AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
435

Steppmotor instrumentcluster

Är det likadana motorer till visarna på alla e39 instrumenthus?
Kan man ta ifrån vilket instrument som är till e39 och byta?
Kan man bara höfta visarna efter byte eller måste man kalibrera om allt?

Går det att köpa ett nytt instrument från samma årsmodell mm och byta. Fungerar alla mätare då osv förutom att miltal kanske är olika och den röda pricken syns?
Men det funkar att köra med det i övrigt?
Instrumentet _går_ möjligen att byta rakt av, utan inkodning, så länge det inte är äldre än det befintliga och kommer från en sex-cylindrig bil.

Men det känns lite B att inte göra en riktig inkodning. Och du kan möjligen få problem med startspärren, EWS. Miltalet får du visserligen leva med, det går bara att justera uppåt, inte nedåt.

För jobbet kan jag rekommendera en laptop med BMW Scanner, en uppsättning som du kan komma att få stor nytta av i ditt ägande av din aktuella bil.

/Lennart
Har bmw scanner men vad jag förstått går det inte att koda om så lätt och byta till rätt miltal mm.

Jag har ett instrument till min bil men motorerna till mätarna är körda då någon dragit i visarna. Får prova köpa ett instrument och plocka motorerna från det till mitt istället så slipper jag kodning mm.
Frågan är bara då om det behövs kalibreras in mätarna då eller om man kan sätta dom strax innan stoppet och få det att lira någorlunda rätt.
Jag uttryckte mig nog inte helt klart förut.

Med BMW Scanner kan du anpassa ett begagnat instrument till din bil nästan helt och hållet. Det enda som inte går, är just miltalet, såvida det inte behöver justeras till ett högre. "Tamper dot" är f ö en följd av olika VIN i instrumentet och LCM, inte ett resultat av olika km-ställningar i modulerna.

Att flytta visarnas steg-motorer låter som en dålig idé. Du riskerar bara att hamna i likadana problem som du redan tycks ha.

/Lennart
Har ett instrument som jag kan få för 200kr som är till någon annan modell av e39. Men vad jag förstått så är stegmotorerna dem samma och dom sitter bara skruvade och i tryckta i kortet. Så den biten att byta dom är nog ingen match. Frågan är bara om det sen måste kalibreras in på något vis så hastighet och varv stämmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.