|
|
|
|---|---|
|
Har en Bmw e39 528 -98 som när jag stod på tomgång och kopplade in laptopen för att kolla igenom och läsa felkoder bara helt plötsligt exploderar och skickar ut kylvatten. Hade carsoft uppe och gick in för att kolla motortemp där i (tempmätaren i bilen är trasig och ska fixas) när jag ser att den visar 123 grader!!! Precis när jag ska vrida av bilen så exploderar det. Vrider av bilen och går ut och tittar och ser att den raka delen efter slangen på termostathuset har spruckit upp i hela sidan så det är stort hål. Är detta vanligt på e39? Vad kan ha hänt, termostat fel? Vattenpumpen, kylare och kylarlock är bytt förra året och inte haft något problem med temo innan detta. | |
| Viskokopplingen på fläkten. Hände mej oxå | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Materialutmattning. När plast värmecyklas med så här stora sving så blir plasten skör med tiden. Det är ett faktum. Just detta felscenariot är väl inte direkt vanligt men materialhaverier av plastkomponenter i kylsystem (men även andra områden inom motorn) är mycket vanligt förekommande (om man jämför när delar gjordes i metall av lämplig kvalitet). Efter 15-20 år det mer eller mindre garanterat det händer. Och andelen plast har accelererat kraftig sen typ milleniumskiftet så en 15 år gammal bil idag är bound to fail och den åldern blir bara lägre och lägre. Jag skulle gissa på att du hade lite extra högt tryck i systemet, detta tillsammans med utmattat material (kanske hade en mikrospricka redan vid tillverkningen) och till slut så ger det med sig. Den höga motortemperaturen vid stillastående orsakas ofta av en dålig viskokoppling, som imix nämner. Har själv behövt byta på mina M20- och M30-motorer (inget konstigt egentligen efter 25000+ mil så fullt normalt och ingår i förebyggande maintenance). Fläkten snurrar även med dålig fläktkoppling, men den snurrar inte tillräckligt snabbt (ni som bytt fläktkoppling från en riktigt sunkig till en helt ny har nog säkert hört skillnaden då den är uppenbar efter ett sådant byte). Eventuellt så kan du även ha ett defekt lock på expanionskärlet. Det ska öppna vid övertryck (tror det är runt 2 bar för dessa motorer). Om det är trasigt och inte öppnar så kan det skapas ett ovanligt högt tryck vid onormala situationer som eventuellt en redan försvagad komponent inte orkar motstå. Så passa på att byt det locket. Var det ett BMW Original termostathus? Om inte, vilket märke var det? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skulle nog byta locket till expansionskärlet 2 bar sprängs nog inget sönder för på det sättet , det är ju alltid den svagaste komponenten som ger upp iofs ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tror det va kombination av materialutmattning och termostat som beslutade sig för att kärva. Bytte termostat och hus efter detta. Vattenpump hade redan bytts. Viskofläkten verkar fräsch och funka som den ska. Körde nu 150mil på semester och bilen funkade utmärkt, tills dagen efter hemma då jag skulle åka och handla och bilen går varm på mätaren. Stannar och ser att det ryker massor bakpå motorn. Kylarslangen från värmepaketet? Till bakpå motorn har havererat. Kändes alldeles mjuk längst in mot motorn. Någon som vet om man kan köpa denna slang någonannstans än Bmw? inte orkat titta mer på bilfan. Kul med bilar verkligen haha.. |
|
| Kylarlocket är också nytt och bytt | |
|
Vilken slang menar du? Länk FAF |
|
|
Tog mig kraft och tittade på bilfan och det va slangen från toppen ner till elektriska pumpen tror jag det är. Den va dålig i infästningen till toppen resten va jättefint. Shoppade en slang på Biltema och klämde dit så nu går den så fint igen. Tills nästa sak falerar haha.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.