|
|
|
|---|---|
|
Hej, tips på verkstad i Stockholm som gör ett bra jobb enligt rubriken? Fått pris från Bavaria på runt 11.000 efter sommarrabatt men tycker det är lite svettigt. Bilen har bara gått 11.500 mil så känns befogat att göra det nu. | |
|
Den offerten ska du ifrågasätta, är en blåsning. Länk |
|
| Att byta olja i fördelningslådan är ingen svår manöver nej, men att en auktoriserad verkstad vill ha dom pengarna för att byta olja i både den och automatlådan är ingen skräll. Absolut värt att ta in prisuppgift från fler firmor om du har möjlighet och inte vill göra det själv. | |
|
Kolla med M-bilar i Västerås eller Eskilstuna kanske? Finns säkert kompetenta skuttar runt Stockholm också. Men skulle nog göra dessa byten själv på OKmack med lyft om du har verktyg, oljesug och bärbar dator med INPA/BMW Scanner programvara från OlaO här på forumet - tusenlapp för båda: Länk Länk Automatlådan med filter tar väl 2-3 timmar, fördelningslådan 1 timme. Finns färdiga automatlådekit att köpa på ebay, se bara till att köpa ZF:s LifeGuardFluid 6 som är originaloljan: Länk kolla bara att automatfiltret är rätt. ferlin har gjort en guide för byte av oljan i fördelningslådan; stort tack ferlin!: Länk Mvh |
|
|
Tack för svaren, hade också tänkt byta på fördelningslådan själv. Dock vill jag gärna lämna bort växellådsjobbet då det är betydligt pilligare även om jag säkert skulle fixa det själv också. Mer tillgång till lyft som är största problemet. Alla gds hallar i mitt närområde har pelarlyftar med stora kolven i mitten som ställer till åtkomsten till lådan. |
|
| Brukar inte GW engineering nämnas i dessa sammanhang... | |
| GW ska vara bra, och även bilmotorteknik i Huddinge. Länk Länk | |
|
Jag bytte oljor i både fördelningslåda och automatlådan på min F34 hos Bilia på Lidingö i höstas. 1.840 för födrdelningslådan och 9.995 för tomatlådan. Allt inkl material och moms. Enligt Bilia är en starkt bidragande orsak till att fördelningslådorna havererar att de flesta aldrig gör något oljebyte. Min bil hade gått 11.000 mil, mest landsväg, och oljan var riktigt mörk. Enligt Bilia Lidingö år det lämpligt att byta oljan i fördelningslådan var 8.000 mil och automaten var 12.000 mil om man är rädd om bilen Enligt Bavaria Danderyd så ska man aldrig byta och när först jag åkte dit på min bokade tid så nekades jag byte...... |
|
|
Jag har också hört bra om Bilia Lidingö. Orimligt dels att bli nekad ett arbete och framför allt att det skedde på plats. |
|
|
Tack för alla svar, lämnas in på måndag för felsökning av diverse felkoder på bränslesystemet så det är prio 1 just nu. Men eftersom den inte gått så mycket så vill man gärna göra oljebytet i lådorna. Glad Midsommar på er! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.