AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.126

Comfort access är en värdelös gimmick.

Sida 4 av 5
bl
2.294
blixten
325i -88
Det finns en del filmer på nätet som visar när Teslor stjäls med hjälp av signalförstärkare på typ 30 sekunder.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Macken, BMW:s lösning är annorlunda. Jag har ett kort till min bil och för att öppna bilen med det så måste jag nudda handtaget, det räcker inte att ha kortet i fickan. För att köra med det så måste kortet ligga på platsen för trådlös laddning. Samma sak gäller för mobilen. Det går att öppna bilen med appen men om man skall köra med mobilen som nyckel då måste mobilen ligga där i den ytan. Kortet är dessutom passivt så det sänder ingenting.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Skämskudde😬

Fattade det som att nyckeln var aktiv och bilen passiv. Och då skulle naturligtvis problemet i princip inte existera.

Men eftersom det då är tvärtom förstår jag problematiken. Antar att typ plåtburk är det enda alternativet.

Sen att anledningen skulle vara nyckelns batteri kapacitet håller ju inte riktigt.
Vissa älskar CA andra inte.

Vad jag efterlyser är en enkel avstängningsmöjlighet för skiten.
42
785
428
För att förtydliga. Jag menar rent tekniskt. Inte att det är sämre i avseende på stöld skydd i förhållande till alternativen.

Varför vill du stänga av skiten?
42
785
428
Sen hade det varit ganska enkelt att stänga av skiten om nyckeln varit aktiv.
Ex som mobilen eller min smartwatch som tex sätter igång vid rörelse.
Ett ev knapptryckning när du stoppar den i fickan skulle ju funka också.

Förstår faktiskt inte överhuvudtaget att det är bilen som är aktiv?

Någon som kan förklara logiken för en som inte fattar.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Bilen måste ALLTID vara den aktiva delen, även med den dummaste fjärrkontrollen. Den måste ju vara beredd hela tiden på att det kommer signal från en nyckel och dessutom måste den identifiera när signalen väl kommer om den är från din eller min nyckel, så bilen måste göra ganska mycket mer även med en enkel fjärrkontroll. Dessutom är det bilen som har det kraftigaste batteriet. Om nyckeln hade varit aktiv hela tiden hade man behövt ha ett stort batteri till den. BMW nycklarna är redan stora och klumpiga nog, med ett större batteri hade man behövt en separat väska också...

Jag är övertygad om att problemet är överdrivet, ju nyare bil desto säkrare och bättre stöldskyddad. Gamla bilar var lättare att stjäla än modernare, och senaste modellerna är svåraste att stjäla. Absolut lättast är att ta bilar med plåtnyckel med nyckelhål och ratthål för vrida om och starta. Så vad vill du avaktivera? Vill du gå tillbaka till plåtlåsen utan ens fjärrkontroll?

Komfort access är ett tillval, så vill du inte ha det är det bara att avstå från att bocka i rutan. Jag tror i och för sig att du även då får fjärrkontroll och smart nyckel, men utan möjlighet till fot dansen, handgreppsöppningen och finger låset, så du måste trycka på knappar på nyckeln för att öppna bilen och bagageluckan samt för att låsa bilen, och jag tror att nyckeln måste då placeras på en speciell plats för att kunna köra. Dock även här är bilen aktiv, vilket är nödvändigt om man skall ha fjärrkontrollfunktionen över huvud taget, eftersom bilen måste ha koll på om det finns en nyckel på rätt plats och om det är rätt nyckel som försöker öppna/låsa bilen.

Du har fel även när det gäller mobilen. Mobiltelefoner är faktiskt aktiva även när dem "sover". Till vilken grad, beror på dina inställningar och mobilen, men nätet och en hel del annat (meddelanden, SMS osv.) känner dem av och hanterar som vanligt, fast kanske i det dolda och tyst om du har nattvila inställd. Aktiviteten upphör endast när du stänger av den med avstängningsknappen.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Problemet med CA var att dom gick lite för långt mot bekvämlighet i förhållande till säkerhet och nu har dom fått plåstra på lösningar för att det har skett för många stölder på grund av att CA-systemet är för förlåtande. Det är klart att det alltid gått att stjäla bilar men de första CA-systemen gjorde det lite för enkelt när det räckte med signalförstärkare till en nyckel som ligger i hallen.

Svårt att avgöra hur många bilar som stjäls med systemet, men när biltillverkarna anstränger sig för att motverka stölderna och lägger till funktioner i nyckeln för att den ska avaktiveras när den ligger still så kan man ändå anta att det finns ett visst tryck, för annars gör dom helst ingenting eftersom det kostar mindre.
Länk

Thatcham har det också som ett moment numera i sina betyg på bilar vilket också tyder på att det är viktigt nog för att testa specifikt.

Länk
42
785
428
@Wiberg. Dina länkar visar något liknande av vad jag menar.

@Min330e. Jag förstår vad du skriver och hur de då skall funka. Men förstår inte varför de har valt denna lösning.

Eftersom CA vid ex upplåsning/av larmning kräver att du rör handtaget förstår jag inte varför bilen behöver sända kontinuerligt. Eller för den delen nyckeln.
Du kan ju använda handtaget tillsammans med nyckel tryck eller rörelse som på och av för hela systemet.
Men antar efter att ha läst länkar ovan så kanske det hel enkelt är en kostnadsfråga.

Ang mobiler så kan tillverkarna programmera exakt vad som stängs av eller är aktiverat. Och om det skall göras med knapp eller annat.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@428 bilen behöver känna av att det finns rätt nyckel i närheten. Jag behöver inte röra vid bilen för att den skall låsa upp, det räcker att jag sticker in handen mellan bilen och handtaget. Dessutom rör jag inte vid bilen när jag dansar med foten för att öppna bagageluckan heller. Det är också så att bilen måste känna av att det kommer en signal från nyckeln när jag väljer att trycka på nyckelns knappar. Så det finns många anledningar varför bilen måste vara aktiv hela tiden, det finns inget annat sätt att lösa det tekniskt. Samma sak med alla andra fjärrkontrollerade apparater, det är alltid huvudenheten (TV, bil... osv.) som är den aktiva enheten. Som jag skrev innan, BMW är inte ensam om det, jag känner inte till något annat sätt som man skulle kunna lösa det.

Vilken sorts system vill du ha istället? Dagens system är den säkraste som finns. Jag förstår inte din oro.

Ja, jag vet att mobiltillverkaren skulle kunna programmera mobilen så att den stängs av helt om den ligger stilla en längre tid, men vem vill ha det såhär...? Känner du till någon mobil so faktiskt gör det? Jag vill att mobilen ringer och tar emot meddelanden även när den har legat på bordet under många timmar. Stänga av är en aktivitet som är en aktiv handling, medan att mobilen ligger stilla kan bero på många anledningar. Jag har haft många mobilen av olika märken sedan 1995 och ingen har stängt av sig helt (inte ens kunnat ställa in det) när man har lagt den under natten, utom om batteriet blev helt urladdat under tiden och den var inte på laddning.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Wiberg,

Ja, i teorin skulle man kunna säga att systemet kan knäckar, men det finns många parametrar inblandade här. Ja, säkerhetssystem förbättras hela tiden, och jag kan inte kommentera den artikeln från 2017. Tre år är mycket lång tid, sen är journalister sensationsjagare och inte alltid är uppdaterade när det gäller fakta heller, det är mindre viktigt än att skapa sensation och sälja lösnummer.

Thatcham länken är intressant, även om inte alla BMW modeller är med, så kan man se en tydlig trend... INGA har BASIC i bedömningen, alla är SUPERIOR, och där finns många BMW modeller, även 1 är med. Varken min eller 530e hittar jag dock där, men jag är inte orolig och sover gott ändå. Det finns dock en lite detalj eller två att påpeka...

Denna bild: Länk visar hur en stöld skulle kunna gå till, men i verkligheten förutsätter det tunna väggar, vilket är verkligheten i USA, Storbritannien och flera andra länder men INTE i Sverige. Att den signalförstärkaren skulle kunna väcka liv i min nyckel verkar helt osannolikt genom mina 40cm tjocka lättbetongväggar, även om nyckeln skulle finnas direkt mitt i prick på andra sidan där apparaten (02 på bilden) finns. Skulle jag förvara nyckeln en halvmeter högre upp eller på andra sidan om dörren då har "tjuven" ingen chans med den apparaten heller, han måste "skanna av" hela mitt hus. Jag vet att alla hus inte är byggda i betong i Sverige, men 40cm är inte speciellt tjock heller, flesta hus har tjockare väggar än det, vilket innebär att även om ditt hus a papphus, så blir avståndet fort en skyddsfaktor.

Sen är det ett litet faktafel i denna bild: Länk Bilen nämligen inte alls bryr sig om nyckeln om den är 2m från bilen. Jag måste vara närmare än ca. 0,5m från bilen för att den skall känna igen den. Det är så illa att om jag vrider kroppen i fel riktning, eller sträcker jag mig fram i vinkel då reagerar inte bilen alls, även om jag har nyckeln i fickan. Kanske finns bilar som inte kräver närhet, men även mina tidigare bilar krävde en nyckelnärhet på ca. 0,5 meter.

En annan intressant detalj i den listan av bilar att Tesla M3 har så urkasst betyg. Vet inte vad det beror på, kanske att den har endast mobiltelefon som nyckel (är det sant...?), jag vet inte, men en bil av den prisklass borde inte få så dåligt betyg.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Länken från 2017 är intressant för att det är precis den lösningen som finns i t.ex. BMWs nycklar, dvs innan den lösningen så hade dom inget skydd för detta. Att CA får leva lite med skammen i nuläget är just för att det var så (förhållandevis) osäkert, och bilar tillverkade innan 07/2018 (vad gäller BMW) vilket inte är så längesen har inget skydd om man inte själv bekostar ett nyckelbyte.

Att Thatchams tester visar en bra trend är nog just för att det ansågs vara ett problem, tillverkarna satte in åtgärder och de flesta av bilar producerade idag har skydd mot detta. Men det lever fortfarande många, många bilar kvar utan ett vettigt skydd.

Vad gäller skisserna så är det väl bara för att visa principen, de exakta måtten känns som att de kan variera beroende på teknisk lösning hos tillverkarna.

Jag ville mest visa på att det har varit ett problem, omöjligt att veta hur stort, men just för att det uppmärksammades (vilket ändå tyder på ett visst antal stölder) så finns det billiga tekniska lösningar som gör det svårare att knäcka. Hade systemet varit tillräckligt säkert från början så hade det säkert kunnat skrivas sensationsartiklar ändå, men jag tror inte biltillverkare eller Thatcham hade lagt resurser på det.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag menar inte att artikeln från 2017 är ointressant, endast utifrån mitt perspektiv.

Sen hoppas jag att artikeln innehåller faktafel, eftersom redan i huvudtexten står att "Om nyckelns accelerometer förblir stilla när bilen rör sig så slås motorn av." Jag hoppas för mitt liv att det inte alls är så i NÅGON bil, för det skulle vara livsfarlig om batteriet i nyckeln skulle dö under en körning, eller om av någon annan anledning elektroniken i nyckeln skulle gå sönder. Jag vill jag ABSOLUT inte att bilen framför mig, eller någon annan bil, inklusive min egen eller min familjs bilar, skulle stanna för det. Det skulle vara livsfarligt om det inträffar på olämpliga ställen. Fattar inte att en tekniktidning kan komma med en så dum idé. Å andra siden, artikeln avsluts med "Om några veckor påbörjas produktionen, och NXP:s system förväntas dyka upp hos en rad biltillverkare redan nästa år. Det är dock oklart vilka." Det är med andra ord, endast spekulation (fast man måste läsa mellan raderna). Hoppas verkligen att BMW INTE har anammat det systemet, men jag kanske skall prova det på ett säkert sätt någonstans, till exempel på min egen uppfart. Man vet inte vad som händer och vill inte få en överraskning på Autobahn när jag väl kommer dit och Corona släpper sitt grepp om oss.

Vår Nissan Leaf varnar om att "smart nyckel saknas" (eller något sånt) i rött på displayen framför föraren, men motorn stannar inte för det. Det handlar ju om säkerhet, inte enbart om att förhindra stöld, vilket en sådan funktion inte heller förhindrar, eftersom tjuvarnas nyckelsimulator naturligtvis fixar en accelerometer galant och enkelt om det är nödvändigt.

Ja, skisserna är principskissar, men det är viktigt med fakta i alla principskissar också, därför är det viktigt att påpeka att 2m är mycket långt avstånd och tämligen orealistiskt att någon bil har det. Den andra viktiga detaljen som inte står i skisserna är att tjuvarna inte bara skall kunna öppna bilen, men också måste kopiera och simulera nyckeln, annars kommer inte att gå att köra därifrån. Hur man faktiskt kör iväg beskrivs inte alls, utan endast nämns superenkelt som att det behövs en annan relä för körning, vilket i princip är fel. Vad man behöver är en nyckelsimulator. Så hela beskrivningen är lite bristfällig, även som principskiss.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Detta gäller min bil, en 330e 2020 årsmodell sedan, andras kan uppföra sig annorlunda.

Jag har gjort följande experiment för några minuter sen för att utreda vad som händer om nyckeln ligger stilla, är trasig eller batteriet är slut i den. Jag startade motorn med nyckeln i bilen. Efter start gav jag nyckeln till min son, som gick iväg med den och la den på marken, så den var helt stilla under minst en minut. Ingen varning i bilen, Jag backade ut från min uppfart och sedan körde in igen utan någon som helst problem eller varning, vilket jag tycker är fel, men så är det. Jag fick ingen motorstopp bara för att nyckeln log stilla 50 meter från bilen på stenlagt gång, det gick utmärkt att köra bilen tills jag stoppade motorn. För att starta måste man ha nyckeln i bilen.

Med andra ord, den artikeln var bara spekulativ, precis som jag trodde, eller det saknas viktig fakta. Det är möjligt att efter en längre tid hade jag fått någon sorts varning, men jag tror inte att motorstopp skulle någonsin inträffa på grund av att det saknas nyckel i bilen, eller batteriet är slut eller något liknande. Kan man köra 50 meter utan nyckel då kan man köra 50 mil också, det är jag säker på. Jag tycker att det är fel att bilen inte ens varnar för att nyckeln är borta, men så är det.

Dörren kan låsas upp från två meter (eller mer), men nyckeln måste finnas i bilen om man vill starta den, och nyckellös öppning är inte möjlig från det avståndet om man inte trycker på öppna knappen på nyckeln, så det allra minsta som tjuvarna måste göra är att inte bara simulera nyckelns närhet, men också dess närvaro i bilen. Utan det kan dem ta prylar från bilen, men inte själva bilen. Jag sover gott inatt i alla fall.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag har inget intresse av att övertyga dig, men jag tycker det var värt för andra som hittar tråden att lägga in lite källor och inte bara vad du tycker och tror är rätt. Bilen varnar normalt när du kör iväg från nyckeln, troligen är det en timeout innan det plingar men jag har testat det flera gånger på olika årsmodeller och det är likadant beteende varje gång. Den stänger absolut inte av motorn, det är troligen artikelförfattaren som gjort en feltolkning av precis den funktionen. Men accelerometer i nyckel som gör att bilen går att låsa upp eller inte finns i BMWs nycklar, det går att testa själv om du vill. Ca 2-3 minuter är timeouten.

Det är av förståeliga skäl svårt att hitta exakt information om hur nyckelsystem och säkerhet på bilar fungerar i detalj, så man får välja källor och tro på dom. Det finns mer att läsa, men den som har intresse får leta upp det själv.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Alltid god ton och tack för ett ingenjörsmässigt uttalande Wiberg. Du har stor trovärdighet och jag vet vem man bör lyssna på.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Det finns inget som jag behöver övertygas om. Jag står inte och tvekar om funktionen, eller betraktar den som värdelös gimmick. Jag är en ingenjör och är intresserad att veta fakta, inte för att övertyga mig eller någon annan om något alls, utan för att jag faktiskt vill VETA hur saker fungerar. Jag har redan gjort mitt val och har inte ångrat det för en minut, så mig behöver ingen övertyga om den ena eller den andra sanningen, jag vill bara helt enkelt veta hur det ligger till. Internet är full av faktafel och skrönor men man måste förstå det och filtrera ut fakta från skröna och gissningar. Ja, andra kan vara intresserade av det du skriver, men eftersom ämnet är CA, så kan även det jag skriver vara intressant för vissa, eller vad tycker du? Det är väl inte fel att ifrågasätta Internet "fakta" ibland, eller...?

Jag tolkade dig som att du sa: "Länken från 2017 är intressant för att det är precis den lösningen som finns i t.ex. BMWs nycklar" dvs. att motorn stannar om nyckeln ligger stilla länge nog (det var huvudmeningen i artikeln, förutom att det skulle börja testas av en del hemliga märken). Jag trodde att du läste artikeln innan du skrev att det var just det BMW integrerade i nya bilar, och jag blev faktiskt lite orolig för att det faktiskt var sant, och att motorn skulle stanna om jag kör ifrån nyckeln eller något sånt. Så det är bra att det inte är fallet.

Vilken lösning refererar du till att BMW har valt? Menar du att bilen inte kan öppnas om nyckeln har legat stilla en stund? Det är lätt att kolla. Eftersom du säger 2-3 minuter så skall jag lägga nyckeln på stenen vid bilen och väntar fem minuter. Det borde täcka 2-3 minuter med bred marginal. Jag får se om det går att öppna efter det, eller kanske väntar jag tio minuter... I alla fall, bra att veta, för om det är så då behöver man inte oroa sig alls för att bilen kan tas av obehöriga, eller hur? Fast ärlig talat, jag tror inte att det finns 100% säkra stöldskyddssystem, som jag skrev innan, om något kan förflyttas kan det också stjälas. Det kan vara svårare att ta en nyare bil, men jag tror inte att det är omöjligt. Det skulle dock vara kul om jag hade fel...

Menar du också att det finns en så pass lång time-out på nyckeldetekteringen och det är därför den inte varnade? Jag provar igen en gång till när jag testar "accelerometern", men förstår inte meningen med en så pass lång timer. 2 minuter har jag definitivt varit borta från nyckeln, och på den tiden hinner man långt efter en tankning om man skulle råka tappa nyckeln efter en tankning på autobahn om man nu skulle vara så klumpig att man sätter sig i bilen, startar motorn och tappar nyckeln utanför medan man stänger dörren. Jag vill ha en varning omgående. Varför vänta alls? Bilen borde varna när nyckeln är utanför bilen. Det är ingen vits med att varna flera minuter senare. Inga andra bilar jag hade väntade speciellt länge innan en sådan varning, så vad i hela friden skulle BMW ha en så pass lång väntetid för? Men i vilket fall som helst, som jag sa innan, jag vill veta, därför vill jag testa.
42
785
428
@Min330e. Jag förstår precis vad du skriver men det finns fortfarande enkla lösningar för att inget konstant behöver vara aktivt.
Om man inte tvunget vill behålla det gamla dvs öppna med fjärrnyckel.

Allt annat går rent tekniskt att lösa väldigt simpelt.

Lägg en sensor i vänster framdäck kicka till och systemet aktiveras.

Iofs behöver du både kicka och vifta med foten. Lite "löjligt" exempel. Men min poäng är att systemet behöver inte vara aktivt hela tiden. Dessutom kan du lätt om biltiverkaren vill stänga på och av med appen. Det finns oändliga möjligheter att eliminera problemet rent tekniskt.

Sen är jag ju inte någon av dem som är oroliga och håller med dig om att CA är riktigt bra. Och tror inte att det är ett reellt problem. Har det ju själv sedan 3 bilar tillbaks och viftar gladeligen med foten men skulle även kunna kicka till framdäcket om det behövdes 😀😀😀

Sen var det lite mysko med din son och nyckel. Min gamla 440-18 börjar föra ett jäkla liv larmsignal och varningar i Infotainment om jag bara går ut 30 cm från bilen om den är igång med nyckel i fickan.

Har hänt ett antal ggr vid tankning.

42
785
428
Nu börjar det faktiskt bli rejält intressant.

Gjorde ett halvdant experiment (spöregn just nu).

Och nu funkar det precis lika som ditt son/nyckel case.Dvs. inget ackustiskt larm bara varning i displayerna att det inte skall funka att starta bilen. Men den är ju redan igång.

Vidare så gick den att starta om en gång inte fler, trots meddelande i displayerna.

Lite mystiskt då det har aldrig tidigare funkat så.

Bilen har tidigare protesterat ljudligt om nyckeln inte varit inom räckhåll.

Hade en mysko typ re-boot i bilen. Dvs helt plötsligt slocknade allt (under körning) ngn tiondels sekund. Efter det så var alla inställningar i Infotainment helt olika mina egna. Heads upen placerad helt fel, belysning i fel färg etc... Men efter ett kortare stopp så var alla mina egna inställningar tillbaka.

Det går ju att uppdatera systemet direkt via I drive och nät men då är det ju du själv som bestämmer vad och när inte bilen?

Är bileländet hemsökt eller görs det automatiska uppdateringar?
Bilen är ju trots allt uppkopplad mot nätet.

Jäkligt mysko det här ?

Vet att det är lite off topic men ganska intressant ändå.

Någon som varit med om något liknande?

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Observera att nedanstående gäller ENDAST min bil. Jag vet inte om andra bilar eller ens samma bil med en annan utrustning, funkar likadant, men jag tror att i alla fall alla 2020 330e funkar som min.

Nu har jag gjort ett experiment till. Jag kan bekräfta att nyckeln "somnar in" om den ligger stilla en längre stund. Såhär gjorde jag:

Bilen i carporten låst och speglarna infällda. Jag la nyckeln på högra spegels platta del och försökte öppna. Det gick, som väntat, bra att öppna. Jag låste igen och gick ifrån bilen, lät den "somna in". Efter 9 minuter (orkade inte vänta 10 min) försökte jag öppna bilen, men det gick inte alls. Jag lyfte upp nyckeln och allt var bra igen, den vaknade till liv och öppnade dörrarna.

Så min slutsats är att nyckeln reagerar inte alls på signalen från bilen om den har legat stilla en längre stund, vilket den ju gör hos alla som har parkerat för natten om man inte springer runt med nyckeln i fickan, men i alla fall, när ägaren sover borde även nyckeln "sova". Men det går att köra ifrån nyckeln. Hur långt det går att köra utan varningssignal, vet jag inte men kanske provar en annan gång.

I vilket fall som helst så är jag nöjd såhär, för jag kan inte föreställa mig att det går att stjäla bilen med den signalförstärkaren som vi har diskuterat ovan, utom om tjuvarna börjar använda någon kraftig maskin också samtidigt och börjar skaka om mitt hus, då är det nog inte bara min nyckel, men även jag vaknar till liv. Så det var bra tänkt angående stöldskydd att om nyckeln är stilla då skall man inte kunna öppna bilen med CA funktionen, inte ens om batteriet är OK och nyckeln funkar.

Det är också mycket bra att motorn inte stannar om nyckeln dör, jag tror att BMW har tänkt till här, och tänkt framför allt på personsäkerhet, inte stöldsäkerhet.

Skulle vara intressant hur andra årsmodeller beter sig. I vilket fall som helst, så behövs ingen accelerometer till detta, finns mycket enklare och billigare sätt att detektera rörelse, men om BMW har byggt in en accelerometer i nyckeln eller inte, det har jag ingen aning om. Jag är nyfiken, men inte till den grad att jag plockar itu nyckeln. Jag kommer att testa vår andra bil också, men den är inte BMW, så inte så intressant här, även om jag är nyfiken på andra bilmärken i denna fråga också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.