AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.975

Ovanligt med adaptiv farthållare på 520d / 525d -f11

Sida 2 av 2
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Som många svarar så är det antagligen ett tillbehör som många kan leva utan. När jag specade min 530e så prioriterade jag mer t.ex. parkeringspaketet då vi bor i storstad och vi som mest gör turer på runt 60 km dagligen. Längre sträckor med motorvägskörning där adaptive kommer till sin rätt görs väldigt sällan.

Provade dock att köra med morsans VW Golf till Paris för några år sedan med det systemet och visst var det skönt att den anpassade avståndet till framförvarande och bra när man hamnade i "stau", men oftast så hakade man på någon som låg under fartgränsen och låg kvar där så trafikrytmen blev hackig, men inget som min dåvarande 520d (som svågern körde) med automat, vanlig farthållare och autohold (för köer) hade klarat av.

/P-O
P-O, jag tror snarare att folk inte är medvetna om att de egentligen vill ha det, eftersom de inte har haft det innan.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag kommer aldrig köpa en långfärdsbil utan adaptiv farthållare. Tror inte folk förstår hur skönt det är.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
acey, Det där argumentet kan jag ta död på direkt. Sitter man och kör 100+ mila pass ner till Medelhavet på en fullpackad autobahn kan man ge sin högra arm för adaptiv farthållare till sist. Även vid körning in till Stockholm med köer och mycket trafik generellt är det guld värt.

Men du sitter väl och kör "sportigt" och "aktivt" hela dagarna? ;-)
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Jag har haft adaptiv farthållare på två bilar nu (och semiautonom på en), jag bor i en större stad men kör även en hel del motorväg/landsväg då jag har släkt och semesterboende på lite avstånd. Jag kan inte tänka mig att vara utan adaptiv farthållare och automat. Bidrar till bekvämlighet men också säkerheten. Kommentaren om att man inte vill ha det för att man gillar att köra bil är lite besynnerlig. Motorvägskörning kan ju i och för sig bitvis vara lite kul men det är ju oftast inte speciellt "aktiv" körstil på tex E4 eller E6...

Inledningsvis var jag allra mest intresserad av funktionen pga stau vid resor i Tyskland eller köbildning i Sverige. För min del oerhört enerverande/tröttande att ligga och kika efter plötsliga köer på autobahn. Skönt att kunna ta hjälp av tekniken för att sänka koncentrationsnivån istället för farten, så att man orkar även längre sträckörningar
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
acey: "Ogillar att köra bil", du får gärna utveckla hur du gillar att köra bil och vad det är för bil du själv kör. Jag antar att det inte är en körglad BMW eftersom du inte har angivit det.

Ännu ett färskt exempel där det står i beskrivningen att bilen har adaptiv farthållare, men i själva verket inte har det, eftersom den saknar knapparna på ratten (vänster eker) som finns på bilar med adaptiv farthållare. En ouppmärksam köpare skulle kunna missa det: Länk
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Jag har noterat samma sak. 100 % av annonserna säger adaptiv farthållare men det är typ 10 % av bilarna som har det. Tänkte först att det är den automatiska funktionen på blocket (när man lägger in regna så raddas ju utrustningen upp) som var problemet men testar man den bil du hänvisar till så säger blocken att det är farthållare.

Kan det vara så att säljare väljer adaptiv bara för att farthållaren har bromsfunktion för att hålla hastighet jämfört med äldre farthållare som saknade den funktionen?
DBackel, jag tror att det beror på okunskap från säljarens sida. De antar väl att en svindyr lyxbil som bara är några år gammal ska ha adaptiv farthållare, och jag kan delvis förstå att man antar det.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det beror på att Blocket använder en tjänst för att populera annonserna för utrustning baserat på regnummer. (Kan vara car.info eftersom det finns släktskap till Schibsted där). Tyvärr håller den alldeles för låg kvalitet!
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Kan vara så, en kompis beställde x5:an för några månader sedan och utgick från att det fanns då han haft v90, XC90 förut, han kollade alltså inte upp det ens. När han fick den så var det adaptiv med men som sagt, han hade förutsatt det när han beställde en bil för lite mer pengar än Svensson brukar lägga...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Brukar vara tvärtom - BMW har mindre utrustning som standard än "enklare" bilar ;)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om man vill veta vilken utrustning en bil har så är det enda att använda Bimmer.work och mata in VIN. Det känns hyfsat korrekt. VIN får man ju från Car.info.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.