|
|
|
|---|---|
|
Han körde i 60 , jag körde i 80. Hur som helst, det var en Ferrari 308 ( Magnum)....Och jag slogs av hur liten den var jämfört med en Z4. På jobbparkeringen så är min Z4 mindre än alla andra bilar. Izzy | |
|
|
|
| Så är det med många gamla bilar. Folk måste ha varit mindre förr! 😏 | |
|
Ja, många lite äldre bilar är inte stora. Se hur små garagen är på lite äldre hus - de som byggdes när medelsvensson körde folkabubblor, Ford Taunus, Opel Kadett, små Fiat och Anglia…i de garagen får man knappt in en modern "medelstor bil" som t ex. 3-serie och än mindre kan man ta sig ur bilen om man kört in den i garaget. Större bilar som 5-serien eller ännu större är nog helt omöjliga att köra in och stänga garageportarna efter. Bilmodeller tenderar att växa lite varje generationsskifte - första generationens golf-modellen är inte större än lite senare polo-modeller t ex. En bil som jag har reagerat är väldigt liten i kupéutrymmet och ganska liten utvändigt(åtminstone smal) är gamla Chevrolet Corvette C3, de från sent 60-tal och en bit in i 80-talet. Lite fascinerande då medelamerikanen brukar vara....ganska "stora". ;) Ett annat minne jag har där jag reagerade över hur liten en bil är i verkligheten i förhållande till vad man tror utifrån bilder och tv etc. är F1-bilar. För många år sedan hade NK i Stockholm ställt ut Häkkinens gamla F1-bil så man kunde gå nära den och detaljstudera den - den var verkligen liten och låg! Dessutom kändes den spontant väldigt skör då allt var så smäckert utformat på den. Givetvis lurades ögat då allt var tillverkat av exotiska material med hög styrka men känslan var att den såg ut som en "leksak" och inte en extremt snabb bil som utsätts och tål extrema påfrestningar... :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mindre äldre sportbilar gäller ej för Ferrari Testarossa med boxer 12'a mellan bakhjulen. Såg den på en italiensk parkering. Bilen är 198 cm bred. | |
|
Jo, "superbilarna" som Testarossa och Countach mfl, är breda! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har undrat samma sak - är vi så enorma fläsksvålar idag att vi måste åka omkring i uppblåsta frallor på styltor? Nä, förklaringen är såklart att mänskligheten är bekväm av sig. Det är en drivkraft vi har inom oss - även jag har det :-) Har man haft någon bekvämlighet är det ofta mycket svårt att vänja sig av den. Dagens bilar är bland det fulaste jag sett på länge och alla ser exakt likadana ut. Det har gått så långt att jag faktiskt börjat uppskatta BMW's nya opiumsmugglar-look bara för att försöka separera ut sig från resten av frallorna. Jag gjorde en intressant observation i veckan. Jag jämförde min gamla E34 535i -89 (på 90-talet ansågs den vara en medelstor familjesedan) med dagens modellutbud från BMW. ALLA modeller som säljs idag är bredare än min äldre medelstora familjesedan. Yes, även i3! Vad hände med alla småbilar? Ska jag vara ärlig så tror jag att en bidragande faktor i detta är krocksäkerhet. En annan är såklart att kunder vill ha det lite rymligare och plats för alla sina caffé latte muggar :-) Jag reflekterade över en annan sak när jag halvt yrvaken trillade ut på morgonen och satte mig ned med morgonkaffet och tittade ut över Falkenberg Classic finbilsparkering för ett par år sedan. Där fanns ju alltifrån små engelska sportbilar via bilmodeller som var vanliga då men är ovanliga nu och till moderna sportbilar. Jag tänkte på hur den där parkeringen kommer att se ut om 30 år. Om det kommer att stå drösar med uppsvällda frallor på styltor där på kullen så kommer ju min lilla 120i med komplett M-Sport paket att ses som en liten låg udda sportvagn och inte en vanlig bruksbil som den egentligen är :-) Och folk kommer att undra hur man ens kunde komma in i Izze's Z4 :-) Testarossa och Countach är nog ungefär lika breda som den nya X5'an (G05). Men X6 och X7 är ju såklart bredare... |
| Vår Gallardo är 216 cm mellan backspeglarna så den har sju cm på varje sida tillgodo på garaget. Tur att det går att fälla in dem men det blir jäkligt tajt ändå så vi har hängt rep i taket för navigeringen. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En välkänd klassiker men kan inte låta bli att länka till den igen :-) Länk |
|
Min mor hade ett hus som förmodligen var från 40-talet. Garaget var jättekort...och förmodligen var den gjord för småbilar, typ en folka eller saab 92 eller nåt sånt. Hur som helst så hade någon köpt en lite mer fullsizebil...och denne hade slagit ut ett hål i betongmuren och murat en nisch så att kofångaren skulle få plats. Izzy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.