AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.569

Sömnläge efter avstängning bmw e39

Sida 1 av 2
Har tyckt att mitt batteri dragit ur fort i bilen. Läste lite här på forumet om att mäta och sätta bilen i sleepmode.
Stod att det ska ta 16min tills den ska gå in i sleep och lampan vid automatlådan ska slockna.
Efter ca 15-16 min slocknar innerbelysningen men lampan vid automatlådan fortsätter lysa. Den slocknade sen nånstans mellan 20-30min.
Är detta vanligt? Vad kan va fel annars?
Efter innerbelysningen slocknat men lampan vid automatlådan lyser så mäter jag 2 ampere som dras från batteriet.
Konstigt bara att lampan vid automatlådan inte slocknar när
innerbelysningen gör det.
Borde väl slockna samtidigt eller?

Är det något vanligt fel som kan ligga och dra ström? Fläktsteget har jag bytt. Batteriet är fräscht och nyladdat med 12,8v.
Radion tystnar i bilen ibland och hoppar igång igen ibland, man ser att radio kanalen är på men ljudet försvinner.
Kan detta ha med tjuvström att göra tro?
Hmm lampan i bagageluckan (kombi) slocknar inte samtidigt som innerbelysningen heller såg jag nu.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Hur mår kablaget till bakluckan? Problem där ställer till märkliga fel på touring.

// Magnus

Radiomodellerna är några olika, men jag tror att Professional har radiomodulen BM24, som vid tiden för våra årsmodeller hade problem med kallödningar.

De ledde till bortfall av ljudet och eventuellt också till tjuvström. Min bil hade både-och och det löste sig genom omlödning av fyra punkter på kretskortet i modulen. Om du tror att det kan ligga något sådant och spökar, sök t ex här på AP eller googla.

Jan också länka själv till en bra write-up, fast inte just nu.

/Lennart
Hittade länken ganska enkelt:

Länk

Men det kan ju vara värt lite att söka på t ex BM24 här på AP. Det blir ganska mycket om tjuvström på köpet.

/Lennart
Kanon!
väntade tills bilen gick i sleepmode och mätte nu och den visade 0,78 A i viloläge. Ryckte sedan säkringen till stereon i bak ovanför batteriet och vips så föll det ner till 40mA istället.

Men det kan alltså va dom kalllödningarna som spökar då troligtvis, då radion helt plötsligt tystnar för att sedan funka lite som den vill.
Får försöka löda om modulen och prova. Är det svårt att hitta modulen?
På en E38 sitter allt i "dyra hörnet" i bagageutrymmet t v innanför klädseln, alldeles framför bakljusarmaturen. Borde kunna vara samma en 5:a limousine. Om kombi, får du leta under golvet, tror jag.

/Lennart
Läste en annan tråd där står det att bm24 bara finns i bilen om man har navi?
jag har stora ljudpaketet med dsp mm men ingen navi, så jag har inte den modulen då eller som kan va fel på lödningarna?
Vad brukar vara fel på dom som inte har bm24 modulen`?
Beklagar! Då finns det förmodligen ingen BM24. Trösten får väl vara, att du åtminstone har lokaliserat felet till en bestämd säkring (såvida det inte någon annan enhet som triggar radion att vakna).

Det finns en senare radiomodul, BM54, men den kanske också förutsätter att bilen har navigation. BM54 ger upp ibland men jag vet inte om den kan ge tjuvström. Och man lagar den knappast själv heller.

Du får nog forska vidare. DSP har jag nog också sett krångla, men den r inte (heller) min hemmaplan.

/Lennart
NyAv rent intresse har jag försökt att bilda mig på temat BM54 och DSP.

Det tycks faktiskt vara så, att dessa båda enheter (alltid?) borde finnas tillsammans och att BM54 är den svagaste länken.

Den här tråden reder ut begreppen ganska bra, även om den egentligen diskuterar vilken enhet som strular.

Länk

Edit: Den här informationen hittade jag också:

"Certain model BMW vehicles were equipped with what is known as Digital Sound Processing (DSP). DSP is a RG174 coaxial input instead of wires from the BMW
CD Changer into the factory amplifier. BMW sometimes refers to this as "premium sound".

Vehicles with DSP as an option:
1997-2003 5-series
2004-2009 X3
2000-2006 X5
2003-2009 Z4

Vehicles with DSP as standard equipment:
09/1998-2001 7series
2000-2003 M5
2000-2003 Z8"

(Min bil, byggd 980909, borde alltså haft en BM54 men så där i skarven rensade produktionen antagligen sitt lager, och bilen fick en BM24. Inte det enda exemplet på "övergångs-specifikation"vi.)

Till sist: Du skriver att navigation förutsätter en BM24 och / eller tvärtom. Så är det inte.
Om din bil har DSP, har den en BM54. Om den har DSP skall det framgå på diverse sätt. Navigation var ett tillval oavsett radioenhet.

/Lennart
Min bil har dsp och cd växlare.
Får kolla igenom imorgon och se vad för förstärkare jag har .
Återkommer
DSP är förstärkaren.
Får sin input från radiodelen Bm54 och (via) CD - växlaren och skickar ut resultaten till högtalarna.

/Lennart
Har nu kollat i bagaget och på vänster sida sitter cd växlaren sen innanför en stor svart låda med kylflänsar på varje sida. Har en lapp med LOEWE hw: 007 sw: 01
Hur vet man vad det är?
Hittar inga fler moduler nånstans tittade även längst in under golvet i bagaget då jag sett bilar ha där men inget nånstans mer än vänstra hörnet.

Kopplade ur kontakterna och lite ärg i ena lilla kontakten hade inget att spraya med så torkade så mycket jag kunde. Fortfarande så startar radion allt på displayen är som det ska men inget ljud alls.
Googlade BMW DSP LOEWE och hittade bl a den här förstärkaren på Amazon:
Länk

Liknar den din?

Fast det är inte så noga. Bilen lär ha DSP, så du får ta felsökningen därifrån. Grundtipset från dem som kan är alltså fel på BM54. Inte helt lätt att diagnostisera själv, antar jag.

Men börja med att kontrollera alla kontaktstycken och rengör vid behov, så att du har den delen klar. /

/Lennart
Den ser ut precis sådär. Men är det bara dsp boxen det? För jag hittar ingen bm54 någonstans i bilen, finns inget alls någon annanstans :-/

Ingen som vet vart den bm54 modulen ska sitta i en bmw 528 touring -98?

Den sitter där framme, efter vad jag förstått. En koaxialkabel går bakåt till DSP.

Tips på hur att laga den:

/Lennart
Framme som i bakom stereon i instrumentpanelen?
Inte konstigt man inte hitta den isåfall då haha..
Här ser du en principskiss över systemet:

Länk

/Lennart
Den där skissen visar ju dock en sedan med färre högtalare. Jag har ju en touring med typ 10 hägtalare och ingen navi eller skärm.
Skissen är en princip - dito. Det är den som visas även för en touring på realoem.com.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.