AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
954

Chippad el inte ?

ro
5
rocco78
528 i ,årsm 2001
Någon som vet hur man tar redan på om ens bil är chippad ? Jag har en BMW x6 40d 2012 ! Enl en kompis som körde den så påstår han att den är chippad pga att den växlar vid ca 4800varv !
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Länk

0-60 mph in 6.2 sec, 0-100 km/h in 6.5 sec, 0-200 km/h in 33 sec

kanske du kan testa och jämföra med dessa tider.
Transocean
Koppla upp bilen och kolla vad slags software den kör. Eller be BMW att kolla.
ro
5
rocco78
528 i ,årsm 2001
Jag testade att klocka den och fick 6,19 och andra gången 6,06 hade dock 1 passagerare i bilen ! Och den växlar vid 5000på 1&2 sen typ 4800på 3&4 sen gasade jag inte mer ! Får åka till BMW och kolla då :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad är maxvarv, rödmarkeringen på bilen?
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Väldigt intressant.

Har kollat lite och det verkar som om att BMW dieslarna har någon form av STD mätare då hela varvtalsområdet på mätaren är omöjligt att utnyttja på vissa modeller.

Dvs varvtalsstopp går in långt ifrån rödmakeringen på mätaren.

Så TS kan ha en poäng ang annorlunda varvtal.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Att dra slutsatsen att den trimmad för att den växlar vid 4800 rpm är svårt att göra. Bmws dieslar med sportautomat varvar relativt högt för att vara diesel. Sen vid chippning så höjs framförallt vridmomentet i mellanregistret än toppeffekt vid höga varvtal. Oftast infinner sig den nya toppeffekten på lägre varvtal än original. Med det växelval BMW har så kommer algoritmen känna av den nya effektkurvan och anpassa vid vilket varvtal som uppväxling kommer att ske och då effektmax flyttats ned så kommer uppväxling ske vid lägre varvtal än original. Så beroende på om man tycker 4800 rpm är högt eller lågt så kan gissningen att bilen är Chippad både vara sann och falsk. Men om original växlar vid ex 4800 så kommer en trimmad bil med allt annat lika växla upp vid lägre varvtal, tex 4500 rpm.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Det har du rätt i såg det mest som en potentiell möjlighet.
Det kanske inte alls har med saken att göra men vore intressant att veta.

Kört en hel del diesel och har faktiskt bara noterat fenomenet på BMW.

Är helt med på din beskrivning men det finns modeller som väljer växlingspunkt för typ tvärt om .

Pga att det är en enorm påfrestning på låda / koppling att hamna mitt i momenttoppen.
Transocean
Såg på när TMChiptuning på Tjörn moddade min 320d. Man kunde enkelt se nr på Ecu-softwaren. Och angående växlingar, ja, min växlade mycket senare än förr, upplevdes nästan som en bensinare efter trimningen:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.