|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min gamla e39:a en 530i med servotronic gnisslar (ett klagande inte så högt jamande) när det är varmt ute. Jag har bytt släpringskontakt bakom ratten och styrservoolja tre gänger (rätt typ) men vad tror ni som nästa steg? Styrservopump eller annat som är värt att testa? Tacksam för svar! | |
|
Det verkar på din beskrivning som att det bara gnisslar när du rör ratten? Då ligger väl drivremmen, sliten eller smutsig, nära till hands att misstänka. /Lennart |
|
|
Lokalisera varifrån ljudet kommer - lyssna när någon vrider ratten! Är det svårt att säga exakt varifrån ljudet kommer - använd "motorstetoskop" eller en lång skruvmejsel där du sätter skaftet framför örat och lägger spetsen på misstänkta punkter. Då är det ofta lätt att ringa in varifrån ljudet kommer. Akta bara så du inte sätter stetoskop eller skruvmejsel på rörliga delar som remmar och liknande... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej! Bara när jag rör ratten. tack för svar! Ursäkta min okunnighet men vet ni om styrservon går via generatorremmen? Hittar ingen separat styrservorem. | |
|
Servopumpen ligger på samma rem som generatorn. AC-pumpen har en egen rem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur står det till med oljan? Jag sög upp det som fanns i behållaren och fyllde på ny två gånger (kör och sväng emellan bytena) och det gjorde min servo mycket bättre på min gamla e39. Mindre ljud och bättre funktion. Enkelt och billigt att testa. // Magnus |
|
| Tack för tipset men har bytt tre ggr utan att det blir bättre | |
|
Finns en knut på rattstången som kan låta om den inte är infettad, kan det vara den? På min e39 började ett gnällande låta så fort jag rörde ratten, det visade sig vara den bakre länkarmen (kina) som bussningen började vrida på sig. Efter ca 100 mil lät det så fort länkarmen rörde på sig. Bara lite input! Hoppas det löser sig! |
|
| Tack för tipset. Vet du hur man kommer åt knuten på rattstången? Kan vara värt att testa! | |
|
…börja med att lokalisera ljudet! Då vet du var du ska lägga krutet på. Annars kan du ju prova att fixa alla delar i bilen som kan gnissla först... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Knuten ser du i motorutrymmet och den kommer du åt utan att plocka bort nåt. | |
| Ha ha jag skall köpa ett stetoskop och lyssna! Jag har en sjuka/tendens att byta allt bara för att. Detta gör att ljudet nu är störande då jag inte har andra missljud... återkommer! | |
|
Hej! Nu vet jag felet! Det är gummibussningen i torpedväggen för rattstången. Någon som bytt den? Tacksam för tips! Mvh Ola |
|
| Finemang! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.