kompnenter), men förekommer även på vanliga bruksbilar.

Känn även efter glapp i stödlagret (då du ändåså måste ta ned kardanen). Har du glapp här brukar det bli extra kännbara vibrationer vid en eller flera olika hastigheter, så är det glapp här så hade du nog redan märkt av det. Men alltid bra att känna och se om det är på väg att gå.

Notera! Jag är ganska säker på att det är SAC (självjusterande koppling) på dessa, så lossa inte tryckplattan (eller någonting med kopplingen) då du måste ha specialverktyg för att montera tillbaka alltihopa.
In
11
InfinityTimesTwo
320 e46 99a Sedan
Tack så hemskt mycket. Inget av du beskriver ang växellänkage känner jag igen så blir och inte röra det.
Ska dock kolla allt som du sa, lika bra medans man är igång :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.