|
|
|
|---|---|
|
Nån som bytt ut sin crank hub på m2 m4 ? Verkar vara stora diskutioner överallt men inte i sverige. Inte så kul om ventiler slår i kolvarna 😅 Frågar man bmw så får man inget svar men enligt vissa är detta ett stort problem. Dok ska de vara åtgärdat på | |
|
Kollar man på nätet kan man ju hitta alla möjliga fel på alla bilar, det är tom farligt å leva! Hade det vart så vanligt som påstås hade vi nog hört mer om det. Kollade på reservdelsnummer (hub, brickan, kugghjulet och bulten) från 2014 när S55 kom, och det är samma artikelnummer som används än idag. Däremot är den sk bedplate utbytt mot en annan variant. Antar att den fixerar veven på ett bättre sätt, då hela konstruktionen egentligen har en vibrationshämmande uppgift. Faktum är att N55 och N54 motorerna har samma typ av lösning. |
|
| Verkar inte vara någon större fara med original, men några verkar ha drabbats: Länk | |
| Jag tänker inte byta hela huben, men planerar att montera en så kallad "capture plate". Den fixerar bulten som håller huben på plats så den den inte lossnar, vilket, om jag förstått rätt, är hela orsaken till de här rasen. Det jag kan tycka är dåligt från BMWs sida är att denna plattan borde ha monterats redan på fabriken då man drog åt bulten. Tänk vad mycket bekymmer som hade kunnat undvikas......... | |
|
Amerikanska forum och Youtube-kanaler pratar mycket om det men det verkar nästan uteslutande gälla trimmade motorer. Liknar tidigare debatter om krökta vevstakar på amerikanska trimmade bilar. En del av de som eldar på verkar dessutom sälja en lösning. Skulle inte oroa mig alltför mycket om jag var du men å andra sidan kostar delen inte mer än ca 2 000 så om du byter själv är det kanske en billig försäkring. |
|
|
Jag trimmade min m4 till 525hk utan att byta crank hub. Bilen blev helt otroligt mycket trevligare på alla sett. Det funkade ca 200 mil, sedan gick det åt helvete.. Jag fick ny motor på motorförsäkringen som tur var. Bilen hade då gått ca 2500 mil. Jag har inte m4an kvar, men hade jag köpt en m4 igen så hade jag bytt hubben och trimmat igen. Finns att köpa från USA för ca 10 000:- Värt varenda kr |
|
|
Hade försäkringsbolaget inga synpunkter på att bilen är trimmad? MVH Christofer |
|
|
Ingen som ifrågasatte något och verkstaden var snälla nog att inte informera försäkringsbolaget mer än nödvändigt. BMW tog inte det som garanti dock.. //Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.