|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Jag har fått ytliga (mestadels ljusbruna) fläckar på både framskärm samt sidokjolarna i plast. Jag gissar detta är vad som generellt kallas för flygrost. Min fråga är om det finns något bra lösningsmedel mot flygrost som ni rekommenderar, alternativt dåliga lösningsmedel som jag bör undvika? Och bör man tänka på något särskilt vid appliceringen av lösningsmedlet, så att t.ex bilens lack ej skadas? Bifogar en bild i länken nedan, där det tyvärr är svårt se vilka fläckar som är ljusbruna. Den röda pilen markerar dock en större ljusbrun fläck. Bilens lack är Safirsvart metallic (475). Länk | |
|
Om du söker så hittar du tråden jag startat för en kort tid sedan: Länk Där ser du vad jag gjorde åt liknande problem. Lycka till! /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Tack för återkopplingen. Jag kollar upp din tråd. :-) Jag ställde frågan då jag antar lösningsmedel mot flygrost är starkt, samt att jag ej vill ha skador på befintlig lack (eller under lacken där det förekommer stenskott). |
|
|
Bilt Hamber Korrosol är super, alternativt Dragons Breath som också funkar bra. BH luktar godare än DB som ju luktar som namnet låter.... S K I T BH's grejer är svinbra rent generellt. Kör hårt! Dessa produkter är ju gjorda för detta ändamål så lackskador lär det inte bli. |
|
|
Jag tror inte någon vågar lova att den bara tar bort smutsen/flygrosten och lämnar lacken kvar opåverkad. Min bättringslackning tog lite skada (se mitt inlägg i andra tråden daterat 13/4) och det är ju en hårfin balans mellan att vara tudd mot smuts men snäll mot lacken. Medlet vet ju inte exakt vad du till ta bort resp behålla. Prova försiktigt där det inte syns innan du går loss på stora ytor, det är mitt råd. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Tror det var petroleumavfettningen som sabbade din lack. Viktigt att man väntar x antal veckor med kemikalier på nylackat annars blir det lätt skador. Lycka till! | |
|
Jag var inte ute efter några garantier, bara erfarenheter när det gått bra eller inte. Samt kanske tips & råd att tänka på vid användning av lösningsmedlet. :-) Har beställt Flygrostlösare tershine Relive, efter tips från en granne med flera BMW-bilar. |
|
|
Bromsrengöring och flygrostrengöring är väl oftast i princip samma produkter. Den aktiva ingrediensen brukar vara oxalsyra eller annan svag syra. Det är väldigt viktigt att du inte använder det medlet på varma ytor eller låter det torka in - då kan du få fläckar/skador i lacken som inte går bort utan omlackering. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur många trådar om detta problem ska det bli? :) Mitt råd är att använda clay när flygrosten och annat mög etsat sig fast så hårt att kemikalierna inte biter. Detta kit (eller andra milda) funkar jättebra. Länk Följ anvisningarna noga och lacken blir som ny! Snabbt går det också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.