|
|
|
|---|---|
|
Inget lagerknack, Motorn stängdes av med nyckel på tomgång. Oljelampan lös inte. Nästa gång den skulle startas var det tvärnit. Motorn går inte runt, veven är totalt stum även med långt skaft utan tändstift i. Kamkedjan sitter på plats. Inget spån i oljan. Oljepumpen hade tappat flera bultar i tråget. Några idéer? Om något lager skurit, borde man inte lyckas dra runt motorn med långt kraftskaft ändå? | |
| Låter märkligt. Kolla startmotorn. Den kanske har hakat fast i svänghjulskransen. | |
|
Bortsett från det där med oljepumpsbultarna och risk för något med att kedjan kan ha ställt till med något - men fråga inte mig om vad, kanske vecka sig? - finns det någon risk för sabotage? För väldigt länge sen kunde folk hälla socker i tanken. Det löste sig i bensinen och smälte till knäck i motorn. Så länge motorn var varm, märktes inget, eller åtminstone inte mycket. Men sen, när motorn - och knäcken - kallnat, var det tvärstopp. Påminner lite. Kanske är det en skröna, men egentligen verkar det kunna vara möjligt. /Lennart Edit: googlade nyss. Enligt ganska samstämmiga uppgifter händer inget annat med socker tanken än att bränslefilter kan sätta igen. |
|
|
Hydrolock i någon/några cylindrar? Skruva ur stiften och kolla så det inte är vätska i någon cylinder. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Henke Lexus- Det har jag också funderat på, om det ens är möjligt. Grejen är att det låter som solenoiden slår ut hårt. Nästan onödigt hårt. O sen att den försöker dra runt men inte lyckas. Hade det inte varit så jävligt plocka ner samlade den varit nere nu. Ligger o tittar upp på åbäket just nu. Eller om det kan vara något med flexplattan eller turbinen kanske? Lenwib- Jag vet faktiskt inte om det kan vara något sabotage, socker eller inte så borde jag nog ha kunnat dra runt motorn med det skaftet använde tycker jag. Johan B- Jag har plockat ur alla stift |
|
|
Henke Lexus- Det har jag också funderat på, om det ens är möjligt. Grejen är att det låter som solenoiden slår ut hårt. Nästan onödigt hårt. O sen att den försöker dra runt men inte lyckas. Hade det inte varit så jävligt plocka ner den så hade den varit nere nu. Ligger o tittar upp på åbäket just nu. Eller om det kan vara något med flexplattan eller turbinen kanske? Lenwib- Jag vet faktiskt inte om det kan vara något sabotage, socker eller inte så borde jag nog ha kunnat dra runt motorn med det skaftet använde tycker jag. Johan B- Jag har plockat ur alla stift |
|
|
Jag sätter några spänn på startmotorn :) Allt annat borde ha märkts när den gick och lämnat stora spår i oljan etc kan jag tycka. // Magnus |
|
|
Magnus- startmotorn har min fulla uppmärksamhet just nu. Läste att den är av någon avancerad typ med planetväxlar, känns som en trolig kandidat. Undra bara hur man ska samla på sig krut nog o skruva ner den. Finns det ingen som plockat ner sin startmotor nyligen o har nyttiga tips till mig för att underlätta lite? |
|
|
I en privat konversation fick jag tips om en länk som jag skall vidarebefordra senare. I princip är operationen enkel, men det sitter många rosiga skruvar på vägen. De halvmeterlånga rören efter grenrören måste bort. Jjag återkommer! /Lennart |
|
| Lennart- Det uppskattas verkligen! | |
|
Här är länken. Fick den av en brevvän i Stockholm som både hittat tråden och sen praktiserat instruktionen på sin egen bil. Länk (Detta är en länk till en MSWord-fil på min OneDrive. Där finns bilderna fortfarande med. I originaltråden - överst i mitt länkade dokument - har bilderna försvunnit, antagligen för att servern rensat ut dem av åldersskäl. Eller för att man vill ha betalt.) Vännens sammanfattning av jobbet lyder: "Startmotorbytet var enkelt när man väl kom fram till startmotorn. Utmaningen är att grenrören (inte de "riktiga", utan de halvmeterlånga mellanstyckena. min, lenwibs, anmärkning) och avgasröret efter dem måste bort... Rostiga skruvar osv. Mycket rostlösare och en del bättre verktyg gjorde jobbet som skärande hylsor och mutterknack." .... Begagnade startmotorer till låga priser sägs det finnas gott om, men min vän valde att i första hand satsa på att reparera sin, eftersom jobbet med bytet är såpass omfattande. Dumt att chansa på något okänt då. Länkar till startmotorkällor (renoverade?) annars: Länk (bättre firma än hemsida) Länk -------------- Till sist: "Delar som behövs nya runt avgasrören. Och alla fästen till upphängningen av kattarna som nästan är bortrostade." Antal Nummer Text Apris 2 18 30 1 716 888 PACKNING ASBESTFRI 208.00 1 18 30 1 728 734 PACKNING 157.00 2 11 62 1 716 352 SEXKANTSKRUV 34.00 2 18 10 7 523 805 FLÄNSMUTTER 32.00 1 18 30 1 723 450 LAGERBOCK HOEGER 273.00 1 18 31 1 742 800 LAGERBOCK VAENSTER 273.00 2 07 11 9 906 089 FLÄNSMUTTER 11.00 2 18 30 1 723 518 GUMMILAGER 4 07 11 9 905 394 SEXKANTSKRUV MED BRI 8.30 1 18 21 1 715 871 HÅLLARE AVGASRÖR VÄN 273.00 1 18 21 1 715 872 HÅLLARE AVGASRÖR HÖG 273.00 2 18 31 1 723 985 ROERKLAEMMA 179.00 2 17 11 1 723 673 SEXKANTSKRUV 25.00 2 18 21 1 745 426 GUMMILAGER 248.00 /Lennart |
|
|
Lennart- Snyggt! Tackar så mycket! Då håller vi tummarna för att det är den som bråkar. |
|
|
Jag skrev en tråd för några månader sedan om kardanaxeln mm. Den innehåller lite tips för hur man brottar ner och upp avgassystemet på 55 kg. Sök rätt på den. // Magnus |
|
|
Hur har det gått? // Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.