AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
785

Får inte loss bultarna för att byta fjäder!

Ic
42
Icaros
335 Cab -08 (E93, N54)
SAAB 9000 2,3T A50
Halloj!!

Har en brusten fjäder på min e93 -08 med M paket.

Försöker byta höger framfjäder och har försökt puttsa och rostoljebehandla alla bultar över natten för att byte fjäder, dämpare och lager.

Har därefter försökt lossa på de undre bultarna bakom bromskivan G & H på nedastående länk!
[LÄNK]

Men dessa sitter som berg, har försökt med ringnyckel och en hylsa med ett REJÄLT långt hndtag!
Vad är bästa metod för att komma vidare, värme eller finns det något annat förslag.
Är nybörjare och vill inte sätta eld på bilen och det är ju ganska trångt, något man ska vara extra aktsam över??

Och så en sista fråga, måste/bör jag byta fjädrar, stötdämpare eller annat på båda sidorna samtidigt??

-----------
Joakim E
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag kan bara svara på sista frågan, vill du ha en väl balanserad bil så byter du samma saker på båda sidor.
Att ha en sliten del på ena sidan och en ny på andra sidan tycker jag är snåldumt. Har det gått sönder på ena sidan så lär det ju vara lika slitet på andra sidan och troligen en tidsfråga innan det går på andra sidan också. Gör du dessutom hjulinställning så får du göra om när andra sidan gått sönder.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fjädrar, stötdämpare och bromskivor/belägg, byter man normalt sett alltid parvis på båda sidorna samtidigt.

Värme brukar hjälpa för det mesta - gaslåga från svets eller liknande är det som gäller för att få upp tillräcklig värme.
Var försiktig med brännbara delar i närheten och tänk på att hjullager mm. kan ta skada av hög värme (fettet).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Köp en mapgasbrännare på Jula och värm ordentligt, helst tills det glöder. Låt svalna lite och sen lossnar det nog.
Hej,
Du har uppenbarligen inte tagit fasta på tipset från "Stefan" i den andra tråden, där du ställde samma fråga? Har du ens provat?

Länk

(Din länk i den här tråden fungerar inte, för övrigt.)

Du skriver att du vill lossa bultar, men egentligen är det ju muttrar. När du väl fått loss dem, har du kvar uppgiften att få loss de koniska bultar som hör till både styrstagsände och spindelleder. (som f ö inte kommer att gilla glödvärme på muttrarna, även om de inte sitter direkt i lågans.riktning).

Att få loss de koniska bultarna kräver en hel del. Antingen ett ordentligt verktyg - bara glöm Biltema - eller den av många praktiserade metoden att med några välriktade - och mycket bestämda - slag mot godset runt bultarna chocka ur dem. Kräver både mod och styrka.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.