|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag var och testade en 320d G20 idag. Den stod hos handlare och hade ett i mitt tycker, vettigt pris. Butiken låg ca 3-5 minuter från motorvägen, jag tänker att dessa människor som testat bilen innan mig har dragit ut på motorvägen och tryckt plattan i mattan, jag bara antar att inte oljan kan hinna bli varm under den tiden även om den stått inomhus. Hur har ni förhållit er till detta när ni kollat på begagnatmarknaden? | |
| Är det sån kundkrets på en 320d? Kör du full gas från start också? | |
| Det är mest ett antagande, att folk kör så när det inte är ens egna ägodelar. Nej, jag hade ju tänkt köpa bilen, det är ju som att slå sig själv i ansiktet. Sedan kanske motorn hinner få upp lite värme på dessa minutrarna. | |
| Ursäkta. Ser nu att jag skrivit fel. 330d ska det vara. Men det gör ju kanske inte så mycket skillnad i sak. | |
| Är det en begagnad bil eller firmans demobil vi pratar om? | |
| Begagnad. | |
|
På 3-5 minuters körning har du fått igång oljecirkulationen och fått upp temperaturen en del i motorn, så några fullgaskörningar ska den tåla efter det. Den har väl inte stått där hela "livet" misstänker jag... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack! Jag talade precis med min fader, varpå han sade: ”äsch den har ju dels stått inomhus, körts några minuter innan och bmw har så fina oljor så de skiftar i viskositet snabbare sedan är det en diesel som oftast inte varvas överdrivet högt ändån” Oklart om han säger det för att lugna eller om han faktiskt har koll. Men han är i alla fall inne på samma spår som du Johan. |
|
| Särskilt många provkörningar kan den inte ha upplevt om det inte är en demobil. Jag skulle inte vara orolig. | |
| Sant. Och om det skulle vara 2-3 stycken som testat så kanske risken mer eller mindre är minimal för skada tänker jag mig. Tack så mycket för svar. | |
| Jag vet hur jag gör när jag provkör och det är knappast att köra skiten ur demobilen och särskilt inte när den är nystartad. Rent generellt så behandlar jag dem som om de vore min egen bil. Nu är ju förstås inte alla så men jag tror ändå att det inte är någon fara. Har den bara gått ett par minuter innan man drar på så tål den det. Således, var inte orolig! | |
|
Det är inte så jag brukar provköra bilar. Nya eller begagnade spelar väl ingen roll. Utgångspunkten är att man vill köpa bilen och inte köra sönder den. Men man utgår från sig själv... Jag skulle vara mer orolig för hur tidigare ägare har behandlat bilen än folk som eventuellt har provkört den. |
|
|
ja, jag vet inte heller varför man skulle tokköra en bil man är spekulant på. Jag brukar köra mycket lugnt så man kan lyssna och känna noga efter vibrationer, gnek och annat som kan innebära kostnader. Efter ett tag kan man gasa lite, men det är väldigt sällan jag har dissat en bil för att den inte ger fullt. Men såklart, jag köper inte racerbilar... |
|
|
Förr i tiden upplevde jag det som mer vilda västern med demobilar. Numera är det höga självrisker (15,000kr) vid provkörningar, och vissa ÅF har krav på att föraren blir helt ersättningsskyldig om det föreligger vårdslöshet bakom en olycka med en demobil. Handlar det om bilar som är mer prestandaorienterade är det numera vanligt att en säljare följer med dig och rent av varmkör den åt dig. Det bör avskräcka de flesta till att köra på uppställ med demobilen vid närmsta rondell. Jag hade därför inte varit avskräckt från att köpa en demobil, men den skall såklart vara billigare än vad en motsvarande ny kostar. |
|
| Som vissa säger. Det kanske är tillräckligt låg sträcka/tid för att inte göra någon större skada på motorn vid högre varv. Sedan om den provkörda bilen börjar med lugn motorvägskorsning så blir oljan fortare varm. Som ni skriver, i och med att det inte är en demo bil så kanske den inte heller haft så många som testkört den. | |
| Inget att oroa sig för! | |
| 15kkr i självrisk eller full ersättning vid skada...? Jag skulle inte befatta mig med en sådan säljare överhuvudtaget. Har han inte någon försäkring värt namnet då är han inte en seriös säljare alls. | |
| 10-15k är en fullt normal självrisk för demobilar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.