|
|
|
|---|---|
| Hej, undrar om nån som vet om det kommer bli negativt för väghållningen och ökat slitage på t.ex drivknutar eller annat om jag byter till 7tums fälg med et 13. Original är 24 på 7 tums fälg tror jag. Bilen är även sänkt 40mm. | |
| Om det inte går i någonstans lär det inte bli något större problem med ökat slitage, etc. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Typiskt original är 6" breda med ET35 för 14"-tummarna. Men valde man 15" så är det helt rätt att det var 7" med ET24. Nu är det "bara" 11 mm som man förflyttar fälgen/centrumlinjen av däcket, så det är inga vansinnigt stora ändringar. Generellt sett brukar en ordinär sänkning avbilen försämra väghållningen mer än mindre ändringar av ET. Så jag skulle inte vara så orolig för det (se bara till att däcken inte tar emot någonstans - speciellt där bak under kombinerad kraftig acceleration och kurvtagning). @pew : Vad är dina objectives med bilen? |
| @bmw-slangen , förra ägaren hade bytt stötdämpare och fjädrar, tycker det känns bra. Är bara sugen på nya fälgar och har hittat ett par MIM Juventus (tror jag de heter) som jag tycker är rätt snygga. | |
Jamen, görs det en samspelt uppdatering så blir det definitivt bättre (dämpare är riktigt viktiga - ger mer än exempelvis endast en sänkning) så låter som det blivit bra där. Aha ok. Då är det inga problem och inget du kommer att märka något av (eller påverka bilens komponenter på något negativt sätt eller minska dess livslängd). Enda är som sagt om det skulle finnas risk i att det tar i någonstans (tänker främst där bak vid kombinerad kraftig acceleration och kraftig kurvtagning). Tror inte det är några problem - fast beror ju lite på vilken bredd på däcken som är tänkt att användas (brukar ju sitta 205'or och då kan jag inte tänka mig det ska vara några problem). Men det går att kolla en del innan om man vill (alltifrån att bara måtta och se var 11 mm längre ut är till att simulera full kompression på ett av bakhjulen). |
|
Ingen fara alls, många års erfarenhet finns, med delvis mycket hård körning (bana) Men mina MiM Juventus var 7,5 tum ET13. Körde uteslutande sommartid med Toyo R888 225/45, ett däck som greppar långt över vad ett vanligt däck gör (Högre belastning) Bilen var sänkt så mycket det går. Totalt åkte jag 7000 mil över 6 år. |
|
|
Tack för inputen, låter bra. Tyvärr blir det nog inte dessa fälgar då däcken visade sig vara fel dimension (195/50-15). Blir inte värt att byta däcken. Men bra att veta att ET 13 funkar. @bmw-slangen :Väghållningen känns bra och jag tror det är korrekt gjort med hjulinställning (fanns kvitto på det när jag köpte bilen) sen handlar det ju om mest vardagskörning även om man pressar den lite extra nån gång ibland. Dämpare och fjädrar kommer från Schmiedmann. De 5 åren jag har ägt bilen så har jag nog inte snittat mer än 50 mil/sommar. |
|
Samma här, har på min E30 323i -85 modifierade breddade fram- och baknav med bredare 17"-fälgar som totalt motsvarar att man satte dit 17" ET15 fälgar där fram och 17" ET17 fälgar där bak. På dessa har det nästan uteslutande suttit klibbiga semi-slicks (Toyo Proxies R888 och Kumho Ecsta V70A) med stenhård körning på banor i ett antal säsonger nu. Och ovanpå det flera kortare transportsträckor och en del längre transportsträckor (som tex Anderstorp förra året som bara det är 50 mil för mig som ren transportsträcka). Inga problem här heller - än så länge :-) På bara ett träningstillfälle på tex Sturup Raceway (som ovanstående flimklipp kommer ifrån) är det inte ovanligt att hamra in runt 70 varv om allt fungerar som det ska - vilket blir ca 15 mil på racingbanan (den är runt 2.1 km lång). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.