AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
3.209

Automatisk strt o stopp.

Kr
52
Krassegrand
428i 2015
Smart Roadster 2004
Citroën SM 1974
Jag gillar den skarpt men min fru gillar den inte alls.
Det finns dock några saker jag undrar.
Vilka kriterier är det som avgör om motorn stannar när man väntar på t.ex ett trafikljus?

Kan man få den att ingå i personliga inställningar? På samma sätt som stolen och backspeglarna?

Jörgen

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Behov av värme
Laddningsstatus
Regenerering av partikelfilter

är tre parametrar som styr S/S på eller inte.

Det går inte att ställa själv annat än att stänga av helt varje gång. Har med körcykelregler att göra.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Personligen avskyr jag den. Fruktansvärt irriterande.

Detta påfund hjälper ju inte heller till med dagens problem på moderna bilar med dess absurda energikonsumtion. På alla mina bilar jag haft har jag aldrig någonsin överhuvudtaget haft minsta problem med batteriet - det fungerade tills batterihyllan rostade sönder och batteriet låg och släpade under bilen i bara kablarna... Numera byter man batteriet vartannat år (BMW rekommenderar batteribyte vid vartannat oljebyte) och konstanta problem och felmeddelanden och alla behöver sätta bilen på laddning varje helg... Vi pratar inte om vanliga billiga blysyrabatterier, nu är det dyra enorma AGM-batterier som man måste ha (där en av dess egenskaper är just att de kan ta emot höga laddströmar men är även bra på att ge ifrån sig stora mängder under kortare perioder).

Men det är bara en gapfiller tills hybrid- och och främst då elbilar tar över marknaden - då är ju detta påhitt av självaste Belzebub obsolete.

Alla bilmärken skiljer sig såklart i beteende och dess kriterier, men finns även mindre skillnader mellan modeller såklart.

Men generellt för en BMW måste ett antal kriterier vara uppfyllda såsom
* hastigheten under 3 km/h
* manuell låda är i neutralläget och kopplingspedalen är inte nedtryckt
* ratten är stilla
* varvtalet på motorn runt tomgångsvarvtal (typ under 900 rpm)
* motorn måste vara någorlunda uppvärmd (den behöver inte vara uppe i full driftstemperatur)
* purge-ventilen för bränsleångorna (som lagras i kolkanistern) måste ha öppnats under en viss tidsrymd innan tidpunkten då man begär att motorn ska stoppas

Finns en hysteres inbyggd där man måste kört över 5 km/h tror jag det är sen motorn stängdes av sist innan det tillåts att stänga av den igen.

Sen måste yttertemperaturen vara minst över nollan (tror det måste vara +3 grader C eller liknande för att ens Startp-Stop systemet ska aktiveras).

Sen finns det en uppsjö av power management relaterade saker.
* Framförallt SoC och SoH på batteriet är två faktorer som kan förhindra att motorn stoppas.
* Även batteriets temperatur kan påverka om systemet aktiveras eller inte.
* Är önskad last från batteri/generator för högt så kan det också påverka om systemet aktiveras eller inte.

Det momentana vakuumet i bromsservot är också något som övervakas av en sensor och är det inte inom tillåtna gränser kan det påverka om systemet aktiveras eller inte.

Sen finns det även en hel del klimatrelaterade faktorer som kan påverka om systemet aktiveras eller inte.
* Om man exempelvis begärt maximal kylning (den där MAX AC knappen) så aktiveras inte systemet.
* Likadant om man aktiverat defrosten, då aktiveras inte systemet.

En "kul" grej är att om imsensorn (tror den sitter under backspegeln på min 120i och är vanligt man får felkoder på och den fungerar ganska dåligt överlag) tycker att rutan är immig så kan den begära att motorn ska starta (om motorn slagits av). Den kan även förhindra att systemet aktiveras överhuvudtaget.

Sen har du såklart en dröse säkerhetsaspekter på det hela. Om huven öppnas eller är öppen, om föraren lämnar bilen, om förarens bälte inte är ditsatt, etc etc etc.

Som du förstår är det en absurd mängd faktorer som kan ha en påverkan på detta Start-Stop system. Lycka till att felsöka detta skräp! Jag rör inte sådant här med en tång ens...

Nja, mig veterligen finns inte möjligheten för en vanlig bilägare att ha personliga inställningar (eller ens ändra default till av vid uppstart) då det är en del av miljöcertifieringen.

Det ska däremot gå att programmera bort det, sett trådar om det här, men det görs ju självklart inte av någon återförsäljare utan det måste göra utanför det nätet.

Kanske någon med mer erfarenhet här kan chime'a in och ge lite mer detaljer? Om man lyckas programmera och ändra av/på - kanske det finns mer variabler tillgängliga som man kan ändra på? Exempelvis hur lång tid den ska stå still innan det aktiveras?
Kr
52
Krassegrand
428i 2015
Smart Roadster 2004
Citroën SM 1974
Tack för alla trevliga åsikter och fram för allt all information.

Mycket bra att veta
Jörgen

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den ska som sagt gå att programmera bort, eller rättare sagt sätta "default" till att den är avslagen vid start.
Men då blir det troligen så för alla personliga inställningar.

Sök i äldre trådar så kanske du finner svar på vad som krävs i utrustning, kanske kan det gå med INPA!?

För övrigt håller jag med om att det är en fruktansvärt irriterande funktion...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag bor i en mindre ort och jag stannar normalt bara vid stop/väjningsplikt - då är det grymt störigt, förstår att det kan vara vettigt om man hamnar i många rödljus.

Har iaf kodat bort SS med bimmercode.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
fast inte ens i tät stadstrafik står trafiken helt still många sekunder. jag bor tättbefolkat men stänger av det direkt ändå. Det är max 2-3s som bilen är avstängd såvida man inte står längst fram vid rödljuset. Längre bak kryper alltid kön långsamt framåt.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Tog bort start/stopp på båda bilarna för något år sedan. Innan det fick jag varning om att batteriet behövdes laddas med frekventa mellanrum. Har inte hänt sedan jag tog bort funktionen. Mycket att ändra funktionen via Carly.
ha
734
haack
X3 30d -18

Just start/stop funktionen är det första jag kodar bort på mina bilar.
På F-serien kan man välja mellan att ha default ”off” vid varje start.
Väljer man eco-mode efter start så blir start/stop aktiv.
Men vid nästa start är den off igen.
Eller så kan man koda så den minns senaste inställning. G-serien har endast detta som val.
Som sagt, bara att koda, men undvik gärna Carly för F-serien.

Mvh

www.facebook.com/bimmerkodning
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Jag använde bimmercode precis som tsint för att ta bort det. Man behöver mjukvaran (i smartphone eller läsplatta) samt en liten kodare som man sätter i bilens diagnosuttag under tiden man ändrar inställningarna. Det är lätt att googla vilka kodare som fungerar och de är billiga på e-bay.

När man ändrat via Bimmercode går det fortfarande att slå på start-stopp med den fysiska knappen som normalt slår av det, alternativt att man väljer Eco-mode. De gjorda ändringarna kan reverseras om man så önskar. Förutom att koda bort start-stopp gjorde jag en del andra ändringar, exempelvis att slå av förstärkningen av motorljudet (kanske inte relevant för 428i, kom nog till 430i), justera hur ofta strålkastarspolningen går igång, ljusstyrkan på angel eyes, hur länge man måste trycka på fjärrkontrollen för att bakluckan ska öppnas samt M-sport-logga på skärmen när bilen startas. Dessutom sänkte jag maxtemperaturen på sätesvärmen.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Jag har också irriterats på SS.
Jag har fullversionen av Bimmerlink, men tvekar hittills att köpa BimmerCode för ca 500 kr, närmast då bara denna sak är "akut".
Men om jag har förstått det rätt så är det bara i princip att markera det alternativ (beskrivna i tidigare inlägg ovan) som man tycker är intressant.

BMW -slangen ovan skriver om problem med batteriet.
Är det verkligen ett problem. I min 2011 X3 bytte jag ut original batteriet i våras, dvs det var 12 år gammalt.
Nu har jag satt i ett begagnat (!) Varta AGM 95 (?) Ah batteri, som jag, surprise, suprise, har problem med... Ena problemet är att det efter uppladdning inte får högre spänning än 12,6 V. Batteriet är kollat med testare för att kolla t ex startströmmen, och den är marginellt under spec. Däremot har jag inte öppnat batteriet för att kolla syranivån, vilket vore skäl att göra i detta fall.
Sedan har jag ett annat problem. Med Bimmerlink kan man läsa av vissa värden i batteriet, t ex kapaciteten och enligt visat värde så går det inte att få det fullt. Ett högt visat värde är omkring 70 %.
Med de verktyg jag hade, så kunde jag inte ställa om Ah från original batteriets 90 till Vartas 95 Ah. Det känns som en del av felkällan. 12,6 V känns som en annan.
Jag kan ha bilen att stå upp emot åtta dagar. Bilen startar utan problem/fördröjning, men det skulle inte förvåna om spänningen har varit under, ca 11,9. I varje fall brukar jag få ca 15-20 felkoder, som det troligen inte är helt fel att rensa bort innan man åker iväg!?
Batteriet jag tog bort, var väl inte helt slut. Skulle behöva titta i anteckningarna vad startströmmen kan ha varit. Vid närmare eftertanke var det visst så att det syran inte täckte plattorna i en enda cell, så batteriet var utom all räddning, egentligen.

BMW -slangen ovan beskrivna varför batterierna inte håller.
Kanske det är så att de förslutna "korkarna" måste "petas" upp, så att man kan övervaka syranivån, och att det är syran som dunstat som förkortar batteriets livslängd i första hand? Det finns ju "vädringshål/-slang, men inte påfyllningsmöjlighet. Så genialt!

@Leif L

Det finns en rad saker i ditt inlägg, som borde kommenteras, men jag tar bara dessa:

AGM-batterier har elektrolyten uppsugen i glasfibermattor mellan plattorna . ”AGM” anger just ”(electrolyte)absorbed (in) glassfibre mats” (eller liknande). Ett sådant batteri saknar således fri elektrolyt.
Det är inte heller meningen att det skall öppnass.

Detsamma gäller även moderna vanliga bly-syra-batterier. De är slutna och innehåller en katalysator som återför bildade batterigaser till vatten igen.

Till sist: varför hålla på att böka med något uppenbarligen defekt? Om du nu insisterar på AGM, finns det nog många prisvärda källor att köpa från. Biltema,t ex.

Eller låna ett friskt batteri från någon av alla dina profil-bilar. Du kör väl inte med alla hela tiden? ;)

/Lennart
Jag antar att frågan handlar om lilte äldre bilar (liksom svaren) dvs bilar utan MHEV och utan årets firmware-uppdatering.

Jag kan lägga till några kommentarer som gäller MHEV och/eller G2x bilar uppdaterade 2023:

1) BMW med MHEV har ingen knapp för att stänga av ASS. (Däremot stängs den av i alla Sport-körlägen. (Jag trivs faktiskt med Stop/Start i min M440i och växlar bara till sällan till sport i köer när jag vill ha full effekt från luftkonditioneringen.)

2) Med årets FW (åtminstone i G2x) fungerar inte avstängningen via diagnosuttaget längre, enligt vad som rapporteras i utländska forum. Vet inte om det skiljer i sverige.

Det jag inte vet är hur länge "hybrid"-batteriet kommer hålla för det laddas i och ur hela tiden (även vid körning), men detta system gör det enkelt att leva med ASS. Motorn startar mycket mjukare och snabbare än mha vanliga startmotorn. Dessutom klarar sig 12V-batteriet bättre vid användande av P-värmare trots korta 20-minuters körning då Li-Ion batteriet laddas mycket snabbt..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Syran är till största del alltid kvar, det är batterivattnet som avdunstar (och det man förr fyllde på då dessa var öppna/underhållsbara).

Alla batterier de senaste 15 åren är förseglade men saluförs även tillsammans med termen underhållsfria (går nog att jämföra med alla "lifetime" oljor). Men de är inte helt förseglade fast det finns vissa skillnader mellan olika batterityper (se längre ned).

Så det är troligtvis kombinationen att de inte är helt "underhållsfria" och den kraftigt ökade användningen/belastningen av batteriet som gör att de inte har lika lång livslängd än vad de kunde ha.

Ett vanligt flooded blysyra batteri (även EFB - Enhanced Flooded Battery) är numera förseglat. Men i locket finns alltid en labyrint med olika tekniska lösningar som försöker göra det bästa av att fånga upp gaser och det som kan kondenseras / återbildas (typiskt vatten) rinner sedan tillbaka i vattnet. Brukar även alltid finnas en ventil, men denna öppnar mig veterligen vid väldigt låga tryck. Så det kommer alltid att ventilera ut viss liten mängd.

Sen finns AGM och Gel batterier som (alltid?) är helt förseglade och dess reglerventil är endast en säkerhetsreglerventil utifall trycket skulle byggas upp alltför mycket. Dessa är lite annorlunda då de är rekombinerande (och regulerade) förseglade batterier. Dessa försöker kombinera ihop syret som bildas med vätgasen som skapas vid den negativa sidan (och då bildar vatten). Men dessa är också ventilreglerade (just för att kunna släppa ut gaser om trycket blir för högt).

Så AGM bör således vara lite bättre lämpade att vara "underhållsfria", men det kommer alltid att vara en viss liten mängd som försvinner (då de inte är 100% täta).

Går man över en viss laddström så kommer ju mängden gaser att öka drastiskt. Så konstanta höga strömuttag följt av mycket höga laddströmmar (vilket ju är hur moderna bilars batterianvändarscenario ser ut) skapar ju utmärkta tillfällen att råka bilda lite för mycket gaser (som läcker ut) - jämfört med små uttag och små laddströmmar.

Just denna nya batterianvändarscenario kombinerat med "lifetime" (ingen möjlighet att underhålla) bidrar säkerligen en hel del till de kortare livslängder vi ser.

Men detta är ju helt i linje med vad pöbelns köpvanor är idag nämligen KKK (Köp Kasta Köp). Dessa köpvanor uppmuntras dessutom av stora delar av samhället. Stora delar av allt vårt avfall exporterar vi sedan till länder i exempelvis Asien (fast inte ens Kina vill ha tillbaka sina saker längre) men oftast så eldar vi bara upp skiten.
Nu börjar dessutom den stora våta drömmen för många diskuteras vilket är ELV och det har potential att gå riktigt snett och bli en Mega KKK!
Varför stanna vid bilar? Döm ut och tvångsriv hela fastigheter och hus pga läckande kran, ha mobila klädinspektörer som tvingar folk att bränna kläder som är äldre än 3 år eller saknar en knapp!

That escalated quickly! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@bmw21 : Ja, en MHEV kan jag definitivt tänka mig gör Automatic Start/Stop (eller MSA som BMW kallar det) till en mycket behagligare och mycket mindre "intrusive" upplevelse och som du beskriver det mer "seamless" så att säga!

Hade dock gärna velat ha att man kan stå i en del köer, köra i 30-40 km/h kanske 100-200 meter till nästa trafiklyse eller rondell utan att den slår på förbränningsmotorn. När man kommit utanför kärnan så är det ofta mer kontinuerligt 60, 70, 80 eller 90-väg och då kickar motorn in. Eller om man puttrar omkring inom ett litet villaområde eller snurrar runt i ett parkeringsgarage.

Fast det jag beskriver är väl nån typ av SHEV (Strong HEV) egentligen. Och för de scenarios jag beskriver så räcker nog inte ett 48V system, utan man måste gå all in med ett 300V+ system och för att få logik i något sådant så slutar det i att det är en PHEV man beskriver.

Men MHEV på BMW är ju "toknytt" (2019 eller något i den stilen).
Hur stort batteri var det i den första BMW MHEV - var det 440Wh?
Är det jag sett iallafall.

Ja, skulle krävt typ 10 sådana 48V Li-ion batterier för att komma upp till 4.4kWh (vilket är nog vad som behövs för de scenarios jag beskriver).
Och när varje batteri kostar strax under 20 000 SEK (fast det är priset från BMW såklart) så är det inte så kostnadseffektivt heller...

Men nu är väl MHEV standard på många 5-Serie modeller (tror jag)... Men verkar mest bara finnas på knattarna (alltså dieselmodellerna)...

Jo, BMW M340i xDrive Touring är MHEV såg jag nu!

Va, kan inte beställa en G60 5-Serie Sedan med en bensinmotor (520i, 530i, 540i)?!?
För de ska också vara MHEV mig veterligen...
Jaja, de kanske kommer... Eller inte...

EDIT: Delvis orelaterat men trillade över SIB 61 01 21 som varnar att en 12V batteriladdare INTE laddar 48V batteriet om motorhuven är stängd (G20, G22, G30, G05, G07).
Fast ser nu att det står även i instruktionsboken att "Med Mild Hybrid-teknik: Batteriet får bara laddas med framhuven öppen".
Men å andra sidan för att kunna ladda 48V batteriet så måste du ha en riktigt kraftig batteriladdare (du behöver runt 25A eller kraftigare).
Så en sån där lär man ju inte vilja ställa av över vintern eller längre perioder...
Jisses, vad stolligt...

Men är jag intresserad av att vara beredd att stå för underhåll och reparation för all den extra komplexiteten bara för det lilla? Nä... Så man köper nytt och har den kanske i högst 3-5 år med maximalt garanti- och försäkringsskydd och sedan skrotas bilen (läs exporteras till Afrika). Alternativt leasar man den. Men aldrig äga något sådant i längden...

Men om man vill spara några dropar bränsle så är det bättre att de slutar med dessa överjästa enorma fläsksvålar på styltor som numera är så stora att man måste tvåla in dem för att komma in i parkeringsgarage och dessutom snart väger så mycket att vanligt B-körkort inte räcker längre...

That also escalated quickly! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.