|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet hur stor eftersläpningen är i kartsystemen? Till min M6 så fick jag med en navigations-dvd från 2018 som inte har en rondell i Nyköping som byggdes 2016. Nu är det kanske lite välfärdsproblem men jag råkar åka i den nästan varje gång jag åker någonstans så jag vill veta att den är med. Nästa navidisc som finns till bilen är från 2019. Det är därför jag undrar om någon vet hur stor eftersläpningen är. | |
| Det verkar vara väldigt olika beroende på var det är och hur stor vägen är. Vi har en ombyggnad i närheten av där vi bor som det dröjde ett-två år nånting (minns inte exakt) att få in i navin, men omläggningar av motorväg t.ex. brukar komma med i "nästa" uppdatering eller möjligen den efter. Så tror inte det finns ett generellt svar. | |
| Ok, det var ungefär så jag trodde det var. | |
|
Tycker generellt att diskbaserade navigatorer är dåligt uppdaterade. Omdragningen av E22an i Skåne tog ett tag innan den kom med. Därför använder jag oftast mobiletelefonen som navigator istället och får onlinekartor, de får oftare med uppdateringar snabbare. Tittar man underst så finns några få leverantörer av kartmatrial, som de flesta navi-leverarantörer köper av. Min erfarenhet är att det som funkat bäst är när det är någon form av "open-source"-karta i botten. Tycker fler navi-appar borde ha en enkel "felanmäl"-knapp där man enkelt kunde trycka då man ser något fel, som t ex vägen omdragen, fel hastighetsbegränsning osv. En tidigare app jag använde hade detta (tror det var wisepilot som man fick med Sonys mobiler förr) men den gick tyvärr i graven. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio: Ja, så kan det säkert vara. Det lär ju dröja innan BMW:s kartuppdateringar blir "open source"!! :) |
|
| bara att hoppas på Android Auto och Apples motsvarighet blir standard framöver så man själv kan välja vilken navigator man vill ha på skärmen. | |
|
Jag försökte hitta en gata som har funnits sedan 1960-talet i Göteborg och det gick inte med bmw:s navigator i en bil av årsmodell 2017. Gatan gick inte ens att skriva in. Äldre vägar i Alingsåstrakten visade navigatorn fel på. Idag var det dags igen, ytterligare en adress som navigatorn inte visste fanns. Wase och google maps hade inga problem med dessa adresser. Vad är det egentligen för jävla skit som bmw tar uppåt 30 tusen kronor för? Funktionen är fan så mycket bättre på gratistjänster man får via webben. |
|
|
Jasså, det har jag aldrig varit med om under fyra år med en NaviPro. Vare sig i Tyskland, Danmark eller Sverige. Undrar vad det beror på att du råkar ut för detta... |
|
| Det låter märkligt, är det rätt kartversion i bilen? Alltså, kartor för rätt område? Har aldrig upplevt det som ett problem att hitta adresser i BMWs navi. | |
| Bilen är ju såld ny i Sverige så det borde ju vara rätt kartversion tycker man. Pratade med bmw:s kundservice som tyckte jag skulle göra en uppdatering av mjukvaran. De kunde dock inte per telefon tala om huruvida det skulle kosta något. Jag är dock inte speciellt intresserad av att betala för en uppdatering av en navigator jag använder sällan och man dessutom inte vet om den hittar gator från 1960-talet bättre med en nyare mjukvara. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.