AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.786

Rengöra hjulhus

Hej,

Nyligen skaffat bil och är väldigt grön när det kommer till bilvård. Skulle vilja rengöra hjulhuset så gott det går, men är det något man bör tänka på/hålla sig undan ifrån?

Har införskattat teershines produkter och tänkte köra kall samt alkalisk avfettning och flygrostbortagare. Är allt detta safe att använda eller finns det "känsliga" delar vid hjulhuset etc?

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Nu är kanske min beskrivning nedan lite överkurs utifrån din erfarenhet men sist jag var inne i hjulhusen och bökade gick det till såhär:
1. Lyft upp bilen, sätt dit en pallbock och ta av hjulet.
2. Spraya över bromsskivorna med utspädd Bilt Hamber Atom-Mac för att undvika rostbildning.
3. Spola av allt löst skit i hjulhusen.
4. Spraya Chemical Guys Orange Degreaser (eller nån annan typ av avfettning eller citruslösning) över allt utom bromsok. Låt verka o gå på nästa steg.
5. Chemical Guys Diablo Wheel Gel till bromsok, arbetas in med borste/pensel.
6. Gå över allt annat med samma borste och mer Orange D. Till innerskärmar kan det va bättre med en lite grövre fast mjuk borste och till fjädrar och dämpartorn mm en tät följsam flaskborste/fälgborste.
7. Skölj och torka.
8. Chemical Guys Jet Seal 109 för bromsok och delar i aluminium o metall som skydd.
9. Spraya på Chemical Guys Bare Bones Dressing sist för en snygg o skyddande yta. Eftertorka efter en stund.
Kör du med ”flygrostborttagare” så undvik att få det på bromsskivorna och skölj rikligt efter.
Kör en runda när du är klar och bromsa hårt några gånger så att bromsarna torkar ordentligt.
Tack för utförligt svar! Som sagt, var det kanske lite överkurs men men haha :)

Så avfettning ska man hålla isär från bromsok och flygrostbortagare ska man hålla borta från bromsskivorna
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Att rengöra hjulhus är iofs redan det överkurs, haha!

Lycka till!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Spola lite med högtryck - done! (Du kommer få tillbaka all smuts nästa gång det regnar ändå ;-)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kallavfettning och högtryck. Spola inte direkt på/runt gummidamaskerna för spindelleder/styrleder.
Tack för era svar. Blir nog kallavfettning och spola av för att hålla det simpelt :)
Det är så mycket skit som rinner av om du inte gjort det förr på bilen, jag är så nördig att jag åker en gång varje år efter vintern till OKQ8 GDS och tar med mig domkraften och lyfter av ett hjul i taget och rengör ordentligt.

Men så klart det kommer tillbaka snabbt skiten, men bättre än att inte göra nånting.
Är nog benägen att hålla med Löwet här. När min bil var ny så försökte jag också hålla jätterent i hjulhusen och tävttade till och med svamp. Men det är extremt otacksamt, så jag tycker att avspolning med högtryck räcker bra. De flesta moderna BMW har dessutom innerskärmar av plast/filt, så det är ju innerskärmen man rengör och inte plåten i hjulhuset.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Spolning med vattenslang med något bättre tryck än i "hemmaslangen", typ högtryck.
En GDS hall med trycket i deras vanliga spolslang räcker gott.

Jag brukar också gå med fingrarna runt hjulhuskanten och samtidigt spola(där plasten går mot plåten s.a.s.) för att få bort det sista skiten där(beroende på hur din bmw modell har just denna kant konstruerad).

Annars brukar jag göra detta lite ordentligare efter vintern, spola av underredet totalt sett(dvs spola av hela underredet inkl balkar/bromsrör/fjäderben och dylikt) gör jag kanske 2 ggr/år.
Också för att checka efter eventuella skador som uppstått, typ lösa plastskydd/kolla om rostskyddet behöver bättras på någonstans etc etc ..

Mvh Janne.
Hej,

Tack så mycket för svar :)

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.