AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.235

Diskant placering i E34 (Amega Q-comp 60s)

Jag har en BMW M5 -90 som jag ska montera i ett par Amega Q-comp 60s kit i. Jag håller på att bygga kickpaneler till 6.5"arna som blir vinklade mot mig. Genom att sänka in en del av högtalarn i orginalplasten och bygga en baffel i trä som sedas plastas med polyesterplast och glasfiberväv. Jag har byggt höger sidan så nu är det bara hälften kvar plus diskanterna.

Nu till saken.
Hur ska jag montera diskanterna bäst i A-stolpen? Ska jag vikla dem mot mig eller ska jag vinkla dem mot varandra vilket är en vanlig montering när det gäller SASCA-bilar. Jag har aldrig haft mitt framsystem monterat i någon bil så jag har bara provlyssnat innomhus och då tyckte jag att man dämpade de högre frekvenserna väldigt mycket när man vinklade bort diskanten.

Är det någon som har en liknande installation i sin E34 som kanske kan komma med lite förslag om hur jag ska vinkla diskanterna.
Mycket taksam för svar.

Länk
Mikael Melander

Re5pect 4 M5
Jag har liknande men 3 vägssytem med amega q-comp 6,5" i kickarna och dls ur 1 i astolparna samt dls ur2,5 i brädan.

Jag tycker du ska prova att ha diskanterna i kcickarna vinklade mot dig för att få så bra ljudbild som möjligt. Låter inte det bra så sätt diskanterna på brädan vinklade mot fönstret och passar inte det så pröva då astolparna men diskanterna får du rikti in så det låter bäst annars så brukar det låta bra om diskanterna sitter i öronhöjd och riktas rakt mot varann.

*Allt eller inget*

Jag har plats i kickarna för att fälla in diskanterna men det som kan bli lite dumt är väll att man lätt har benen ivägen för diskanterna och då hörs dom knappt alls skulle jag tro. Jag har funderat på att montera i DLS 2.5" domarna (som jag tror att du har) i brädan och då är ju en A-stolpe montering för diskanterna det bästa och lättaste att göra.
Men om jag sedan ska tidskompa framsystemets komponenter och jag har ett trevägs system så kommer jag upp i prisklass ganska reält gemfört med ett tvåvägssystem. Det är asså Pioneer som gäller som huvudenhet för min del.
Jag får väll prova lite när jag är klar med bägge kickarna.

Tack för svar Jensclaudius

Länk
Mikael Melander

Re5pect 4 M5
Jag tidskompar mitt 3 vägssystem och har dessutom sub som även den tidkompas och detta med en p99:a.

Men prova att sätta diskanterna där fäst dom med lite tejp eller liknande och provlyssna.

*Allt eller inget*

mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Har amegadiskanterna i originaluttagen på instrumentbrädan, låter bra tycker jag.

let the Best Machine Win!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag har också mina Amega diskanter i instrumentbrädan. Jag är helnöjd. Frågan är hur jag nu ska göra när jag monterar TVÅ st. 6,5" AMEGA kit i dörrarna... Någon som gjort detta tidigare i en E34?

- H U M A N R A G E -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.