AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.937

330e 2016 - tanklock sitter fast

du
11
duveholm44
BMW 330e -16
Jag köpte 10 dagar sen en 330e 2016 (5300mil) av en privatperson.

Tanklocket krånglar tyvärr oavsett om jag stannar direkt vid körning eller om jag försöker efter att den stått ett par timmar.

- Om tändningen är avslagen och jag trycker på lucköppningsknappen så visas ingen info i kombiinstrumentet trots att instruktionsboken säger att det ska göra det.

- Om jag slår på tändningen och trycker på lucköppning står det först:
"Upprättar tankningsberedskap", efter någon minut istället:
"Bränsleförsörjning men då kommer ett felmeddelande på idrive-displayen upp:
"Bränsleförsörjning defekt. Fortsatt färd möjlig. För att tanka, lås upp tanklocket manuellt. Låt närmaste servicepartner utföra en kontroll"

- Då har jag gått ut och tryck på tanklocket flera ggr, den verkar då vara några mm öppnad men inte mer. Även försökt "ta i" lagom försiktigt för att öppna men går inte.

- Sen väntar jag något, trycker på lucköppningsknappen igen, väntar någon minut och då brukar luckan "poppa" och åka ut någon cm så som den ska och då går det sen att öppna normalt.
Stänga är inga problem. Försöker jag öppna igen måste hela proceduren ovan göras om.

----
Är det någon jag kan göra själv åt detta?
Någon känt fel som kan gå på goodwill på BMW?
(Jag ska ringa dom imorgon bitti, ev åka förbi på e.m.)

//Robert
Jag fick samma problem förra året och då var det enligt servicepappret en felkod på tanktrycksensorn. Den behövde "justeras om enligt testmodul" och det gick på 1785 kr hos Bavaria.

Gällande tanklocket i allmänhet:

Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Du vet väl att det finns en "plan B" om elektroniken strular? En manuell "vajer" att dra i från insidan - du måste dock ta bort "skyddskåpan" för att nå den.

Jag hade fel på min det första året och fick det åtgärdat av BMW. Det har inte funkar klanderfritt sedan dess, men näst intill - jag har alrdrig behövt använda det manuella vajerrycket i alla fall.
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Jag hade samma problem i min. Precis på det sätt du beskriver. Fick lämna in den 2 gånger. Första gången byttes själva öppningsmekanismen. Men problemet med att den inte låste upp kvarstod. En vända till så löstes det. Vet dock inte om de bytte en komponent eller om det var mjukvara. Nu funkar det som det ska i alla fall.

BMWCS #8925
du
11
duveholm44
BMW 330e -16
Lämnade in den.
Felsökning: 2000

Dom beställde bränsletryckssensor (tror jag det hette) och sen lämnade jag in den igen, då hade jag en kupong med 20% rabatt, blev 2700.

Summa: 4700:-

Mycket pengar på en inte så gammal premiumbil för ett del som inte är normalt slitage.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.