|
|
|
|---|---|
Danne Umeå |
Tja Har en 530d e61 som skakar till ordentligt när man slår av bilen. Ingen motorlampa eller något annat tecken på att bilen går dåligt Felkoderna jag får är 0043E2 throttle body actuator activation 00480A particle filter system bank 1 Är det alltså spjällhuset som behöver bytas eller kan det vara något annat som ligger bakom? All hjälp uppskattas |
| Hade samma på min 525.. Den skaka till o stannade ganska tvärt.. Böt spjällhus sen funka de.. | |
Danne Umeå |
Jag har kollat lite på den nu.. Jag har 12v och styrström till den Den går att vrida mekaniskt hur fint som helst fram och tillbaka. Är det nått i elektroniken som är pajj antar jag. Något man kan laga själv? |
|
Jag hade samma problem och felkoder. Bytte spjällhuset och problemet var borta även för mig. Ett följdfel som kommer när spjället slutar fungera är att bilen slutar att regenerera partikelfiltret. Kör du för länge med spjället ur funktion så får man felkod på igensatt partikelfilter. Jag körde på en långresa bara dagar efter att spjällhuset byttes och då fixade bilen att regenerera partikelfiltret. Felkoden på partikelfiltret var inte längre aktiv. Har du kört alldeles för länge med igensatt partikelfilter måste bilen in på verkstad eller så behöver du tillgång till ett mer djupgående program än Inpa. Senare hittade jag en reparation som kan fungera. Borra ett ca 1mm hål i lägsta punkten på "växellådan" mellan motorn och spjällhuset. Övertrycket inne i spjällhuset skickar ut olja i "växellådan" när spjällaxeln blivit lite sliten. I "växellådan" finns även styrelektronik till spjällmotorn. När det blivit för mycket olja där inne så slutar spjället att fungera. Hålet skall fungera som en dränering. Jag hittade detta för sent för att prova i min bil innan jag monterat ett nytt spjällhus. Om du provar detta så gärna en kommentar så att andra kan ha hjälp av det senare. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.