|
|
|
|---|---|
| Körde bilen väldigt varm igår och tror jag kanske har haft lite mycket kylar vatten i för det hade sprutat ut lite från locket eller luftnignsnippeln skulle jag gissa, har kollat då nivån är rätt ju och den ligger runt minimum sträcket, det jag dock undrar över är varför strålen som är konstant och sprutas in i expansions kärlet högst upp vid kanten i kärlet inte gör det längre ? Bilens verkar inte koka när dem kommer upp i temp men undrar över strålen där | |
| Vattent kom upp i temp och gick raka våren till 99 grader sen sjönk det ned till 94 och sen höll den sig vid 96 grader hela vägen till jobbet förutom när jag gasade på, då sjönk tempen från 96 ned till 93 som värst, termostaten är bytt för ungefär ett år sen | |
| Ända frågan jag egentligen har är, vart har stålen som kommer in i kärlet tagit vägen? Antar den inte har något med vanligt flöde att göra, jag gissar den har något med trycket att göra, om det är lite för högt eller om de är lite för mycket vatten? | |
| Verkar som vattennivån var låg, jag kom ut efter jobbet och kollade när den kylts ned igen och då flöt inte måttstickan alls, fyllde på då nivån var rätt och kört hem nu, strålen var tbx efter påfyllning, ska kolla nivån ikväll efter den kylts ned | |
| Verkar ha läckage eller liknade för de försvinner kylar vatten, stickan går från att ligga på Max på morgonen och när jag kört till och från jobbet och kollar nästa dag ligger den på ungefär minimum, vet inte heller om termostaten har börjat bli dålig eller så för tog upp tempen i datorn och då går den ända upp till 99^c på tomgång sen sjunker den till 96/97 och efter ett tag upp till 99 igen | |
|
Låter som normal motortemp. Var det alltid med kall motor som kylvätskenivån kollades? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Jo, har kollat när bilen varit kall | |
|
Ser ut som att efter varje körning ungefär 20 minuter - 2 mil cirka så går nivån från att ligga på Max till minimum, och då låter jag bilen kylas ned flera timmar innan jag kollar efter körningen, Som sagt innan de började efter jag var och körde ganska hårt på några roliga krokiga vägar och när jag öppnade huvuden senare så hade det typ sprutat ut från påfyllningslocket till expansionskärlet upp på luft filterboxen (vilket jag torkade bort) de har inte sprutat något mer där ifrån och jag har letat och letat men verkar inte hitta något läckage, vet inte om jag kollar på fel ställen för att det droppar inte vad jag kan se och jag ser inte att de är blött någonstans |
|
| Har kollat oljan på stickan och kollat hur de ser ut under huven och oljan på stickan ser normal ut och jag ser inget gegg under locket, var jag kan se efter jag fyllt på och kör motorn med locket på och expansionskärlet öppet så ser jag inget skumt i kylarvattnet | |
|
Locket har en övertrycksventil som kan gå sönder, då läcker kylarvätska ut - börja med att byta det, det kostar inte många kronor. Sedan kan du kika efter lodräta sprickor i examansionskärlet, med åldern blir plasten spröd och kan få fina men långa sprickor - de kan vara svåra att se men oftast kan man se resterna efter torkat glykolvatten vid sprickorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.