|
|
|
|---|---|
|
Hej! Monterade stålomspunna slangar på min 335i, och har sedan dess försökt få ur all luft ur systemet. Har kört igenom säkert 3-4 liter olja på olika sätt. -Trycksatt behållaren 2 rundor -Sugit med vakuum 1 runda. -Kört procedur i INPA som kör igång pumpen 2 rundor. Börjar alltid längst ifrån behållaren. Trots detta är pedalen svampig och tar långt ner. Trycker jag ner hela vägen när motorn är igång får jag felkoder på bromsarna, som sa något i stil med att den tappar tryck. Är 100% att det inte läcker någonstans. Tacksam för förslag! | |
|
Spärrade du huvudbromscylindern och/eller bromvsätskebehållaren innan du lossade slangarna vid bytet? Pressar man ner bromsen max och spärrar den, så kommer det inte in mycket luft i systemet. Samma sak om man lägger en gummiduk över behållarens påfyllningshål och sedan skruvar på locket. Har man fått in luft i ABS-enheten, kan det vara knepigt att få ur den - då måste ventilerna öppnas i enheten med datauppkoppling. Om INPA klarar det vet jag inte... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vet inte exakt vad du har för fel, men jag skulle prova att lufta med bromspedalen och backventil i stället för vacuumpump eller övertryck på behållaren. Detta baserar jag på färska erfarenheter av mina försök att använda just dessa två metoder för att förenkla processen, eftersom jag har fyra bilar som behöver ny bromsolja vartannat år. Det är helt enkelt så att man får mycket bättre tryck genom rören genom att använda bromspedalen. Felet med vacuumpump är även att det sugs in luft genom gängorna på avluftningsnippeln vilket gör att man inte kan se när systemet är luftfritt eftersom det kommer luftbubblor hela tiden. Köp exempelvis denna Länk Använd endast genomskinlig plastslang mellan nippel och backventil. |
|
|
Tack för svar! Tyvärr spärrade jag inte huvudbromscylindern. Dumt, men jag har alltid kommit undan med det tidigare. Jag vet inte exakt vad INPA proceduren jag körde gör, men vet att det går att testa varje enskild ventil. Kanske kan vara en idé att göra det medans man luftar. Peter: Jag brukar sticka ner slangen i en behållare med bromsvätska för att undvika att suga in luft, men den backventilen var ju inte så dyr så får skaffa en sån! |
|
|
Här är i alla fall BMW:s instruktion: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.