|
|
|
|---|---|
|
Fick låg nivå på kylvätskan vilket triggade mig att byta vätska i bilen. Första gången sedan jag tog över bilen och första gången på många år så jag tänkte att det skulle den må bra av. Bytte den glatt och allt funkade fint först men när jag kört någon mil började temperaturen öka. Stannade och lät den kyla av och började köra hemåt igen, med flera stopp på vägen. Strax innan jag kom hem rök det till ordentligt av ånga från motorhuven och när jag hunnit stanna såg jag att pluggen undertill för tömning släppt, jag hade säkert gjort sönder den när jag satte tillbaka den, och kylvätskan hade tömts. När jag skruvat loss skyddsplåten såg jag ordentligt med grå illaluktande smet som jag gissar kommer från att man blandat olika sorters glykol tidigare. Sköljde igenom allt och fyllde på med vätska men när jag provkörde gick temperaturen upp igen, upptäckte när jag öppnade huven att en slang var dålig. Böt den och nu började historien upprepa sig - del efter del visade sig trasiga. Efter många varv har jag nu bytt de flesta slangarna, sensorerna, fläkten, påfyllningslocket, expansionkärlet och termostaten. Har i efterhand förstått att det är ganska vanligt, börjar en komponent gå sönder kan man lika gärna byta resten iom liknande livstid på bla plasten. Nu går inget sönder längre men temperaturen håller sig fortfarande inte. Funkar fint ett tag, sedan kyler den på ordentligt (temperaturen sjunker drastiskt), temperaturen pendlar upp och ned ett tag för att sedan stadigt bli varmare och varmare. Kupevärmen kan börja ok för att sedan tappa och bara blåsa kalluft (och det är också ofta då den börjar överhetta). Till slut var jag så trött på det så jag tänkte tom på ideer att det kunde gått en packning (trots inga tecken som smet i oljan, rök från avgasröret edyl) och köpte en flaska Rislone Head Gasket Fix. Gjorde ingen skillnad, hoppas jag inte gjorde saken värre i alla fall. Tycker jag försökt alla instruktioner om luftning (förstår att det kan vara bökigt på just den här modellen) och fick till sist hjälp av en mekaniker igår som masserade slangar och luftade. Han påpekade att termostaten inte öppnade först men fick igång den efter ett tag och fick också full värme i kupén. Lät den svalna, fyllde upp den sista vätskan och tog en provtur. Samma sak igen, tappar värmen i kupén och motorn går varm. När jag kom hem den sista gången upptäckte jag att den lägre slangen var riktigt kall och den övre stekhet. Är inte det tecken på att termostaten inte öppnat (trots att den är helt ny)? Eller är det fortfarande luftfickor som spökar? Trött och uppgiven nu, alla tips och tankar mottages tacksamt! | |
|
Välkommen! Att det inte kommer värme i kupén kan vara att det är luft i systemet eller att vattenpumpen inte funkar. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det finns en elektrisk vattenpump som måste aktiveras när du fyller på och luftar. Slå på tändningen, full värme, och lyssna så att du kan höra att den elektriska vattenpumpen går samt att om det finns tillräckligt med vatten så ska det komma en vattenstråle under locket till expansionskärlet. fyll hela tiden på kylarvätska om nivån sjunker samtidigt som du luftar med luftningsskruvarna, på expansionskärlet , på kylaren och på slangen från termostaten (vet inte om du har alla dom med du får kolla). När nivån inte sjunker längre kan du sätta på locket och varmköra. Troligtvis får du lufta med skruvarna med varm och avstängd motor. Efterfyll med ljummen eller kall motor. FAF |
|
|
M54 har väl ingen elektrisk vattenpump!? Däremot är de motorerna svåra att lufta... En inte helt ovanlig situation är att impellern (av plast) lossnar från axeln på vattenpumpen och det ser man inte förrän man lossat pumpen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för fint välkomnande och svar! :-) Ang elektriska hör jag att den hummar när jag vrider nyckeln och sett att det cirkulerar vätskan svagt. Ang vattenstrålen har jag sett den tidigare men inte sista tiden nu när ni säger det. Kanske något mer gått sönder igen? Ang vattenpumoen och impellern av plast har jag haft den tanken också (läste att det var vanligt), det går inte att upptäcka utan att plocka loss den? Får lägga några timmar på det till helgen kanske. Jag brukar beställa delar på nätet till bra priser men det tar ju några dagar, har sett att de har en vattenpump på Biltema som finns hemma nära där jag bor . Vad tror ni kan den vara ok kanske? Tack igen för hjälp, uppskattas! |
|
| Vet inte om du gjort det men när jag tömt mitt kylsystem på min gamla m54 så fick jag tips om att stå i skarp lutning, alltså lufta och fylla på med full värme på i uppförsbacke. Funkade klockrent för mig men kan ju vara något annat som strular. | |
|
Liten uppdatering. Bytte vattenpumpen vilket i sig gick fint. Köpte en på Biltema, hade inte tålamod att vänta på leverans, den såg faktiskt riktigt fin ut för de som är nyfikna. Impeller i metall. Men tyvärr löste det inte problemet men det är väl aldrig fel med ny vattenpump. Fick nys på de tvår sista(? ;-)) "slangar" jag inte bytt, de två plaströren under insuget. Plockade efter en del tvekan ned insuget - stort jobb för mig som egentligen aldrig mekat förr! - och på utsidan såg rören ok ut men när jag plockade loss dem såg de faktiskt ruttna ut på insidan. Beställde nya och någon anslutande slang, monterade och satte tillbaka alltihop (puh!) och testade. Verkade först ok, tändning på så cirkulation startar och jag upptäcker faktiskt ett litet droppande jag inte sett tidigare som dolts av den bakre undre skyddsplåten. Monterade ner plåten, följde fukten men hade svårt att lokalisera källan. Startade motorn för att få lite tryck i systemet (tjoho, den startade direkt och verkade gå bra!) och efter några sekunder hör jag stora mängder vätska spolas ut (helvete!). Stänger av motorn direkt och ser att det är olja som sprutat rakt ner på golvet. Vill börja gråta och gå in och lägga mig men samlar mig efter ett tag och börjar plocka bort insuget igen och se om jag kan se var felen (nu i plural) är. Går betydligt snabbare nu andra gången. Konstaterar snabbt att oljan tömdes för att jag missat skruva åt en bult jag lossat för att lättare kunna få loss rören. Och efter ett tag ser jag att droppet från kylsystemet verkar komma från där ett av de nya rören går in i motorn (det nedre). Plockar loss det igen och ser att o-ringarna är uttänjda och misshandlade, gissar att de blev det när jag monterade dem (trots att jag smörjde med silikon innan), det var jävligt bökigt att både får loss och dit det. Tycker väl att de borde hålla för mer men å andra sidan valde jag själv en del från en billig tillverkare så jag skall kanske inte gnälla ... :-) Så, nu är nya o-ringar beställda (och några muttrar som jag drog sönder ...) så får vi se om jag får stopp på läckan sedan. Funkar inte det får jag väl ge mig på att byta topplockspackning. Tänk, för några veckor sedan kändes det som ett omöjligt uppdrag som jag inte skulle våga mig på. Nu börjar det kännas ganska enkelt! intressant hur man flyttar gränsen... Oavsett lär jag (som aldrig kunnat/vågat meka) mig massor och har riktigt kul på vägen! Något som aldrig skulle hända om det inte vore för forum som detta, tack återigen! |
|
| Ps. Skall prova lufta ordentligt i backe när jag fått ihop det, har dock flyttat till Skåne och riktiga backar är fan inte lätta att hitta här. ;-) | |
|
Det blev en långbänk det här, har nu bytt kylaren också efter att jag tittat noggrannare på den och sett att den var skadad. Gick fint men tyvärr hjälpte inte det heller. :-( Känns som det bara återstår att byta topplockspackning. Provade med en sådan här testare ... Länk ... som iofs inte indikerade, men den är kanske inte att lita på (eller så gjorde jag fel). Har gett upp tanken på att göra det själv, jag kan ju faktiskt inte det här. Svärfar pratade med grannen som har en hobby verkstad och gärna gjorde det, men han kunde inte ge någon uppskattad kostnad vilket känns sådär. Det är ju en gammal bil och jag vill inte lägga mycket mer på den. Någon som vet vad det brukar gå på? Har bara sett priser från amerikanska verkstäder och då kostar det rejält. Om inte får jag väl sälja den till någon händig som gör det själv och får en fin bil billigt. Någon som har en känsla för vad ett repobjekt kan vara värt? Det är en 320i -04 med ca 15.000 mil körda. |
|
|
Hej, Har följt din plågsamma del-bytar-vandring utan att egentligen ha någon hjälp att erbjuda. Men två-tre bitar information gnager: 1. Trots ny termostat får motorn en otf cirkulation - het överslang och kall underslang. Du utesluter (nästan) att det kan vara fel på den nya termostaten. Det kan man inte göra. Om du är osäker, ta loss och koka den så att du kan se att den öppnar. Dessutom: ibland finns det mekaniskt utrymme som möjliggör att man kan montera termostaten bakvänt. Då blir allt jättefel. Kollat det? 2. Du bytte vattenpump, men nämner ingenting om att det verkade ha behövts. Hur mådde impellern på den gamla? 3. Du har köpt ett test-kit, som du sen inte litar på. Eller på dig själv. Läs på och repetera testet, tycker jag. Ett beslut att kasta in handduken och satsa på ett byte av toppackning verkar ännu (för mig) alldeles för dåligt underbyggt, om du inte har andra indikationer. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.