|
|
|
|---|---|
wolf |
Hej nån som har monterat en backventil själv och fått det och funka om man sätter den på returen så måste den ju öppna på ett visst tryck eller? |
|
Din fråga är intressant, har själv funderat en del kring backventil. Jag frågade BMW i Karlskrona via mail om den skulle monteras på returen eller sugsidan men fick bara svaret att det fanns en backventil att köpa hos dem med artnr 13 51 9 069 884 - Backventil. Nu blev jag inte klok på om detta avser originalbackventilen i pumpen eller det jag frågade efter, men enligt andra trådar så skall BMW kunna tillhandahålla en backventil som monteras, vad jag förstått, i de flesta fall på returen. Använder du denna ventil borde du således inte behöva fundera på genomströmning et.c.. Sedan misstänker jag att att öppningstrycket ska vara ytterst lite och helst inte påverka trycket i pumpen vilket skulle kunna skada den. Har däremot diskuterad backventil med lite verstadsfolk och fått förklarat att detta normalt inte skall behövas installeras, utan om man har t.ex. de problem som jag har att man får nöta startmotorn ett tag när bilen är varm (då förpumpen inte går) så beror detta på något annat fel, oftast tjuvluft (läcka?). Vad är orsaken till att du funderar på installera backventil? ------------------ Always Diesel |
|
wolf |
Hej Den är trög när den är varm och jag har nyss tätat om pumpen pga yttre läckage så jag frågade han som gjorde det på electrdiesel och han påstod att det derode på på att pumpen var sliten men jag tror inte riktigt på det bilen går perfekt i övrigt så jag tänkte pröva en backventil har även funderat på att sätta ett tidsinstält relä till pumpen i tanken som går ca 4-5 sekunder varje gång man vrider på täningen så att den inte bara går när den är kall utan även några sek oavset temp på bilen |
|
Jag har funderat på något liknande, i mitt fall en tryckknapp som aktiverar pumpen så länge som man trycker. Däremot har jag inte heller lyckats få en vettigt svar på varför den blir så här. Antingen sitter ju returen så till att om backventilen är paj så suger den luft "bakvägen" eller så måste ju bränslesystemet ta tjuvluft någonstans? Inte så mycket hjälp detta kanske, men jag följer intresserat utvecklingen för att se vad som funkar (rapporterar givetvis om jag hittar en vettig lösning). ------------------ Always Diesel |
|
|
Har du kollat efter skit i tanken. Min var i början lättstartad när den var kall och svår när den var varm. Det berodde på skit som la sig i botten på tanken när den stod och sögs upp i förpumpen när man körde. När detta fel var fixat dröjde det ett par veckor så blev det vise versa och jag beställde en backventil, men när jag skulle montera den hörde jag ett väsande ljud från spridarna och upptäckte att den drog tjuvluft i en slang mellan spridarna. Detta fel upptäckte jag inte från början utan efter ett par veckors slit på startmotorn, så köp armerad slang(ett par kronor metern) och byt dessa. Alla på en gång inte som någon på min bil tidigare endast bytt hälften och sparat ca 15kr! W |
|
wolf |
Ringde bmw igår och frågade efter en backventil och han förklarade durekt att det var ett vanligt fel och hadde en ventil hemma för 120 sek han skrev även ut en intalations visning så jag har monterat den nu men jag har inte hunnit kolla om det blev bra än för ja håller på och montera motorvärmare och tog bort fel frostplugg så ja har beställt en ny men ja rapporterar resultatet senar innan nesta helg troligtvis |
|
Intressant med installationsanvisningen... inget du kan dela med dig av? Sätter man den på returen eller? Är inte säker på att jag får samma fina hjälp av BMW som du fick ;) För 120 spänn behöver man ju inte fundera så länge bara man är säker på var man sätter den... ------------------ Always Diesel |
|
wolf |
Den ska monteras på returslangen under insuget bakom outskruven på pumpen om ja får frostpluggen snart så kan ja kolla om de funka så meddela ja seda resultatet |
Mankan |
Tja!Min TDS har varit dum att starta i 2år nu när den är varm.Jag lämnade in min på El&Diesel där dom inte kunde hitta något fel.Men dom satte in en backventil på returslangen.Resultatet va lika med noll.Ingen skillnad alls.Jag har även provat att tvångs köra pumpen i tanken innan jag ska starta utan några som helst förbättringar.Även bytt slangarna mellan spridarna.Nu efter 2år har det börjat läcka diesel från insprpumpen.Så min slutsats är att den antagligen har släppt in tjuvluft hela tiden.Det finns även någon form av elkontakter/klocka som kan vara boven i pumpen när denna blir sliten.Detta har i alla fall en meck sagt.Han var helt säker på att det var denna som glappade.Han hade bytt massor av denna på just BMW.Skulle behöva någon som kan fixa pumpen.Vet ni någon till ett hyfsat pris?Vad har ni pröjsat som redan har fixat era? Börjar tappa sugen på BMW(bara problem med bilen hela tiden) |
|
Mankan, elektroniken i pumpen kallas ställverk och att bara byta den är inte så stor idé kostnaden för denna är lika med en ny pump skilljer inte mycket, sattsa på en ny eller utbytes pump eller om du hittar en på skroten. Joakim Eriksson |
|
wolf |
Jag har bytt ställverk på min pump själv och det blev inge bättre dom påstod på skroten att den skulle endast ha gått 4000 mil.iallafall är det inte så svår att byta själv värsta är att haka i ett stag när du stoppar ner nya ställverket själva insjusterningen sedan är rätt lätt man har bara torx skruvarna ovanpå lite öppna och knackar den framåt eller bakåt med ett mässing don när den är helt fel går det inte att gasa inget att bli rädd för bara att knacka lite åt något håll tills det går(väldigt känsligt) och att tomgången blir jämn jag har bytt 2 ställverk första på dieselverkstad så ja kolla på då och han var skit bussig och berätta pricic hur man gjorde allt men som sagt den blev inge bättre och som joakim sa det är ingen mening att köpa ett nytt ställverk när det skiljer så lite |
Mankan |
Är det ingen som har en sprängskiss på pumpen? |
wolf |
Har provat backventilen nu och det funkar nu startar den mycket lättare även varm ronte om du vill beställa där jag beställde så är nr 0670-10930 det kan ju vara värt 120 kr om det blir bra det verkar som´att det är olika för man har läst om flera som har monterat och en del har blivit bra och en del inte du mankan har du kollat så backventilen funkar i den ja monterat kan du blåsa igenom om du tar i allt du orkar innan den öppnar , medan smin kusin monterade en på mb 300 och han kunde blåsa åt båda håll utan problem och bilen vart inte bra heller så det verkar vara skilnad på dom |
|
Off-topic: snälla använd punkt och stor bokstav så blir det lite lättare att läsa och förstå =) Diesel-räsern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.