|
|
|
|---|---|
|
Min 530XD från 2009 käkar bakdäck som en hungrig tonåring. Satte på nya däck (inte runflat) Continental PremiumContact 6 runtom i september. Har väl gått 500 mil sedan dess. Framhjulen jämt och fint slitna med ca 7mm kvar. Bak 3mm jämnt slitna. Hade bilen inne på hjulinställning innan däckbytet men det måste vara jordens toein eller toeut bak iom att dom redan är helt slut igen.... Samma problem sist varpå jag gjorde en hjulinställning. Hjulinställning igen eller är det något annat man borde kika på? | |
|
Om de är jämnt slitna är det väl inte hjulinställningen som är fel? Vad säger däckfirman? /M Mina bilar: Länk |
|
|
Vet firman som gör hjulinställningen vad de sysslar med? BMW skall viktas ner med sandsäckar motsvarande två vuxna fram, en vuxen i baksätet och vikt i bagaget (har för mig att det var 50 kg) plus full tank. Därefter görs inställningen...viktas den inte ner blir alla värden fel även om de ligger exakt enligt "bör-värdet" och allt är grönt på displayen! Tyvärr struntar de flesta verkstäderna i att vikta ner bilen (även många BMW-verkstäder)... Dock spelar körstil in en hel del och x-drive fördelar mest kraft till bakaxeln i normalfallet. En vridstark diesel sliter däcken betydligt mer än en bensinmotor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Yepp jämnt slitna. Får bli nu uppmätning igen iom att problemet består. Om toe värdena är ok blir man fundersam.... |
|
|
Dom har inte viktat ner bilen vid kontroll. Ska se till så dom gör det. Andra uppsättningen däck som tar slut (från 8mm till 3mm) på ett par hundra mil. Bilen är en bruksis som mest går motorväg långkörning. Återkommer efter uppmätning. Tänkte nästa vecka byta vxllådsolja 23000 mil, diffolja, lösa gåtan om det är topplagringen på stötdämparen fram eller bussningen på krängningshämmarstaget som klonkar över ojämnheter etc och gör uppmätningen samtidigt. |
|
|
Hade samma problem på en 528. Att bakdäcken höll 1000 mil ca. Verkstaden bytte en kort länkarm på båda sidor bak och problemet var löst. Var ett lite glapp i denna länkarm som gjorde att hjulet kunde röra sig 1-2 mm i sidled. 528.an var också väldigt sladdbenägen i vintertid och även detta blev klart bättre. |
|
| Vid byte av hjullager fram, bör man göra ny hjulinställning då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.