|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag funderar på att köpa en begagnad X5 (F15) och vill ha lite råd. M är ett måste men frågan är vilken motor? Kommer kolla på bilar som har rullat runt 5-6000 mil. Bor i Stockholm och självklart tänker jag på all diesel förbud snack och så vidare . Har en X6 3.5i och älskar den motorn men det finns knapp X5 3.5i. Vad säger ni? 30D 40D eller 40e? Uppskattar all råd | |
| 40d -tror inte diesel förbjuds med Euro6 i första taget. Stark med låg förbrukning | |
|
Jag tror inte 40e känns helt klockren på F15. En fyrcylindrig motor och hyfsat litet batteri för en sån stor bil är ingen klockren kombo. Nya 45e är något helt annat. Skulle säga 30d är väldigt lämplig, såklart även 40d, men lite dyrare sannolikt. Dieselförbud känns osannolikt i närtid, speciellt för fräscha bilar. |
|
| Tycker att en dieselsexa passar bra i en 5-serie, kan bara tänka mig att det känns ännu mer rätt i en X5. Dvs min röst på så stor diesel som möjligt, tror inte heller att ett förbud mot Euro6-dieslar är nära förestående. Men som alltid, försök provköra alternativen :) | |
|
Tack...Jag provkörde en 30D och en en 40D och självklart så kändes 40D mycket roligare men jag måste nog ha en M :) Är det något år som jag bör undvika? |
|
| Vad räknar du med för sopparäkning på en X5 M? :) | |
| Oj, med en X5 M så höjer du såklart rolighetsfaktorn men även ägandekostnaderna :) Är det inte en issue och du prioriterar det så kör! Med så pass relativt ny bil torde inte driftsäkerhet vara nåt du behöver fundera på. | |
| Allmänt trevligt med V8. En sak jag däremot reagerar på är att jag tycker Mercedes & Audi fått till ett trevligare V8 muller på sina toppmodeller när de bara rullar i makliga fart. Men det finns säkert i X5 M också, men det hörs inte lika tydligt utifrån. | |
|
Har du möjlighet så jämför med en M50d. Jag har haft ett par F15 av den modellen tidigare och det var en suverän bil. Själv funderar jag lite på nya X5, men att köpa en 2019 eller lätt beg 2020. Det finns mest bensinare 40i. Någon som har koll på den? Sopparäkningen påverkas förstås. Kör cirka 2000 mil per år varav väldigt mycket korta sträckor och en hel del stadskörning. Är det samma motor som i 540i? /Anders |
|
|
sorry... jag va otydlig. Självklart som hade en X5M varit underbar men den är inte ekonomiskt möjlig med tanke på försäkring kostnaden + soppa. Det blir nog en X5 40D M-sport , har kollat på 50D M- sport också men det finns inte många av de samt försäkringen drar iväg väldigt |
|
| Jaha... Skriver du ett stort M och inget mer så tror vi ju du menar det du skriver och inte lite sketna utrustningstillval... 😏 | |
| sorry...X5M hade varit en dröm men jag behöver vara realistisk tyvärr :) | |
| En 40d med M-paket blir nog alldeles finfint! Lycka till. | |
|
Låter som ett bra val med dieselsexan! Med känsla, 40i har B58 som även finns i 540i. Du valde väl 40d i femserien och har väl varit nöjd med den. Tror du inte du kommer känna likadant här? |
|
|
Hej! En välutrustad 40d är det bästa valet, inte jättestor skillnad i prestanda mot M50d men helt annan försäkringskostnad! |
|
|
Tack alla. Det blev en X5 40D M och jag är super nöjd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.