|
|
|
|---|---|
|
Lägger tråden här för att antar att det inte bara berör trimmade 440. Någon mer än jag som irriterar sig på den under väldigt lång tid förhöjda tomgången (och i mitt fall väldigt höga ljudet) vid start. Har förstått att poängen är att värma upp katten (inte djuret alltså) snabbt villket verkar ok och rationellt. Men sen börjar logiken halta. Även om motorn har uppnått arbetstemperatur så skall denna högst irriterande process genomgås. I mitt fall innebär det stirrande blickar och man känner sig lite som en utpekad miljöbov😉 Vidare så med start stop funktionen så funkar det helt plötsligt alldeles utmärkt att starta utan denna förb.. procedur. Är det någon som vet varför? | |
|
ha ha håller med dig ! Nu har du inte MHD eller BM3 om jag minns rätt ? Där kodar man bort kallstart så den startar tyst alltid. Sen finns en startup roar som jag har aktivt, den varvar upp till 2000 när den är varm. Du skulle koda bort det vid varmstart ifl...knepigt :( |
|
|
Yepp du har rätt bara MPPSK. Men jag fattar inte grejen när motorn är varm?? Och varför går start och stopp funktionen (som jag hatar och aldrig använder) alldeles utmärkt utan denna jäkla procedur? |
|
| Är själv ganska hyffsat insatt i motorkonstrution men här går jag faktiskt bet. Om det nu inte bara är en gimmick /löjlig ljud design pryl? | |
|
Motorn är varm länge medan katten svalnar av snabbare, troligen därför som den drar på även när motorn uppfattas varm. // Magnus |
|
|
Ok Fast grejen är att du kan stänga av bilen i 1 sek starta och processen drar igång. Med start och stopp kan du lätt vara avstängd i uppemot 1 minut utan att eländet drar igång? |
|
|
Ingen som har nåt tips varför och i bästa fall hur man kan få bort det? Som jag skrev stänger jag av med genomvarm motorn och direkt startar igen (motor avstängd i max 2 sek) så går proceduren igång. Medans med start och stopp funktionen så kan motorn åtminstone vara avstängd i en minut och startar utan procedur. Förstår uppriktigt inte vitsen med detta. Och det kan ju inte bara vara min bil? Tackar ödmjukast för alla tips om vad anledningen kan vara 😀 |
|
|
Vad händer när du börjar köra? I min, utan MPPSK, så har den förhöjd tomgång och därmed mullrar lite trevligare vid uppstart. Men såfort jag börjar rulla iväg så upphör det och bilen blir knäpptyst. I mitt fall med originalsystem så behöver/önskar jag lite mer ljud även när bilen börjar rulla. :-( |
|
|
Min är en -18 men tror nog att det är samma oavsett årsmodell eller med/utan kit. Dock är "muller skillnaden" ganska brutal. Men oavsett varför denna procedur? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.