AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.101

bränslepump e91 325i

hej

jag får felet 2AAE

Jag har laddat batteriet och kört en del långa sträckor. Att starta motorn verkar funka. Ett par gastryck sen är det ok. I början tvekar motorn lite om jag inte gasar. Tror det kan bero på "lifts" i motorn n52.

Jag undrar hur många liter per timme får ni. Det står ca 60l/h för min del.

Länk

Blir pumpen för svag? Bilen kört 30 tusen mil. Jag tänkte det är ju bra köpa motor pump o löda istället för att köpa hela kit.
”Kraftstoffpumpe - Notlauf” säger väl allt?

Efter 30k mil hade jag inte tvekat en sekund efter det att jag fått en indikation på problem med bränslepumpen.
Det där med att löda förstår jag inte. Pumpen byts normalt ut som en enhet med stiftanslutningar.

Köper man original hos BMW får man hela kit-et med plasthållare. Men en enkel pump av god kvalitet (t ex Pierburg) från exvis ebay.de går med en aning ansträngning att knuffa in i den befintliga plasthållaren.

/Lennart
att löda en pump då menar jag vanlig motor Wallbro 255l t.ex som kostar under en tusen spänn. Plastgrejen är väl ok?
Jag förstår fortfarande inte... :(

Du anger inte årsmodell, men om jag ändå får anta att bilen är en pre-lci, heter pumpen kanske 16117197076 ?

Prova i så fall ebay.de med det numret, så kanske det löser sig. Den billigaste ligger på ca 65-70 euro plus frakt.

/Lennart
ok jag ser du menade vanlig pierburg pump motor.

Länk

tack för tips

ang elkontakt, det är bara att plug-in. Ingen lödning alltså.

jag ska köra 750km inom några dagar o hinner inte vänta på paketet. Får nog beställa vägassistans försäkring för säkerhets skull.

60 liter per timme e det väl lågt. Kollade INPA historiken och några mån tidigare låg det 80liter.

jag gjorde ett upptäckt..

det var fläktutsteget eller snarare dåligt resistor som drar mkt ström.. jag bytte bränslepumpen förra året i onödan.. det var intressant. det var märkbart under vintern o det kändes som något urladdas då förstod jag det var en del resistans på nån kabel.

stängde av AC och, voila, inga felkoder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.