|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Jcr, Jo CA är visst en gimmick. Har jag sagt det då är det så. Jag har också kört BMW i 33 år men har inte så mycket med utveckling eller ej att göra, som vi alla här gör gillar jag bilarna, dom flesta av dom, dom erbjuder ju så mycket körglädje. Men det blir nog inte några andra BMW än den jag har, men det är en annan historia. |
|
|
Problemet med utebliven ersättning vid stöld av bilen är att om fb hittar bilen kräver de att få loggfilen som sparats i bilen. Där kan de utläsa att bilen startats med nyckel, vilket det ser ut som vid förstärkt signal och därmed nekar de ersättning. Sen är det upp till dig som försäkringstagare att motbevisa detta. Haha, roliga jämförelser som vanligt! Fjärrkontroll till TV vs gå fram och trycka är lite fel i utvecklingsfasen. För att hamna rätt i fas med Comf.acc vs nyckelknapp hamnar vi i att antingen trycka på TV-fjärrkontrollen eller att ha den i fickan. Vem f-n vill sitta i soffan med fjärren i fickan? Fast det vore najst att vifta med foten under soffbordet och så kom det en öl. ;) |
|
| Vore det ett stort problem med utebliven ersättning hade vi garanterat hört mer om det. | |
|
4dy. Exakt min tanke @Gäddhäng. Håller helt med om att du hamnat lite fel i utvecklingsfasen 😉 |
|
| 4dy, exakt. Det finns många skrönor på internet. En är det här med utebliven ersättning vid stöld av bil. Dessutom har jag aldrig hört talas om att fb skulle begära loggar från stulna bilar. Hur skulle det gå till? Skriva ett brev till Putin...? | |
|
Det finns faktiskt ett fall, tror den tråden fanns här på autopower.se om en kille som fick bråka med FB gällandes loggarna från bilen då dom inte ville betala. Vet inte hur den historien slutade dock. Det hör nog till ovanligheterna annars, dom flesta nya bilar har någon nyckellöst system idag, och att neka alla ersättning låter föga sannolikt. Känner bekanta som vaknat upp utan bil på morgonen, olika märken, och det har aldrig varit några konstigheter med FB. Se till att skaffa en spårsändare, eller ett vettigt larm istället för att vara rädda för ny teknik. |
|
|
"Man vänjer sig snabbt vid teknik, kan ex inte förstå hur man kan köra bil utan att kunna byta låt med en lätt viftning bara, hur gör ni som inte har "gesture controll" när ni skall byta låt, eller ändra volymen ?" Trycker bara på knapparna på ratten. Hålla på och vifta, låter märkligt... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
henke lexus: Alla bor inte i tätorter, men det har inte med saken att göra alls. Även i tätorter regnar det ibland eller hur? Behöver inte hänga fast vid ordvalet "gyttja", använd en bredare tolkning. Snöslask är, trots global uppvärmning, förekommer varje år flera gånger även här nere i Södra Sverige, där jag bor, oavsett tätort, snöslask är smutsigt, eller är det inte så hos dig? Det betyder inte att jag parkerar bilen i dynga varje gång jag ställer den eller att vägarna är oasfalterade och gyttjiga över allt i Skåne. Jag reser dock en hel del och parkerar där jag behöver parkera och tycker att det är oerhört praktiskt att jag inte behöver ställa ner väskor för att kunna fiska upp nyckeln, eller trycka på knappen under bagageluckans topp för att öppna den. Det kan vara på Kastrup, någon stad eller i en skog eller var som helst innanför eller utanför en tätort. Jag viftar gärna med foten och struntar totalt i om någon annan tycker att det ser löjligt ut. Alla dem kan ställa ner sina kassar eller väskor, eller balansera väskan mellan knäna eller göra någon annan löjlig övning som jag behövde göra tidigare när jag inte ville ställa ner min väska för att frigöra en hand. Sen är det ju en skröna att komfort access skulle vara värre ur säkerhetssynpunkt eller utgöra en större stöldrisk. Ja, det finns alltid risk för stöld och inbrott, men faktum är att bilstölder (även stölder av delar från bilar) har minskat. Anledningen är att låsen, märkningar och säkerhetsfunktioner har blivit bättre. En bidragande orsak till att låsen är bättre är faktiskt att låssystemen är elektroniska och "smarta", dvs. individuellt programmerade till just min bil, så man kan ha flera kombinationer och olika system. Jag riskerar inte att öppna bilen bredvid med mina nycklar så som det har hänt med tidiga (typ 30 år sen) elektriska lås. Förr kunde man gå till en låssmed och få en ny nyckel om man så ville, och kännde man en mindre seriös sådan så var han inte ens intresserad av varför ville du ha en nyckel kopierad. Men det behövdes inte ens en nyckel om man ville bara komma in i bilen. Ett fast grepp plus en större skruvmejsel var allt som behövdes för att öppna och starta bilen. Rattlåset (när det väl kom) var det lätt att bryta med en snabb och bestämd vridning på ratten, sen var det bara att koppla ihop rätt sladd och tuta och köra iväg. Få hade larm och nycklarna var dumma plåtbitar. Du kommer inte så långt med en skruvmejsel idag, det är jag rätt säker på. Ja, elektriska lås går också att lirka upp, men det krävs betydligt mer av tjuven också. Så den högre säkerheten och minskade antal bilstölder är direkt kopplade till elektrifieringen av låsen. I alla fall, även om någon inte gillar komfort access (nyckellösa system) eller kallar den en onödig finess, så har det INTE bidragit till stölderna, tvärt om, varje nytt säkerhetssystem resulterar i förbättring av säkerheten, inte försämring. Ja, även elektriska låssystem är sårbara, men definitivt inte mer sårbara än gamla hederliga plåtnycklar var. Det finns tyvärr inga 100% säkra lås, BMW är inte undantag, men är inte heller sämre än andra. Låsen utvecklas kontinuerlig, men det gör även tjuvarna och i detta hänseende så är den kriminella världen som ligger efter hela tiden. Lägg till att dem flesta av dem har rätt så låg IQ, trots att många skrönor florerar om motsatsen, så har den världen lite svårt att hänga med när det gäller högteknologi. |
|
|
Sverige, jag håller med att vifta för att byta låt låter lite överarbetat. Det är verkligen en onödig funktion som inte bidrar med något positivt, tvärt om, flyttar uppmärksamheten från körningen och tvingar en att släppa ratten i onödan. ...men det kanske imponerar på passagerarna...? Jag tror inte att jag har använt den en enda gång. Röstkontrollen hade jag velat använda men fanskapet fattar endast Engelska eller Tyska, inte Svenska, och dessutom måste man byta språk i HELA bilen om man vill använda det. Vilket skämt... år 2020, när min gamla Garmin hand GPS "kan" Svenska... Gillar du Muggeridge...? |
|
| fiske & bilar: jag tvivlar inte ett dugg på att det förkommer fall när FB vägrar betala ut ersättning, men det är svårt att diskutera dessa eftersom vi endast får läsa om dessa fall i tidningar eller på forum, oftast endast en ensidig beskrivning från offrets sida, utan att ha tillräcklig med fakta. I vilket fall som helst, om man vill ha en bil som inte har elektriska nycklar får man nog leta länge, eller köpa någon gammal skrot... förlåt, veteranbil... Man måste då gå ifrån centrallås också eftersom det innebar risk för att inte alla dörrar låstes trots att man hörde klicket och såg knapparna åka ner på alla dörrar. | |
Transocean |
@ Min330e Problemet med comfortöppning är att en kraftig signalförstärkare får nyckeln till att spara stölden som en vanlig start med nyckeln i fickan. Då har man ett förklaringsproblem gentemot fb som man troligen förlorar. |
|
Den svettigt proletära muskelkraften sliter. De högljudda verktygen ekar genom natten. Plåtnyckellåsets urkraft vägrar ge efter. Ta i mer! Klirr! -Var det katten? --------------------------------------------------- Tyst och osynlig, utan stök och stress. En vag viftning framför låda med mörkt ursprung. Smartlåset ger tjuven komfortabel access. På en mikrosekund, åh vilken underbar stund! |
|
|
Yeddheng - intet öga är torrt! Men du lever farligt; manlig poet är ett av världens farligaste jobb! (självmordsstatistiken är skyhög...) ;) Oavsett finns det uppenbarligen två läger; de som tycker Comfort access är ett bra tillval som man gärna vill ha. Och andra lägret; de som inte anser att "nyttan" är tillräckligt stor för att uppväga nackdelarna. Men så är det ju med många saker...det viktiga är väl kanske att var och en blir salig på sin religion!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Transocean, jag hävdar att nyckellösa bilar är SÄKRARE utifrån stöldsynpunkt och svårare att ta sig in i och köra iväg med än gamla som kräver plåtnycklar i traditionella lås och för att starta/köra. Det är allt. Naturligtvis, som jag också sa tidigare, det finns inte 100% säkra system, en dörr som kan öppnas, kan öppnas även av obehöriga, men det är LÄTTARE när en skruvmejsel räcker för att öppna och starta den än när det finns smarta elektroniska lås som trots allt, kräver mer än råstyrka att hantera. Dessutom blandar du ihop saker lite. En signalförstärkare är inte direkt till hjälp om tjuven inte klarar av att hitta min nyckel samt kopiera den. Det är ju inte heller så att nyckeln sänder något alls, utom om du trycker på knappen. Nyckeln är annars passiv. Det är bilen som sänder och känner efter om det finns en nyckel i närheten, inte tvärt om. Även i bilen är det bilen som känner efter om det finns en nyckel i kupén, och den är faktiskt så smart så den protesterar om du stoppar in nyckeln i bagageluckan. Nycklarna är passiva, dvs. sänder ingenting utan det är endast bilen som gör det. Annars hade nycklarnas pytte små batterier inte varat längre än från tolv till middan. Oavsett vilket, så ett fjärrstyrt låssystem är mycket säkrare, och samma sak gäller för nyckellös start och körning. Allt annat hade varit otänkbart och försäkringsbolagen hade vilt protesterat eller haft mycket höga premier och självrisk. Sen om man vill eller inte vill ha den är en annan sak, men idag kan man nog inte köpa någon bil som inte har någon form av CA, även om inte alla stödjer gester och viftande samt dansandet bak när man öppnar bagageluckan, men säkerhet är en sak, viftandet är en annan. Jag tror att man inte kan välja bort själva nyckellös öppning/start/körning eftersom den är standard, men vill man ha hela paketet med CA (det måste man aktivt välja och betala för), då får man även fotöppningen + öppning/körning med mobilen (utan nyckel) samt man får ett NFC kort som kan användas istället för nyckel, men då måste man röra vid handtaget med kortet när man skall öppna bilen samt man måste placera kortet i trådlös laddningsplatsen för att kunna köra. Jag har själv inte aktiverat mobilappen för körning och kortet förvaras på säker plats i mitt hus och har aldrig använt det, endast testat. Dessa två ser jag inte direkt någon användning för, men kanske någon tycker att dessa är bra, vilket är helt OK för min del. Jag störs inte av de finns. Med andra ord, CA är mer än bara nyckellös access. |
|
|
Yeddheng, ja, att slå i en ruta eller använda vinkelslip är bullrig men vem bryr sig... när folk inte ens reagerar på inbrottslarmets tjutande eller när husets inbrottslarm ringer och saftblandar blinkar ovanför dörren... Sen är det så att vrida om plåtnyckellåset med en skruvmejsel genererar ingen speciell buller om inte tjuven skriker till på grund av överansträngningen. Tjuvarna är dessutom snabba och inte speciellt bullerkänsliga eller försiktiga heller. Alla vet att alla skiter i allt idag, ingen vågar gå ut och säga till heller, så det spelar ingen roll alls om det bullrar lite. Vill dem ta min ratt så slår dem in rutan, och förmodligen inte bryr sig om larmet heller för det går fort. Inte håller på med avancerade högteknologiska prylar (utom om det skulle vara en värdefull bil och ett beställningsjobb på den) som kräver en viss skicklighet att skaffa och hantera. Det är fortfarande mycket enklare med traditionell verktyg som kofot och skruvmejsel. Det är så mycket snabbare och enklare att ta delar den vägen genom en inslagen ruta. Att ta hela bilen är en smula mer komplicerad och riskfylld, även om den fort förs ut ifrån Sverige. |
|
|
Tycker fotviftnings mekanismen är guld värd när man kommer bärandes på två flak nyinköpt "sportdryck" inför alla nu kommande dagar på vattnet. Förstår uppriktigt in hur man klarade sig utan tidigare. Men det finns fortfarande utvecklingspotential. Stängning medelst fotviftning. 😀 |
|
|
@428 Stänger gör du ju med en viftning av tassen med :) @min330e Byta låt med gester är ju snarare mer trafiksäkert än att inte göra det, då man, ja bara viftar utan att pilla på någon knapp medan man kör :) Mercas nya röststyrning dock, den verkar riktigt imponerande,den känner ju till o med av VEM i bilen som pratar, nästan så att man blir lite sugen på nya GLS med tanke på alla gadgets den har. |
|
|
Jag har knappar på ratten men sällan byter låt. Livet är för kort men inte så kort så jag inte orkar med en låt som kanske inte tillhör mina absoluta favoriter. |
|
|
Vilken härlig tråd detta blev, med poesi och allt! Kontentan är väl att vad man uppskattar i finessväg och hur man värderar dess nytta mot ev säkerhetsbrister varierar. Precis som med allt annat i livet, tänk vad tur ändå att vi är fria att välja själva. Men bara så ni vet, ni som inte uppskattar funktionen har fel ;-) |
|
| Någon som vet hur Teslas lösning med bilnyckel i form av ett kreditkort och / eller mobilen fungerar i praktiken och ur stöldskyddsynpunkt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.