AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
572

Byte av dämpare + fjädrar

Tänkte byta dämpare och fjädrar på min 320, är det svårt????

Alexander Fäldt
///320i -87
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Näe svårt är det inte om man har lite vana med att skruva i bilar. Det som kan ställa till problem är om grejerna har rostat fast, det hade dom på min hade ett mindre h-lvete men till slut gav dom med sig efter många timmars svärande.
"John Drake"
Är det byte bak så kan du säkert fixa till det själv...
Men är det fram...så är betydligt mkt svårare....Du
lossar de tre muttrarna på fjäderbenstornet...sedan
tager du bort bromsoket...hänger upp det i ett snöre
Sedan lossar du det undre fjäderbensfästet, samt styrleden till fjäderbenet...sen är det bara att ta ut
Hela fjäderbenet...lättare att jobba med det löst
Nu har turen kommit till fjädern(LIVSFARLIGT) har du ej
Tidigare erfarenhet av att pressa ihop fjädrar...så vill jag avråda dig..mkt farligt..annars så pressar du
ihop den...så mkt att trycket släpper mot den övre skålen...sen lossar du stötdämparemuttern med spec verktyg...finns på Biltema billigt...byt samt återmontera delarna...KLART

John Drake....
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Hej!
Lite tillägg till "John Drakes" förklaring.
Fram:
Palla upp bilen ordentligt (4 pallbockar).
Ta av hjulen.
Demontera bromsoket & häng undan det så det inte är i vägen.
Skruva ur nedre skruven till kränghämmarstaget.
Skruva bort muttrarna från spindelleden och p-änden.
Banka ur spindelledsbulten och p-ändans dito med bly/kopparklubba utan att skada gängorna.
Be någon hålla fjäderbenet medan de 3 skruvarna på fjäderbenstornet lossas.
Spänn fast fjäderbenet i ett skruvstycke med plastbackar el. dyl. (utan att deformera det, ta det försiktigt)
Använd en (ev. två) riktig ORDENTLIG fjäderspännare, spänn ihopa fjädern så att den är så lös så att man kan rucka på den.
Lossa den övre bulten (sitter under ett litet plastlock), när du ska demontera den gamla dämparen så kan du hålla med en rörtång eller dyl. om kolvstången. Gör INTE detta med den nya (skadar kolvstången)!
Nu kan du demontera fjädern.
Nu skall muttern som håller dämparen lossas, detta brukar vara svårt har ofta rostat fast.
Kolla om nya muttrar följer med dämparna i så fall kan du göra som jag: såga sneda skåror med en bågfil i muttern (utan att skada gängorna på fjäderbenet). Ta sedan en huggmejsel och banka isär muttern. På slutet använde jag en hovtång för att veckla upp muttern.
Den såg ut som en gammal konservburk efteråt :-)
Montera de nya dämparna och spänn muttern med 130Nm (spänn allt du orkar så blir det bra).
Linda tejp mellan den nya fjädern och fjäderspännaren för att undvika lackskador.
Nu till det kluriga: När du ska spänna övre muttern på fjäderbenet så behöver du antingen ett specialverktyg eller så får du använda: 19mm hylsa (1/2"fyrkant), rörtång, 8mm hylsa (3/4"fyrkant). Du håller kolvstången med 8mm hylsan så denna inte snurrar. Sedan skruvar du på muttern med 19mm hylsan(som du har trät utan på 8mm hylsan) och rörtången.
Glöm inte framvagnsinställningen efteråt.

Lät det svårt?

Lycka till!

MVH bmwdriver
318is 1988
BMWCS#4324
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.