AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.840

Vilken 4wd, tysk laddhybrid har längst räckvidd på el?

cy
15
cyberknutte
Ford Mustang GT 6MT -18
Volkswagen Multivan 2.0 TDI 180hk 4Motion DSG -12
Har börjat kika på att byta leasingbil och vill då ha just en laddhybrid p.g.a. förmånsvärdet. Jag kan tänka mig BMW, Audi och Mercedes, men jag måste ha 4wd.

Räckvidd på mindre än 5 mil går bort. 6-8 verklig räckvidd skulle kunna funka, men helst vill man ju upp i 10 mil. Då skulle jag kunna köra minst 90% av all körning på el.

SUV, sedan eller kombi spelar ingen roll så länge de andra kraven är uppfyllda.

Mercedes GLE ligger ju bra till, men finns det fler? Hur blir egentligen räckvidden på nya 530e/540e?

// Andreas

Transocean
Hej! Vi har en som kan hybrid rätt bra här på AP, PM:a en som kallar sig för Rennwagen.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
X5 45e har en av dom längsta (verkliga) räckvidderna som jag känner till, den har rejält batteri.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW X5 eller Mercedes GLE!
cy
15
cyberknutte
Ford Mustang GT 6MT -18
X5 är ju säkert fantastisk, men sjukt dyr!
Finns det någon officiell siffra på hur långt de uppdaterade versionerna av E-Klass och 5-serie kommer att gå på el?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att ställa kravet [längst körsträcka på el] är väldigt kostnadsdrivande. Hur ser din dagliga körcykel ut?
Med de krav du har ställt så är det bara X5 och GLE som passar in.
X5 klarade ca 7,5mil när Teknikens Värld testade den nyligen om jag minns rätt. GLE skall klara något längre sträcka på pappret men har inte sett nått test av den än.

Om du kan tänka dig mindre än 6mil så har du Peugeot 3008. Ligger runt 5mil.

Både 5-serien och E-klass ligger under 6mil på el enligt WLTP, för 4wd versionerna. Skulle gissa att de kommer ligga strax under 5mil i praktiken.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Titta på Mercedes som har de-modeller av sina hybrider - dvs att motorn i grunden är en diesel istället för bensinare. Hög vikt, ganska klena bensinmotorer gör att ekonomin lätt blir lidande när elen tar slut.

Jag hade tittat på en C eller E 300de. De få milen du då måste köra fossilt blir då "billiga".
cy
15
cyberknutte
Ford Mustang GT 6MT -18
Det hade varit najs att kunna pendla Åkersberga - Stockholm City på el. Det är ca 4 mil enkel sträcka. Kommer (oftast) inte kunna ladda i stan.

Jag har ingen lust att lägga 1 mille för att uppfylla mina krav så något måste offras, frågan är om jag skall offra räckvidd eller 4wd... Med dubbdäck och 100kg barlast i bagaget så skall jag nog komma upp för backen de flesta dagarna när det är oplogat. :-)

Vad tror ni om skillnaden i praktisk räckvidd på 530e (rwd) före och efter årets uppdatering?

Man kanske kan göra något klipp på en lagerbil innan de nya kommer...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag förslår att du steker ditt räckviddskrav och antingen går på de mer normala hybriderna och kör det du kan på el.

Volvo har fyrhjulsdrivna hybrider, BMW 530eX är bra alternativ då. Osäker om Mercedes hybrid är fyrhjulsdriven.

Då kan du få bilen runt 500-600' istället för 900'.

Eftersom du inte har några krav på bilen i övrigt, SUV, sedan, kombi gick alla bra... Du ska inte sikta på en ren elbil då? Då är det ju enkelt att köra från Åkersberga.

530e har väl redan fått det större batteriet för ett år sedan så jag tror det som sker nu inte påverkar dess räckvidd annat än att xdrive förkortar den.
cy
15
cyberknutte
Ford Mustang GT 6MT -18
Uppdaterade E-klass hybriden går att få med 4wd.
XC60 T8 har varit på min radar, men det är något med Volvo som gnager...

Just nu så är det nog nya E-klass som lockar mest. Tydligen skall man kunna beställa den från och med idag och få leverans om ca 4 månader.
Blir väl till att kränga Mustangen nu, när det är säsong, och sedan nöja sig med en bil under sommaren i väntan på att nya bilen kommer.

Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@cyberknutte har en 530e -20 (ej xdrive) och 4 mil är inga problem oavsett väder (nere i Skåne då med förvärmning när det var som kallast :)), det är vad jag har ToR till jobbet. Lite (lugna) turer på vägarna utanför Malmö (70-90 km/h) så hade jag säkert få ut enligt 6 mil, 2 mil med 75% kvar, fick dock inte kört slut på batteriet (turen fick avbrytas i förtid pga gravid fru behövde gå på toaletten...).
Ska du beställa en så köp en med taklucka, ångrar som fan nu när tempen går över 20 C att jag inte fick med det i min (ordern blev låst innan jag insåg hur bra det är), köra med luckan uppe och kliman av nu när det är lite lagom väder sparar mycket batteri.

@Transocean lol :D

/P-O
cy
15
cyberknutte
Ford Mustang GT 6MT -18
@ P-OA Tackar för bra tips!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tänk på att i vissa fall så kan man inte beställa både panoramatak och dragkrok pga vikten (om man kör kombi).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.