AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.290

Punktering RFT Däck

MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Gokväll alles,

Första och hoppas på sista punkteringen på bilen, då jag idag konstaterade att det sitter en skruv höger bak däck i slitbanan. Hur är det att laga punktering på ett rft däck. Går de att "plugga" som ett vanligt däck? Får se vad min däckverkstad säger, surt och behöva köpa ny däck då jag har ganska mycket mönster kvar.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Ja, de går,

men sen finns det massa moralister som säger emot.

sök i forumet, finns massa trådar

pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Har du kört långt med punka så är det bara att byta.
annars går det utmärkt att laga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa däcktillverkare tillåter lagning av RFT-däck under vissa förutsättningar, medan andra inte gör det.
Se länk: Länk

Så första frågan är vilket märke det är på däcket?

Andra frågan är var skruven sitter? Ute mot skuldrorna är däckstommen bärande och där får man inte laga. Har för mig att mittre 75-80% av slitbanan är lagningsbart utan problem, annars får en fackman avgöra om hålet sitter i lagningsbar del av däcket.

Tredje frågan är hur stort hålet är i diameter? Har för mig att det är max 5 mm i personbilsdäck.

Fjärde frågan är i vilken vinkel skruven sitter i slitbanan (bäst är om den sitter vinkelrät rakt in i däcket)? Är vinkeln för flack orsakar skruven mer skada i däckets stomme/lager.

Femte frågan är hur långt du kört med däcket punkterat? Körning med lufttomt däck gör att stommen får ta hela vikten och då skadas den om man kör för långt - allt beror lite på hur däcket belastas (sträcka, hastighet, vikt, vägförhållanden och hur stor luftförlusten är vid körning).

Sista avgörande frågan är hur däcket ser ut på insidan och om det har några synliga skador. Det kan bara avgöras genom att demontera däcket och inspekteras av en fackman. All lagning ska dessutom göras genom en "paraplyplugg" och det kan bara göra inifrån, så däcket måste ändå demonteras.

Ovanstående gäller om du vill följa de rekommendationer/regler som däcktillverkarna anger....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Tackar för alla svar.

Andra alternativet är att åka upp till BMW (M-bilar) som får inspektera/åtgärda felet. Det finns väl risk att jag får köpa 4 nya däck pga alla däcken måste vara rätt/jämnt slitna, om jag nu har fattat det hela rätt. Lite skratt retande faktiskt..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, max 2 mm skillnad i mönsterdjup, helst så lika som möjligt mht. påfrestningarna på fördelningslådan som på sikt kan skada densamma.

De försöker säkert sälja på dig fyra nya däck...

Om det blir aktuellt att byta däcken bör du överväga att köpa vanliga däck - ej RFT och komplettera med en kompressor och "däcklagningsgegga" - heter M-mobility-kit om du köper hos BMW men det finns eftermarknadskit från Continental och hos andra biltillverkare också...

Vanliga däck är mycket bättre på allt och särskilt komfort/ljud och kostar märkbart mindre så M-mobilitykitet är nog i princip självfinansierande vid ett sådant skifte.

Mvh
Johan B

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag har fått lagat ett RFT-däck, men det hade knappt rullat någon meter med lite luft. En polare fick punktering på ölandsbron, körde några mil och fick därefter byta alla 4 däck...

Jag hade nog kollat med en däckfirma först, misstänker att BMW vill ta det säkra före det osäkra och vill byta alla fyra.
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Tack Johan,

Jo absolut nästa gång blir det icke RFT, jag kommer att köra vanliga däck och köpa kittet.
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Jag åker till min däckfirma först som får inspektera, hoppas dem löser det.
BMW vad gör man inte för att tjäna det lilla extra..

Tackar för alla svar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sitter hålet i slitbanan och du inte åkt med däcket så ska det vara lugnt att plugga inifrån.

Det finns ingen magi med RFT däck. De har tåligare skuldror för att kunna åka utan luft ett tag, i övrigt skiljer inget mot vanliga däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är att man kan köra rätt långt innan man upptäcker att det är punktering och tillverkarna säger att man kan köra 80 km i 80 km/h, så många kör sönder däcken innan de lagas...

Man måste inspektera däcken inifrån för att se om de skadats i stommen, och inte ens då är det 100 % säkert att se eventuella skador.

Men som nämnts tidigare går det ofta att laga även RFT (men vissa tillverkare som Pirelli och Continental säger att deras RFT-däck inte får lagas).

Sedan beror det lite på hur bilen körs - piskar man den regelbundet hårt på Autobahn, ger det mycket högre påfrestningar på däcken om man kör i lugnt Svenskt tempo och sällan är över 130 km/h.

Mvh
Johan B

Har själv fått ett RFT-däck lagat, men det hade knappt läckt någon luft alls, bara 0.1 bar. Sedan verkar villigheten att laga variera mellan däckverkstäder också. Första verkstaden vill absolut inte laga utan gav mig en offert på fyra nya vinterdäck i handen. Nästa verkstad jag åkte till lagade utan knot. Är ganska säker på att BMW inte kommer att laga utan rekommendera byte, eftersom, vad jag förstår, BMW aldrig vill att man lagar däck oavsett om det är RFT eller inte.
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Hej igen,

Update efter helgens lilla dilemma och det gick rädda liv på däcken. Jag hade visst lite luft i däcken under den lilla sträckan jag körde till däckvrkstadn och skruven satt rakt in som tydligen också har betydelse.

Gränsen låg på 7mm för att kunna ersätta med ett nytt däck, annars var man illa tvungen och köpa 4 nya (rek). Jag hade 6,5mm kvar ca 2300 körda mil, slits hyfsat fort tycker jag eller kanske är det normalt (Pirelli P-zero). Det är väl jag som är bortskämd med andra bilen som har Michelin energi saver 16" :)

Tackar för allas hjälp och svar!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
P-Zero är ett sportinriktat däck där slitagestyrkan är nedprioriterad till förmån för bättre grepp.

Michelin Energy Saver är nästan raka motsatsen där lågt rullmotstånd och slitstyrka är högsta prioritet. Troligen ett av de mest slitstarka däcken på marknaden men i diverse tester brukar de klanka ner på dåligt våtgrepp…

Mvh
Johan B

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Bra, pluggade de eller satt de en platta på insidan?
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Dem pluggade bara..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pluggade de utan att demontera däcket?

I så fall bör du reklamera jobbet - så får man inte reparera RFT-däck!
De skall inspekteras inifrån efter skador och sedan OM de är lagningsbara, lagas med en "paraplyplugg" (plugg och "lapp" integrerad i en enhet) inifrån.

En plugg ("lagningssträng") utifrån är i mina ögon en ren nödlagning för att kunna ta sig till en däckverkstad..."snäppet upp" från lagning med lagningsvätska och kompressor vid vägkanten.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.