AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.693

520D köpråd, korta sträckor.

Hej,

Senare i sommar behöver vi en ny bil då den jag leasar ska lämnas tillbaka.

Har gått igenom Blocket på bättre begagnade kombibilar som går in i budget på runt 200k.
Allt från en nästan ny Kia till en något äldre volvo. Har endast kikat på bensin då jag har drygt 1,2 mil till jobbet. Sen nån längre sträcka då och då med familjen.

Råkade komma in på bmw 520d i mitt sökande. Man får en 16-17 som går in i min budget med inte allt för många mil på mätaren.

-Är det att tänka på en bmw diesel om man kör så pass korta sträckor? Tänkte mest på dpf, egr ventil och allt vad det heter. Har aldrig ägt en diesel.

-har en 520d kombi många typiska fel?

"alla" säger att det är dyrt att ha en bmw, stämmer det? Förutom försäkringen som är lite dyrare än alla andra kombis jag kikat på.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag kör Audi A4 diesel och har 7 km till jobbet, men faktiskt aldrig funderat över om det är bra eller dåligt. Har heller inte märkt något negativt över de 6000 mil jag kört bilen. Blåser iofs ut den med jämna mellanrum.
Jag kommer ju köra längre sträckor ibland jag oxå, men till vardags blir det mest nån km till skola/förskola och sen ytterligare en mil till jobbet. Det är den körningen jag lurar på om diesel är direkt dumt.
Jag har ingen koll är mest skriverier på internet ang diesel och korta körningar som gör mig fundersam.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ähhh, köp :)
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Inga problem egentligen så länge du kör längre turer ibland och 'blåser på' lite.

Detta baserat på egen erfarenhet med 10 km till jobbet men också långa semestrar med dieselbilar över åren.

Kan rekommendera att du installerar batteriladdare (fast installation) så att du på ett enkelt sätt kan underhållsladda, särskilt under vintern.

I min 125i har jag haft samma batteri sedan bilen var ny (8 år) och samma i GT'n (5 år) och de är båda friska pga underhållsladdning.

/M

Mina bilar: Länk
Låter lovande.

Lite frågor snyggt staplade :) :

Är det stor skillnad på Modellår 16/17 mot de tidigare, runt 11/12?

Läste att motorn innan "N47" bytts mot "B47". Är den senare bättre i hållbarhet eller är det likt Volvos vea mer strul med den nyare?

Är serviceintervallen varje år eller är det likt vissa andra 24 månader/3000mil?
Jag är smått allergisk mot långa intervaller.

mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Jag provkörde en del f11 520d års 12-17 innan jag till slut köpte 3 serie.
Men jag tyckte de nyare facelift kändes lite bättre ihopskruvade än tidigare årsmodeller..
Nya motorn är väl något tystare och snålare oxå?
Bäljar bak till luftfjädringen är ett standardfel runt 8-12k mil...
Det där med luftfjödringen läste jag om när det gällde modellen innan F11. Är det ett dyrt fel? nyfiken då det är standard. Eller går sånt på maskinskada via fb om den inte rullat för långt?

mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Kostnad för byte vet jag ej exakt men skulle gissa på runt 5k per sida hos bmw
Ok, tack för infon 🙂
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Motorgången i B47 är mer förfinad än i N47, B47 kan köras på riktigt låga varv (~1000 rpm) nästan som en bensinare utan att protestera, där N47 började protestera runt 1500 rpm.
Förbrukningsmässigt kan jag inte uttala mig dock, hade N47:an i en F31:a (3-serie touring -13) med 16" fälgar och på vissa långresor så kom jag ner i 0,42 l/mil, medans jag hade B47:an i en F11 (5-serie touring -16) med 18" och den var svår att få under 0,6 l/mil.
Fick bytt ERG-ventilen på B47:an 2018 efter att den hade gått som skit, svarade inte på gas, efter bytet så blev fick jag känslan av att den kändes tröttare och drog mer soppa. Sålde den i slutet av förra året men fick ett brev om att den skulle in på ytterligare ett byte av ERG efter försäljningen, förhoppningsvis så avhjälpte detta problemet.

/P-O
Nästintill alla dieslar verkar ha problem med den där j#$la egr-ventilen.
Var kamkedjeras vanligt på n47 och är det isf förbättrat på b47?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.