AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
620

Oljenivåsensor 325i -05

Bi
182
Biff-82
BMW 325i-05
Jag undrar om ni hade bytt oljenivåsensor när den visar samma nivå 9/10 gånger? (Finns ingen oljesticka)
Kostnad ca 2500 i samband med oljebyte.

Det har dock hänt att den visar fullt när det är låg nivå och tvärt om.
Hej,

Jag måste verkligen beklaga er, som är hänvisade åt vad en allmänt opålitlig "finess" meddelar. Nivå och oljekvalitet per någon sorts automatik, istället för en sticka, okulärbesikting av nivån och av en oljedroppe på fingret. Gudsigförbarme!

Ok. Givaren behöver kanske bytas. Priset ligger väl på tusenlappen för en givare till en privatkund. Bytet görs på tio minuter, när tråget ändå är tomt vid ett oljebyte.

Om du inte vill/kan byta olja och givare själv (eller med hjälp av en kompis), bjud 1500 för givarbytet. Då gör de ändå affär, för du lär få betala 2-300 kr liter för oljan. Som redan den kan köpas för under hundralappen per liter.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Folk vill ha detta och industrin levererar!

Kort och gott, dagens bilköpare vill ha, och förväntar sig, dessa "bekvämligheter".

Köp eller se till att BMW Original eller känt kvalitetsmärke används för oljenivåsensorn. Det finns gott om inlägg här (och runtom på andra forum) som kan intyga vad som händer annars. Det är mycket mer än en simpel givare, den kommunicerar såklart över ett bussprotokoll med DME och sitter ofta på ett bussnät delat med exempelvis generatorn (vilket gör att en dålig oljenivågivare kan slå ut kommunikationen mellan DME och generatorn och skapa massa märkliga felkoder på generatorn).

Av ren nyfikenhet, vilka möjligheter har man och vad brukar ni göra för att verifiera vad sensorn uppger?

Enda jag kan komma på är att dränera all olja (man får notera om man lossar oljefilterbehållen eller inte då det gör viss skillnad) och mäta mängden när man vet att man har en fungerande givare och den visar på tex maximum (eller precis slagit om och visar på minimum).

@Biff-82 : Du nämnde att den visade fullt när det egentligen var på minimumnivån, samt att den visade på minimumnivån när det egentligen var fullt. Hur avgjorde du detta?
Bi
182
Biff-82
BMW 325i-05
Tack för svaren.

Kanske lite slarvigt svar.
Men har jag fyllt på låt säga 0.5 liter på befintlig olja så kan den visa på maxnivå, för att sedan nästa dag visa på väldigt låg nivå igen.

Detta händer trots plan yta vid parkering.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha ok. Men det låter ju som ett ytterst märkligt och rent felaktigt beteende. Iallafall opålitligt.

Då är det helt enkelt nog läge att byte ut givaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.