|
|
|
|---|---|
|
Jag har följande utrustning i min 328 i X-Drive F31 (2014) som jag undrar vad allt egentligen betyder. En del är ju uppenbara men andra.... Editions and packages: S337 M Sports package (jag har ju M-logo lite här-o-var...men inte i grillen, inte heller fotstöd i metall...) S710 M leather steering wheel - ok S715 M Aerodynamics package - antagligen Comfort and interior Equipment: S431 Interior mirror with automatic-dip (avbländande backspegel antar jag?) S465 Through-loading system (japp, delat baksäte) S428 Warning triangle and first aid kit - ok S4NE Blow-by heater (vet ej) S4DL Accent strips, black, high-polish (vilken list, blå M-list?? Har inte iaf) S4MR Interior trim strips, alum. hexagon (har nån slags "knottrig" alu här, men M-paket skall väl dessutom ha nån blå list?) S494 Seat heating driver/passenger - ok S481 Sports seat (vet ej. ej elektriska iaf mer än sido-stöd för ryggen) S4AE Armrest front, retractable - ok Multimedia: S6NS Comfort telephony w/ enhanced Smartphone (ja, kan ringa via bilen) S6VB Control Infotainment S6AC Intelligent emergency call (knapp i taket, ej konfigurerat ännu) S6AE Teleservices (som ovan) S698 Area-Code 2 for DVD (har inte DVD, läser inte ens mp3 på DVD) Driver assistance and Lightning: S522 Xenon Light - ok S520 Fog lights - ok S5DC Rear-seat headrests, folding (har inte provat men antagligen) S521 Rain sensor - ok S544 Cruise control with brake function (ja, dock inte den som håller avstånd mot bilen framför) S575 Additional 12V sockets (ej i baksätet men i bagage och passagerar-sidan undertill handskfacket) S507 Park Distance Control (PDC), rear - ok S502 Headlight cleaning system - ok S5DA Passenger airbag deactivation - ok S548 Kilometre speedo (va?) S534 Automatic air conditioning - ok Wheels and drive: S2PA Locking wheel bolt - ok S216 Hydro steering-servotronic - ok S230 Extra package, EU-speciifc (öhh?) S2PE BMW LA wheel, M star spoke 400 - ok S205 Automatic transmission - ok S249 Multifunction f steering wheel - ok S258 Tyres with runflat properties - har dock vanliga däck på Environment and safety: S885 On-board literature, Swedish - ok S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km - ok S3AC Trailer coupling - ok S3AA Roof railing black - ok S8SM Car ident. number visible from outside - ok S850 Dummy-SALAPA (öhh?) S853 Language version, English (ej provat byta) S8V1 Information plate (??) S8TG Thiefproofing device (?? troligtvis ja) Individual Equipment: S775 Headlining anthracite (???) S760 High gloss shadow line (???) Other Equipment: S1CA Selection of COP-relevant vehicles (????) | |
|
Välkommen till autopower! Jag ska försöka svara på några av dina frågor! M-logo i fronten ska du inte ha. Den finns bara för vissa rena M-modeller som ex M3. Fotstöd i metall borde du ha om du har m-paket. Sak stå ett M på det också. Aerodynamikpaketet ser man ganska lätt om man har. Kika ex om du har diffusor i mörkgrå lack baktill på bilen (dvs längst ned i bakre spoilern). Blowby heater är uppvärmd vevhusventiliation. Det är en åtgärd för kalla klimat så att gaserna inte fryser och bildar en ispropp då man riskerar att skada motorn genom ex ha sönder packningar. Accentlisten som ska vara blanksvart i ditt fall är den lilla längsgående listen som sitter direkt mot din knottriga interiörlist. Man kunde välja både huvudlist (i ditt fall hexagon som var standardlisten om man har m-sport) och accent. Accent fanns i blått också. Fällbara nackskydd bak kollar du enkelt genom att trycka på knappen på sidan av dem. Km speedo är hastighetsmätare som visar km/h. Shadowline är den blanksvarta listen som går runt dina sidorutor. COP är conformity of production och är helt ointressant för dig. Är en markering att just en viss spec är lämplig för att ta ett stickprov av när BMW producerar bilen. |
|
|
Plussar på med vad jag begriper (tog bort de du redan klurat ut), någon annan för rätta mej om jag har fel och kompelttera med kvarvarande: S337 M Sports package (jag har ju M-logo lite här-o-var...men inte i grillen, inte heller fotstöd i metall...) Är inte 337 platsbitarna nertill utvändigt: spoiler fram och bak samt kjolar som är lite sportigare än standard? Ev även instegslisterna S715 M Aerodynamics package - antagligen Fler plastbitar utvändigt eller? Comfort and interior Equipment: S431 Interior mirror with automatic-dip (avbländande backspegel antar jag?) Ja! S4NE Blow-by heater (vet ej) S4DL Accent strips, black, high-polish (vilken list, blå M-list?? Har inte iaf) S4MR Interior trim strips, alum. hexagon (har nån slags "knottrig" alu här, men M-paket skall väl dessutom ha nån blå list?) S481 Sports seat (vet ej. ej elektriska iaf mer än sido-stöd för ryggen) Sportstolar har fler instälningsmöjligheter än standard - enklast ser man det på att sittdynans främre del går att justera i längsled under låret på sportstolar. Multimedia: S6VB Control Infotainment S698 Area-Code 2 for DVD (har inte DVD, läser inte ens mp3 på DVD) Driver assistance and Lightning: S5DC Rear-seat headrests, folding (har inte provat men antagligen) Om ingen åker bak kan man vika nackstöden bak framåt så ser man bättre i innerbackspegeln. Vi är oftast 4 i bilen så mellersta har jag nerfällt. S544 Cruise control with brake function (ja, dock inte den som håller avstånd mot bilen framför) Den lurade jag också mej på men avståndshållare heter något annat - denna funktion ser bara till att du inte rullar för fort i nerforbackar S575 Additional 12V sockets (ej i baksätet men i bagage och passagerar-sidan undertill handskfacket) S548 Kilometre speedo (va?) Ja, det finns fortfarande länder som vill ha miles per hour på mätaren (till coh mer ratten till höger :-) ). Wheels and drive: S230 Extra package, EU-speciifc (öhh?) S258 Tyres with runflat properties - har dock vanliga däck på Från fabriken satt det runflat och då slipper BMW skicka med reservhjul, sparar pengar för dem och vikt för dej. Kanske har du ett punkalagningskitt från BMW istället. Environment and safety: S850 Dummy-SALAPA (öhh?) S853 Language version, English (ej provat byta) Kräver kodning för att byta språk i bilen. S8V1 Information plate (??) S8TG Thiefproofing device (?? troligtvis ja) Tror detta är startspärr men inte larm. Individual Equipment: S775 Headlining anthracite (???) S760 High gloss shadow line (???) Detta är väl listerna runt fönsterna som inte är kromade utan svart-blanka. Other Equipment: S1CA Selection of COP-relevant vehicles (????) /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Utrustningen mellan olika länder skiljer åt. Exempelvis "language English" är ju inte standard i alla länder. På tyska marknaden är det tyska som gäller. Det betyder att det finns utrustningskoder som inte direkt är relevanta för dig. | |
| Tack för svaren. Måste kolla på dessa detaljer. | |
|
S850 Dummy-SALAPA (öhh?) = en skvätt soppa i tanken så bilen kan ta sig av och på färga, etc.. S853 Language version, English (ej provat byta) = Verkar vara std för Sverige. (vissa funktioner i röststyrning funkar inte på Svenska). Ang M så är det lite märkligt att du inte har alu fotstöd.Har du instegs lister i alu med M logga? Fanns/finns i min F32 -14 och -18. Har du S7LF Modell M Sport? |
|
|
"Ang M så är det lite märkligt att du inte har alu fotstöd.Har du instegs lister i alu med M logga?" Precis, nä fotstödet är gjord i plast, däremot har jag insteg i alu med logga. "Har du S7LF Modell M Sport?" Vet ej. Slog på VIN och fick listan i första inlägget. Kanske inte har option S7LF utan bara enstaka delar av S7LF? |
|
|
Alu fanns även på min 428 -14. så det kanske är olika på F31 resp 32. S7LF Modell M Sport: Kollade min gamla 428 - 14 på mdekoder och den koden saknas faktiskt. Tydligen något nytt iaf på 440 - 18. Ingen aning om innehåll dock. Den blåa linjen i inredningen eller ev röd är för sport-line. Inte M sport. S775 Headlining anthracite (???) = Antracit färgat tak ingår i Svenska M sport paketet. (normalt ljust) S760 High gloss shadow line (???) = tror det är typ svarta fönsterlister itället för chrom. Ingår i M sport paket. |
|
|
Sportline har röd interörlinje, M-sport har blå om inget annat aktivt val görs. Men man kan välja andra färger också till M-sport. Samma med interiörlisten i hexagon aluminium. Det är standarden med M-sport men även borstad aluminium kan väljas. |
|
|
Så var det nog. Ganska fult oavsett. |
|
|
Jag tänkte kolla på alla dess saker ovan när jag hinner, men konstaterat följande: -har m-ratt, insteg med m loggo, sidan på bilen m loggo. har dock inte fotstöd i metall eller klister-stripe med m loggo i framspolier -min har ljud skinnklädsel med svart innetak. instrument-panel med svarta interörlinje (dem som kan vara blå eller röda). instrument-panel är nån slags bucklig metall. Tänkte fota med det verkar inte gå lägga upp här. |
|
|
Accentlisten i färg kunde väljas bort och då blir den svart - som det är specificerat i listan på din bil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Synthetic, du har interiörlist hexagon med svart accentlist. Det är val man kunde göra om man har m-paket. | |
| DLC: aha, tack. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.