|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 330 E90 som jag tycker pendlar rätt friskt med motortempraturen. Har torque appen som visar så lågt som 76° vid lugn motorvägskörning o toppar på runt 93-94° som mest. Har fått för mig att tempen ska gå upp till termostaten arbetstemp på 87-92° beroende på termostat. Vad kan så pass låg temp innebära, def termostat el/och vattenpump? mcwede | |
|
Skulle det vara fel på vattenpumpen skulle det snarare vara problem med hög temp. Men motorstyrningen (speciellt rörande motortempen) på N52 är svår att förstå. Relaterad tråd Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som så mycket annat här i världen så går även utvecklingen inom motorer i en rasandes fart - som Rudolf Diesel sa när han fick en turbo i julklapp :-) Det där med en konstant arbetstemperatur började man överge redan på mitten av 90-talet (det är alltså 25 år obsolete teknisk information vid det här laget) :-) Moderna motorer (25 år och yngre) har numera multipla arbetstemperaturer - beroende på situation.. Och det blir bara svårare och svårare att förstå hur de arbetar, precis som Sverige nämner och som exempeltråden är ett bra bevis på. Om jag minns rätt så har flera (alla?) N52-motorer både elektrisk vattenpump och elektriskt styrd termostat. Båda reglereras och justeras av motorstyrenheten. På modernare motorer har du dessutom numera olika temperaturzoner inom samma motorn samtidigt (en lite varmare och en lite kallare). Fler och fler modeller kommer ju dessutom med aktiva kylgardiner också som är ännu en failure point / komponent som ska styras och kan påverka. Många av motorerna från tiden runt N52-motorn (och jag tror även N52-motorn också) har fyra olika arbetstemperaturer som motorstyrsystemet växlar emellan: 112 grader C = ECO mode 105 grader C = Normal mode 95 grader C = High mode 80 grader C = High+ Mode Så det är alltså fullt normalt att se allt mellan 80-112 grader C beroende på körsituation och scenario. Min N46-motor (E87 120i) är lite enklare med endast två arbetstemperaturer, ca 80 grader C ("Hög Belastning") och ca 100 grader C ("Normal"). Här kan du se en graf över motorns arbetstemperatur för en 2 timmars bilfärd. Länk Jag la märke till att vid konstant hastighet på runt 90 km/h (sexans växel) så verkade den välja 80 grader C. När jag sedan lade mig och körde jämnt i 120 km/h (sexans växel) så verkade den välja 100 grader C. Och när jag låg i högre hastigheter som tex 140-150 km/h (dvs belastade bilen) så gick den tillbaka och valde 80 grader C. Motorstyrsystemet försöker dock välja den högsta möjliga och lämpliga arbetstemperatur då det ger bättre bränsleförbrukning. |
|
Intressant läsning, tack. mcwede |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.