|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW-fantaster! Jag skulle gärna höra era synpunkter på en bil jag är intresserad av att köpa. Det är en 2014 318d xDrive med manuell växellåda. Jag har läst att det varit en del bekymmer med N47-motorn, men att dessa problem i huvudsak drabbade tidigare årsmodeller. Stämmer det? Är det något annat man bör känna till ang. den här modellen? | |
| Jag skulle fundera mer över drivlinan i övrigt. Dels fördelningsväxellådan som rätt ofta ger huvudvärk men även den manuella lådan som också har drabbats av problem för medlemmar på detta forum. Använd sökfunktionen och kika på xdrive fördelningsväxellåda samt den manuella växellådan. | |
|
Några fler saker att titta på generellt för denna modell: Bakluckan, rost/galvblåsor Fönsterlister utsida, har de krympt? Kör i rondeller och lyssna/känn om stolen knakar |
|
|
Har en sådan... Fördelningslådan är bytt på good-will vid dryga 7000 mil. Exakt fel vet jag inte men den ryckte vid lite hårdare acceleration i låga hastigheter. Manuella lådan har vi inte haft några problem med, men enligt vad man kan läsa sig till kan synkroniseringsringen till backen spricka och då får man inte i backen. BMW vill då byta hela lådan, men det finns firmor på blocket t ex. som renoverar lådorna och byter till kraftigare synkringar. I övrigt har den rullat problemfritt i mer än 7000 mil nu. Vanligt underhåll i form av service enligt programmet och utöver det har jag bytt olja och oljefilter ungefär halvvägs in i serviceintervallen. Ny olja i främre och bakre diffen samt växellådan har det också blivit i höstas. Märkte ingen skillnad före/efter bytet av de oljorna men jag byter i förebyggande syfte. Tänkte byta olja i fördelningslådan vad det lider också i förebyggande syfte. Har dragit ca 0,49 l/milen enligt färddatorn sedan vi köpte den. Kör nästan bara HVO100 eller B0-diesel (utan RME). Den kan i vissa lägen kännas lite trött så jag funderar på att montera Steinbauer-trimboxen (samma som AC-Schnitzer har med sin logga på) som ligger i garaget, som ska ge bilen ungefär samma effekt/prestanda som en 320d. Med RFT-däck i allmänhet och Bridgestones i synnerhet bullrar det HÖGT från framhjulen! (lågfrekvent dovt morrande - nästan som ett trasigt hjullager - extremt tröttande i längden) Jag orkade inte med bullret och sålde 16"-RFT-däcken med originalfälgar trots att det var 5-6mm kvar i mönsterdjup och monterade 17"-fälgar med Pirellidäck och bilen är nu extremt mycket tystare och mycket trevligare i både komfort och väghållning. N47-problemen med kamkedja, verkar ha försvunnit runt tillverkningsår 2012/2013. Värst drabbade åren verkar vara 2009-2011 om man ska försöka analysera det hela lite genom att läsa på olika ställen och lyssna på vad olika insatta personer säger. Det är vår första x-drive BMW och vi stod i valet och kvalet mellan x-drive eller rwd. Jag tror nog att jag skulle sikta på en rwd med facit i hand då x-drive väger en del och kan skapa dyra problem men framförallt känns bilen lite mindre "BMW-mässig" i körkänslan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stort tack för era svar! Vad har ni att säga om Faceliften/LCI för 2016 års modell? Själv tycker jag att det är snyggt med LED-strålkastarna. Om jag förstått det rätt rör det sig också om en ny motor (i 318d) med något bättre prestanda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.